Lille Rosin Skrevet 2. februar 2004 #1 Del Skrevet 2. februar 2004 Jeg må si jeg er ganske overrasket over hvor mye foreldre og lærere blander i ungenes lek og valg av venner. Min datter er 6 år og går første året på skolen. På skolen får de ikke lov å si nei til å leke med noen. Når det inviteres til bursdagsselskap er det forventet at f.eks alle jentene i klassen blir invitert. De er 12 jenter i klassen! Det er desverre ikke alle som har anledning til å ha 12 unger hjemme hos seg dessuten er det ikke alle som har råd til å spandere en tur på Mc Donalds for så mange. Jeg ser ikke noe problem i at min datter ikke har noen å leke med hver dag, neste dag ha hun kanskje mange å leke med. Jeg har inntrykk av at noen foreldre synes det er nedlag hvis ungen er alene en dag. Da stresser de rundt for å finne potensielle lekekamerater :-? Det virker som om de er hysterisk redde for at Deres unge skal bli utelatt fra felleskapet. Klart man skal hjelpe ungen hvis det viser seg at han eller hun gjenntatte ganger blir avvist av andre eller rett og slett ertet. Men ellers ved normale omstendigheter er unger veldig tilpassningsdyktige og finner seg venner på egenhånd. Dessuten klarer de fint å ordne opp i konflikter seg i mellom. Jeg synes vi foreldre skal ha litt is i magen jeg, og angående det med bursdagsselskap: blir ikke min datter bedt i et selskap og det er 4-5 andre som også er utlatt, ser jeg ikke på det som noen krise. Det er værre hvis hun alene ikke har fått innbydelse, ja da skal jeg reagere. Vi kan jo ikke regne med å bli inkludert overalt, kan vi vel? En annen ting som er blitt diskutert ved skolen er felles leggetid. Er ikke det en privat sak da? Det ble begrunnet med likhet for alle :-? , sånn at det ikke ble konkurranse om hvem som kunne være lengst oppe. Jeg blir helt svett jeg!!!! Faktisk må man regne med at andre har andre regler enn hjemme hos seg selv. Det jeg synes er viktig å lære barna mine er å respektere forskjeller og sette pris på seg selv som et eget individ. Lære det selvtillitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 2. februar 2004 #2 Del Skrevet 2. februar 2004 I forbindelse med bursdagsinvitter dreier det seg sikkert om at det ikke er lov til å dele de ut på skolen med mindre alle jentene/guttene får invitasjon. Dette har iallefall vært praktisert alle de stedene jeg har jobbet. Ellers er det viktig for barna at de voksne ser dem, og passer på at noen barn ikke alltid blir hengende utenfor. Dette dreier seg om barn som skal lære seg å bli sosiale vesner, noe de ikke lærer dersom de ikke får veiledning fra de voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #3 Del Skrevet 2. februar 2004 Bare ikke alle blir bedt utenom en! Har ikke barn godt av og være alene noen gang? Ja 12 unger går ikke hjemme hos meg. Spandere på 12 ute? Kansje lærer låner ut huset sitt. Får være måte på til innblanding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #4 Del Skrevet 2. februar 2004 Går ungen i en privat kristen skole. felles leggetid? hjelp. Det skal bli mye løgn rundt omkring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 2. februar 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 2. februar 2004 I forbindelse med bursdagsinvitter dreier det seg sikkert om at det ikke er lov til å dele de ut på skolen med mindre alle jentene/guttene får invitasjon. Dette har iallefall vært praktisert alle de stedene jeg har jobbet. Ellers er det viktig for barna at de voksne ser dem, og passer på at noen barn ikke alltid blir hengende utenfor. Dette dreier seg om barn som skal lære seg å bli sosiale vesner, noe de ikke lærer dersom de ikke får veiledning fra de voksne. Den teorien med at alle skal få invitasjon hvis burdasinvitter blir delt ut på skolen har jeg fullstendig forståelse for. Men unger snakker seg i mellom selv om invitasjonene blir utdelt privat. Jeg er helt enig med deg Tex at det er viktig at de voksene ser dem og passer på at ikke det er noen barn som alltid blir hengende utenfor, det som irriterer meg er den stadige innblandingen som forekommer, klart man skal veilede dersom barna ikke klarer å løse konflikter selv, men man blir jo ikke noe sosialt indevid dersom de voksene skal " hjelpe til" hele tiden. Unger er i utgangspunktet sosiale individer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psst... Skrevet 2. februar 2004 #6 Del Skrevet 2. februar 2004 Jeg har faktisk litt sansen for at alle skal bli invitert i bursdagsselskap, og jeg har heller ikke plass til alle hjemme. Som andre skriver lenger oppe, ville nok ikke jeg heller reagert hvis jentungen ikke ble invitert til en bursdag. Men tenk hva som ville skje hvis hun ikke ble invitert i noen bursdag? Foreldrene som inviterer vil jo i utgangspunktet ikke merke noe, for det er jo også flere som ikke er blitt invitert til akkurat den bursdagen. Lærerne vil ikke merke noe siden innbydelsene ikke er utlevert i klassen. Og barnet selv vil nok gjøre sitt for å skjule det for sine egne foreldre da det nok vil regnes som et nederlag også hos barnet. Jeg har løst plassproblemet på andre måter, bl.a. ved å låne gymsalen på skolen, tursti med innlagt kake- og pølsestopp o.l. Ellers har jeg den erfaring at lærerne her er flinke til å la elevene prøve å løse konflikter seg imellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå