Gå til innhold

føler meg som verdens værste mor

Anbefalte innlegg

Gjest mordi
Skrevet

Er alenemor til en gutt på 2 år og far er inne i bildet. Vi samarbeider godt, men jeg synes det er vanskelig med oppdragelse når jeg er sliten (far han kun annenhver helg).

I dag og i går har vi vært på stranden stort sett hele dagen. Vi har kost oss VELDIG, men mye sol og aktivitet og bading gjør naturligvis begge utslitte når vi kommer hjem. Lunta mi er kort, lunta hans er kort og jeg merker at han er veldig rampete og grinete (typisk trøtt). Prøver å sette meg ned i sofaen med han og se på en film for å roe ned. Det funker en stund, men til slutt blir han veldug provoserende og kaster fatet han fikk potetgull i i gulvet og begynner å slå meg. Jeg sier sier at han ikke skal slå og at hvis han gjør det igjen, så må han legge seg. Han slår igjen og virker veldig overtrøtt. Vi pusser tenner og han går rett i seng. 1,5 time før tida.

Nå er han såklart rasende, og ligger og roper. Har vært inne til han en gang og han roer seg, men blir sint når jeg går igjen.

Føler meg som en utrolig dårlig mor i kveld.. Er utrolig sliten, sliter med å være konsekvent, og har mest lyst til å ta han opp igjen fordi det ikke er leggetid enda. Likevel så virker han veldig irritabel og sliten. Liker ikke å høre på at han gråter, og føler kanskje jeg tok feil beslutning fordi jeg selv har lyst til å slappe av.. Går inn til han, men han blir sint når jeg går..

Noen råd eller synspunkter? Hva ville du gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest mordi
Skrevet

Ps. Har har roet seg nå og det er stille på rommet, men jeg føler jeg feiler.. Han får jo ikke slå meg, men jeg burde kanskje ikke ha lagt han.. TS

Skrevet

Slapp av. Det er lov å bli utslitt.

Du er sikkert en super mor :)

Skrevet

Hadde supernanny vært her nå så hadde du fått en stor klapp på ryggen og masse ros! :klemmer:

Det er aldri lov å slå, samme hvor trøtt og irritert man er. Dette har du gitt klar beskjed om ved å gjenomføre den konsekvensen du advarte slåingen ville gi - Flink mamma!!!! :jepp:

• Liker 8
Skrevet

Ikke tenk så altfor mye på det. I morgen er det en ny dag, nye muligheter. Det var nok litt overreagering, og man bør vel strengt talt ikke bruke senga som noe straffested, men gjort er gjort. Tror nok jeg ville gått inn og sagt unnskyld til ham hvis han er våken.

Neste gang kan du jo prøve å avlede med noe andre, eller gi ham konsekvenser på andre måter (noe som er relatert til det han har gjort). Er kanskje ikke så lett å få en 2-åring til å forstå konsekvenser, men det funker ihvertfall på vår 3-åring. Om hun slår meg med en leke, får hun ikke leke mer med den og må si unnskyld osv.

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig at du er konsekvent, henter du han ut igjen nå så vet han at det hjelper og skrike/gråte og vil bruke dette mot deg neste gang..

Du har nok gjort det rette, selv om jeg skjønner at det nok er tøft:)

Ikke vær så hard mot deg selv:)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har absolutt gjort alt riktig. Han fikk en advarsel og måtte ta konsenkvensene av å fortsette etter å ha blitt tilsnakket.

Dessuten var gutten trøtt og da er det vel ingenting i veien for å legge han litt tidligere, han vet ikke hvor mye klokken er.

Nei, ikke ha dårlig samvittighet. Du er konsenkvent, ikke slem :)

• Liker 2
Skrevet

:hakeslepp:

Er dette seriøst?

Bruke sengen som straff? Prøve å få en unge på 2 til å slappe av med potetgull og film? Gutten trenger skikkelig mat...

Jeg har problemer med å ta ts seriøst, og blir helt oppgitt på responsen fra de andre her...

• Liker 1
Gjest Mildrid
Skrevet (endret)

Jeg synes du reagerer feil. Man legger ikke barnet før barnetv bare fordi man er sliten. Fast klokkeslett til legging og faste rutiner før.

2 åringer slår ofte, de tester grenser. Det finnes utallige metoder for å takle dette, men jeg synes din metode var totalt feil. Jeg er redd du kun provoserer fram mer trass og hva er vel hensikten med det?

Og en ting til: alle som svarer, mener dere virkelig at det å bruke sengen som straff er korrekt? Og hva i alle dager skal det å legge barnet midt på dagen føre til? Et barn på to år lærer ikke at slåing får konsekvenser på denne måten, barnet vil ikke forstå hvorfor det må ligge i sengen sin uten de faste rutinene og kveldsmat. Jeg håper virkelig både ts og svarene bare er fjas, for dette synes jeg er langt over grensen for hva man kan kalle normal barneoppdragelse. Å fremme trass og ødelagte rutiner på denne måten vitner kun om en mor som ikke ser konsekvensene av hva hun gjør. OG jeg håper virkelig ikke dette er måten alle som svarer benytter, for hva gjør dere om ungen slår klokken to på dagen? Må han da sove rundt?

Endret av Mildrid
Skrevet

Jeg har ingen barn, og skal overhodet ikke påberope meg å være noen oppdragelseekspert.

Synes du virker som en god mor, men funderer litt på om det å tvinge noen til å legge seg som straff er en god ide?

Hva om han etterhvert begynner å forbinde legging og det å skulle sove med noe negativt?

AnonymBruker
Skrevet

Er dette seriøst?

Bruke sengen som straff? Prøve å få en unge på 2 til å slappe av med potetgull og film? Gutten trenger skikkelig mat...

Jeg har problemer med å ta ts seriøst, og blir helt oppgitt på responsen fra de andre her...

Det er helg, og det var vel ikke sengetid før om en halvannen time så jeg ser ikke hva som er problemet med litt potetgull og film. For alt du vet så kunne han spist skikkelig mat først. Men er litt enig i at jeg ikke ser poenget at en to år gammel unge skal spise potetgull...

Han fikk en advarsel om å legge seg tidligere, men fortsatte. Hva ville du gjort? Dullet med han mens han slo? Nei, godt å se at det fortsatt finnes konsenkvente foreldre som ikke oppdrar ungene til å bli bortskjemte gullunger uten grenser.

• Liker 1
Gjest mordi
Skrevet

Ts her.

Okei, til din info så fikk han fiskekaker med erter, gulerøtter og potet til middag, og grovbrød med leverpostei på dagtid og havregrynsgrøt til frokost. Men såklart, heng deg opp i potetgullet. Har virkelig ingen problemer med å gi han litt kos i helgene.

Ja, å bruke senga som straff var dumt.. Han har sovnet nå, men har dårlig samvittighet.

Det var ingenting dramatisk med leggingen, tannpussen foregikk rolig og han fikk fluortablett og litt vann. Han ble sint da jeg gikk..

• Liker 3
Skrevet (endret)

Enig med Ohara. Du må aldri bruke sengen som straff! Sengen skal være et sted det er godt å være. Et sted som er deilig å legge seg når man er trøtt.

Og, hva så om en 2 åring kaster skålen? Helt normalt. Det du sier er: Kaster du den skålen en gang til så fjerner jeg den og du får ikke mer chips. Gjør han det igjen, så bort med skålen. Ferdig arbeid. Og da skal du være like blid mot han igjen..man går ikke rundt og er sur på små barn...

Endret av SummerJoy
Skrevet

Eg synest det er heilt legitimt å leggje ungar tidlegare når dei er veldig trøtte. Det er då det beste for ungen det? Å bruke TV for å roe ned overtrøtte ungar om kvelden har eg gjort mange gonger, eg og. Eg brukar aldri senga som straff, men seier heller "no er du så trøtt at no må du leggje deg", viss dei må leggje seg før leggjetid. Ungane merkar jo uansett ikkje forskjell på kl 18 og 19 viss dei er trøtte kl 18.

• Liker 5
Skrevet

Er dette seriøst?

Enig med deg.. Jeg er selv alene med barn og er født temperamentsfull. Har fortsatt til gode å bli sint på treåringen min..

Man bruker ikke seng som straff. Hvorfor er du på stranda en hel dag med en toåring? Sover han ikke på dagtid?

Hvorfor gjør du ikke noe for å hindre at han blir så trøtt og sliten?

Skrevet

Jeg er sterkt uenig i hvordan saken ble håndtert, ut fra dine beskrivelser.

Et barn som legges på slike premisser? Det er ikke uvanlig at en 2-åring tester ut grenser, men man må da kunne oppføre seg som en ansvarlig voksen??

Gutten er fortvilt! Det er derfor han raser... Han forstår ikke, og forstår ikke hva han har gjort feil. Straffe med å legge han? Synes det er helt feil.

Og at et barn som er sliten slik du forteller om, ja han raser nok en del, forståelig nok, men at en som voksen oppfører seg på samme måte??

Jeg ser ikke noe galt i å legge en unge 1,5 time før tiden om gutten er trøtt, men å bruke det som straff som gjort her, det er jeg uenig i.

Skrevet

Syns forøvrig ikke at det er noe gale i å legge en trøtt unge litt tidlig. Men det bør ikke oppfattes som en straff for barnet..

Og til Mamma1; det er da mange 2 åringer som ikke sover på dagtid? Min sluttet med det da hun var 2 år og 1 måned.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er helg, og det var vel ikke sengetid før om en halvannen time så jeg ser ikke hva som er problemet med litt potetgull og film. For alt du vet så kunne han spist skikkelig mat først. Men er litt enig i at jeg ikke ser poenget at en to år gammel unge skal spise potetgull...

Han fikk en advarsel om å legge seg tidligere, men fortsatte. Hva ville du gjort? Dullet med han mens han slo? Nei, godt å se at det fortsatt finnes konsenkvente foreldre som ikke oppdrar ungene til å bli bortskjemte gullunger uten grenser.

Dette handler overhodet ikke om å være en konsekvent voksen, heller tvert om, spør du meg.

Hun bruker en seng som straff, og det har absolutt ingenting med å være konsekvent.

Edit: jeg har opplevd at unger har slått, det er ikke uvanlig, men ved å være bestemt å si at dette aksepterer jeg ikke, så forstår de faktisk. Det er, om du ikke tror det, faktisk mulig å snakke til en 1-2-åring, og de forstår så inderlig mye mer enn hva du tror.

Endret av O'hara
Skrevet (endret)

Enig med resten, dette er bare bra! :)

edit: var litt treig, så var ikke så mange som var enige lenger :P

Endret av melly666
Skrevet

Enig med deg.. Jeg er selv alene med barn og er født temperamentsfull. Har fortsatt til gode å bli sint på treåringen min..

Man bruker ikke seng som straff. Hvorfor er du på stranda en hel dag med en toåring? Sover han ikke på dagtid?

Hvorfor gjør du ikke noe for å hindre at han blir så trøtt og sliten?

Det der trur eg ingenting på. Då må du vera ein slags helgen eller noko. Alle vert sinte på ungane sine innimellom. Ingenting gale i det.

Å vera på stranda ein heil dag med ein 2-åring er vel greitt det? Ikkje alle 2-åringar søv på dagtid, og viss han gjer det, hadde TS sikkert med vogn til han?

Dette er ei eingongshending. Alle opplev at ungane vert overtrøtte i blant. Kanskje sov ikkje ungen nok på dagen, kanskje held han på å slutte å sove på dagen (alle veit vel at ein slik overgangsperiode er slitsom), kanskje var han tidleg oppe i dag, kanskje har dagen vore innhaldsrik slik at han var sliten. Synest du er dømmande her.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...