Gå til innhold

1000 kilokalorier om dagen - er det egentlig for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har levd på 1000 kalorier om dagen siden sist søndag, og har gått ned én kilo. Sjekket flere kalorikalkulatorer, og har kommet fram til at jeg i gjennomsnitt trenger 2200 kalorier for å holde den vekta jeg har, 1700 for å gå ned en halv kg, og 1200 for å gå ned 1 kg (inntaket mitt varier fra dag til dag, men jeg ligger aldri under eller for langt over).

Har egentlig ingen planer om å slutte å spise "så lite" siden jeg ikke kjenner meg utmattet og jeg til forandring synes det er veldig lett å la være, men samtidig så er jeg ganske bekymret for at kroppen får for lite og at jeg gradvis kommer til å føle meg værre (og da er det jo ikke akkurat lurt å begynne å spise mer, siden kiloene kommer fort tilbake). Spiser omtrent sånn som før, men er mer obs på hvor mye/ofte jeg spiser (og velger heller sunne karbohydrater og mat som er høy på protein som snacks).

Er det egentlig for drøyt å gå ned en kilo i uka (i flere uker i strekk)? Spesielt når man har et lavt aktivitetsnivå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et skikkelig idiotopplegg.

- Du får i deg alt for lite næring. På sikt vil dette gi deg mangelsykdommer.

- Du skal trene veldig mye for å gå ned 1 kg fettvekt i uka. Siden du ikke er særlig aktiv, så mister du ikke så mye fett, men du mister nok en del muskelmasse. Dermed får du dårligere forbrenning, og dermed vil du ha lett for å legge på deg når du slutter med idiotopplegget. Slutt derfor med dette idiotopplegget med en gang, mens du ennå ikke har mista så mye muskelmasse.

- Du kan ikke la noen kalorikalulator være fasiten på hvor mye du trenger å få i deg. Baderomsvekta er fasiten: Hvis vekta er stabil over tid så får du i deg like mye som du forbrenner.

Nok en gang: For din egen skyld bør du slutte med dette idiotopplegget i dag. Det er ikke annet enn en rein sultekur. Det er klart du går ned i vekt med det, men mye av det du mister er muskelmasse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, sålenge du spiser sunt og føler deg okey på ca 1000 kcal pr.dag så er det ikke skadelig, men ikke optimalt over lengre tid.

• Liker 2
Skrevet

Nei, sålenge du spiser sunt og føler deg okey på ca 1000 kcal pr.dag så er det ikke skadelig, men ikke optimalt over lengre tid.

Helt feil! Så lite mat er skadelig for alle. Man dør ikke etter en uke med dette, men det er en ren sultekur. Det er mindre enn de fleste forbrenner på et døgn bare ved å ligge i senga, så da vil man jo sulte seg i hjel over tid med dette.

Skrevet

Helt feil! Så lite mat er skadelig for alle. Man dør ikke etter en uke med dette, men det er en ren sultekur. Det er mindre enn de fleste forbrenner på et døgn bare ved å ligge i senga, så da vil man jo sulte seg i hjel over tid med dette.

I kontrollerte forsøk har de gitt svært overvektige langt mindre energi enn det TS skisserer uten at noen av dem har dødd av det, eller pådratt seg noen alvorlige mangler. Men det er altså under kontrollerte forsøk. Det spiller altså stor rolle hvor energien kommer fra og man må drive på med en rekke tilskudd.

Det gir heller ikke varig vektnedgang. Med andre ord helt idiotisk opplegg som du nevner.

Jeg er dog ikke helt enig at man "lett" kan regulere kroppsvekten ved å spise mindre eller mer. Hvis dette skulle stemme ville en ekstra munnfull hver dag over, la oss si, 10 år akkumulere gjerne 10kg ekstra fett.

Eller hvis man skulle spise en munnfull for lite ville man veid 10kg mindre. For slanke mennesker er dette svært stor forskjell og jeg tviler på at kroppen krever så nøye regulering.

Jeg tror det er mer fornuftig å droppe søtsaker permanent og holde seg til utelukkende sunne matvaner dersom man er interessert i varig vektnedgang.

De fleste (ville) dyr klarer jo fint å holde kroppsvekten uten å telle kcal.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...