Gå til innhold

La kattene være alene i en uke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren bor på en 70 kvm med to innepuser. Vi skal være borte i en uke i sommerferien. En venn skal komme innom en gang om dagen å gi kattene vann, mat, ren do og se til at alt står bra til.

Vil det være dumt for dem å være alene? De har jo hverandre, og han kommer jo innom hver dag, men jeg tenker på mellom besøkene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Nei det syntes jeg ikke er greit.

Da syntes jeg heller at vedkommende skal flytte inn hos dere den uken, evt at kattene blir flyttet til noen andre.

Endret av Bobler
  • Liker 4
Skrevet

Hvis de får tilsyn hver dag så vil det nok ikke være farlig, men det kan nok godt være de vil kjede seg litt. Men de vil uansett ha mere boltreplass på de rommene de har tilgang på i den 70 km leiligheta, samt at de har hverandre. Hvis de skulle vært på pensjonat, tror jeg hadde vært kjedeligere for de, samt uvant miljø. Høres ut som en ok løsning så lenge du stoler på den som skal passe kattene.

• Liker 19
Skrevet

Synes i grunn ikke det høres så dumt ut, såfremt han kanskje kan bli der en stund når han er innom?

Om han er der i en times tid eller to, så får de jo også menneskelig kontakt.

Jeg vet av flere som reiser bort i 1-2 uker uten såpass med pass til kattene sine, bare noen som setter ut mat til de ute og så får de greie seg selv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Begge kattene er redde for nye situasjoner, bilkjøring og nye mennesker. Derfor vil vi ikke at kattene skal flytte for å bo i et annet sted en uke. Han som skal passe dem stoler vi 100 % på, og kattene er vant til han fordi han er mye på besøk :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint, det har vi gjort mange ganger! Vi har også 2 innekatter, i en leilighet, og det går helt fint! Spør venner om å leke og kose litt med de også, mens de er der. Kattene kommer til å kjede seg litt, men det går fint. Til sist, katter sover opptil 20 timer pr døgn, så ei uke går fortere for dem. :gjeiper: Bedre det enn å sendte de på kattekennel, for at da må de bo i et lite rom, få ny mat og i nye omgivelser - lukter, bråk. Det blir katter svært stresset av!

• Liker 3
Gjest Bobler
Skrevet

Kan ikke han bo hos dere?

Hvis ikke han ønsker det så ville jeg ihvertfall passet på at han er der en to timers tid når han er der, leker litt med dem, koser med dem og er litt til stede.

For min del ville det ikke vært aktuelt. Men det er forsåvidt bedre enn de fleste kattepensjonater, og bedre enn at de er helt alene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kattepasser og erfaring tilsier at dette ikke er noe problem så lenge den som kommer innom tar seg tid til å sitte litt så de får litt oppmerksomhet/kos/lek.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har passet en katt en stund .(jeg bodde i samme gate) så jeg var innom 1-2 ganger om dagen.når jeg var der var jeg der en god stund.

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint!

Gjest kittycat
Skrevet

Siden de får mat og evt litt kos er det vel greit. Det viktigste er jo at du bryr deg om pusene og det blir toppers når dere kommer tilbake <3 som sagt, de har hverandre. Skal de forresten vandre rundt i leiligheten mens dere er borte eller katteluke inntil vaskerommet f eks? Og er de utekatter, vet du det? Da går det vertfall fint, mens noen er helt avhengig av eierne og kos. MEOW<3

Skrevet

Det tror jeg går helt fint! Jeg har de siste 3 sommerene passet nabokatten , og vært innom 2 ganger for dagen når jeg har hatt tid.

Viktigste er vann, mat , ren do og underholdning! Kanskje kjøpe en vannfontene til kattene slik at vannet alltid er kaldt ?

Og en "diskokule" - slik de kan jakte på lysene ? :) Men absolutt ikke nødvendig så lenge kattepassern deres leker litt med de :)

Og et tips er å ha på en radio på ikke forhøy lyd slik de hører stemmer og ikke blir helt asosiale :)

• Liker 1
Skrevet

Dette lurte jeg også på! :-) Godt å høre at flesteparten her mener det går fint. I mitt tilfelle har jeg helgardert meg sånn at naboen kommer innom hver dag, og mamma annenhver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Det går vel fint, til de starter en brann.

Gjest chiki
Skrevet

Vi har 2 innekatter, og de har vært "alene hjemme" både langhelger og i en ukes tid. Har fått søstrene mine til å være innom hver dag for å skifte kattesanden og gi de mat og vann. En del av dagene har de også tilbragt kvelden her å sett på film og laget seg mat selv også slik kattene fikk litt sosial omgang.

Synes det har fungert kjempe fint! Tenker det er mye greier enn å gi dem den påkjenningen å måtte reise på kattepensjonat eller å bo på en fremmed plass. Vi adopterte kattene fra dyrebeskyttelsen etter at noen satt de på gaten bare 4-5 uker gamle. Så de er redde når de er på fremmede plasser, og det tok en uke før de ble trygg da vi flyttet fra leilighet til 2-mannsbolig

Skrevet

Det kommer til å gå kjempefint :)

De er to og har hverandre som selskap, og så lenge det kommer noen og gir mat og vann hver dag, passer på at det ikke er for varmt inne og koser litt, så klarer de seg kjempefint i en ukes tid.

AnonymBruker
Skrevet

herregud, jeg skjønner ikke at så mange syntes det er greit.

Nei det er ikke greit, og jeg er overasket over hvordan syn mange har på katter. hadde dere latt bikkja dere være alene hjemme i en uke, så lenge noen kom å gikk en tur med den to ganger om dagen?

helt utrolig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

herregud, jeg skjønner ikke at så mange syntes det er greit.

Nei det er ikke greit, og jeg er overasket over hvordan syn mange har på katter. hadde dere latt bikkja dere være alene hjemme i en uke, så lenge noen kom å gikk en tur med den to ganger om dagen?

helt utrolig!

Du kan ikke sammenligne hund og katt! Katter er veldig selvstendige dyr, og ordningen TS skisserer er veldig bra og dyrevennlig så det holder.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det går vel fint, til de starter en brann.

Ja, pass på å gjemme fyrstikkene!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke sammenligne hund og katt! Katter er veldig selvstendige dyr, og ordningen TS skisserer er veldig bra og dyrevennlig så det holder.

Selvfølgelig kan jeg det. jeg syntes det er direkte uansvarlig å la katter være alene i en uke bortsett fra en fyr som fyller på matskåla og tømmer kattekassen.

men deg om det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...