Meg88 Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Lille storegutt er 10 mnd. Han vil gjerne starte dagen i 8:30 tiden og leggetid er alt fra 19:30-21 (alt ettersom hvor medgjørlig han er). Vi har alltid sliti litt med søvnen både på dagtid og natt... og han er fremdeles våken 2-4 ganger for pupp (ja, jeg vet han ikke trenger det lenger, men men men Ellers har han som regel en dubb fra rundt 11-12, og en fra 15-16ish. Lurer litt på om vi skal gå over til en dubb og se hvordan sovingen blir da. Når gjorde dere dette?
O'hara Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Frøkna mi var våken 4-7 ganger ila natten, altså mellom 18.30-6 frem til hun var over året... Noen har mer behov for pupp enn andre, er min erfaring. Vi gikk vel over til 1 lur om dagen sånn ca rundt 12-13-måneders alderen, om jeg ikke husker helt feil. Når hun sov to lurer var den første rundt 9 og i en times tid, så ca 4 timer til neste lur, som varte i 1-3 timer. Vi hadde en periode hvor hun sov 1 gang lia dagen for så å gå tilbake til 2 lurer for en tid, før det nå har stabilisert seg med en lur. Prøv og se? Du oppdager fort om han er klar for det eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Hvordan sliter dere med søvnen da? Han sover jo ikke noe unormalt nå, vil jeg si. Det er vanlig at de våkner om natten og endringer i dagsøvn er slett ikke noen garanti for at nattesøvnen vil bli bedre! Her gikk vi over til en dupp i 15-17 månedersalderen. Det tok lang tid, den ene tvillingen var ikke klar for reduksjonen mens den andre var overmoden, for å si det slik... De våkner fortsatt et par ganger hver om natten selv om de nå sover bare en dupp på 1-2 timer midt på dagen. Tilsammen sover de vel 13-14 timer i døgnet og det er helt normalt.
MellonCollie Skrevet 27. mai 2012 #4 Skrevet 27. mai 2012 Storebror i huset begynte med en lur når han var rundt 15-16 mnd. Minstefrøken begynte med en lur når hun var 11,5 mnd.
Gjest Skrevet 27. mai 2012 #5 Skrevet 27. mai 2012 Rundt 12-13mnds alder. Hadde veldig problemer med å få henne til å sovne på andre duppen,så da var det på tide å kutte den ut.Merket ingen forskjell på søvnmønsteret om natta.
Ciara Skrevet 27. mai 2012 #6 Skrevet 27. mai 2012 Vi gjorde det da han var 14 måneder. Da begynte han i barnehagen, og det passet derfor greit på alle måter.
Meg88 Skrevet 27. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2012 (endret) Vi sliter med søvnen ved at han for det første er vanskelig å legge (både på dagtid og kveldstid). Går som regel over en time før han sovner selvom han er trøtt. Ser det på han at han kjemper hardt i mot på en måte, også begynner han å tøyse eller gråte istedet. På natten har det alltid vært mye oppvåkning og gråting. Han våkner mange ganger! Noen ganger er det bare smokken som skal til, men ofte trenger han en del dull og dall for å sovne igjen. Som sagt blir det også pupp om natten for å roe han hvis det ikke går på andre måter. Vet ikke om søvnmønsteret vårt egentlig har noe med spørsmålet mitt å gjøre, men kom gjerne med innspill hvis dere umiddelbart ser noe vi kan gjøre annerledes. Endret 27. mai 2012 av Meg88
Meg88 Skrevet 27. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2012 Kan vi regne med at han regulerer denne ene dubben til å bli litt lenger dersom den ene fjernes forresten? Siden han kun pleier å sove i en times tid per dubb, blir kanskje dette i minste laget totaltsett pr. døgn?
SummerJoy Skrevet 27. mai 2012 #9 Skrevet 27. mai 2012 Kan vi regne med at han regulerer denne ene dubben til å bli litt lenger dersom den ene fjernes forresten? Siden han kun pleier å sove i en times tid per dubb, blir kanskje dette i minste laget totaltsett pr. døgn? Jepp, det er vanlig. Mine gikk fra to dubber til 1 lang på 2-3 timer (kl 12-14/15) da de var 10 og 11 mnd.
Gjest happy_me Skrevet 30. mai 2012 #10 Skrevet 30. mai 2012 13-14 mnd tenker jeg. Det passet best i forhold til soving i barnehagen også, og i tillegg så merket vi på ham at han ikke trengte mer enn en dupp i løpet av dagen. Den eneste måten å finne ut av det på er å prøve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå