Gå til innhold

Hvordan tilberede grønnsaker, bilde :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så dette bildet her, og tenkte at det må jeg dele med dere, jeg lærte noe nytt, gjorde du? :)

tumblr_m4bqywdtwa1qm5hzso1_500_large.jpg

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj, mikroovns-lagde grønnsaker hørtes ekkelt ut.

Men bra oversikt, har nemlig ingen anelse om hvor lenge grønnsaker må oke, må sjekke hele tiden til de er ferdige :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

mikrogrønnsaker er fy fy.

jeg trenger ingen skjema for å lage grønnsaker.det klarer jeg udmerket alene. men veldig greit for studenter å slikt:)

Skrevet

Brokkoli i 4 - 6 minutter?! Jeg koker opp vann, slenger brokkolien oppi. Når vannet koker opp igjen koker jeg det i maks 1 minutt, men som regel ca. 50 sekunder.

Skrevet

Dampe asparges i 8-10 minutter? Koke brokkoli i 4-6 minutter? Erter i 8-12 minutter? Jeez, dette her er oppskriften på hvordan begynne å mislike grønnsaker.

• Liker 2
Skrevet

Dampe asparges i 8-10 minutter? Koke brokkoli i 4-6 minutter? Erter i 8-12 minutter? Jeez, dette her er oppskriften på hvordan begynne å mislike grønnsaker.

...eller på tilberendning av mat for folk uten tenner...

• Liker 4
Skrevet

Tipper denne er laget av en engelskmann... I England får man jo stort sett overkokte grønnsaker ;)

Skrevet

Seriøst, dampe sopp? Noen som faktisk gjør det?

Skrevet

Seriøst, dampe sopp? Noen som faktisk gjør det?

Jeg hadde en periode hvor jeg dampet mye grønnsaker, og da også sopp. Ble bra det, men synes det er bedre stekt. Helst i smør...

AnonymBruker
Skrevet
:sjenert: Var det feil å poste den... unnskyld..
Skrevet

:sjenert: Var det feil å poste den... unnskyld..

Neida, ikke feil, for du bidrar til å rette opp noen misoppfatninger om hvordan grønnsaker skal tilberedes for at de skal beholde smak og næringsinnhold og ikke bli en uformelig masse med tilnærmet lik smak og konsistens.

Grønne grønnsaker som kan spises rå, sånn som brokkoli og sukkererter må aldri kokes lenge. Ett minutt holder. Brokkolien kan da trekkes av varmen og stå og dampe under lokk i noen minutter til. Men ikke koke i fem minutter.

Asparges kokes i ett minutt, og tas ut av vannet. Kokes den lengre enn det blir den bare mushy og ekkel. Selv foretrekker jeg å steke eller grille asparges siden jeg ikke liker dem så "vannete".

Sukkererter og grønne bønner trenger heller ikke spesielt mye mer enn ett minutt, de mister både konsistens og smak ved overkoking. Sukkererter klarer seg fint ed bare et oppkok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...