AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Jeg er snart ferdig med en mastergrad i språk på universitetet (sitter og venter på sensuren), og skal etterhvert begynne å søke jobb. Det er bare det at jeg ikke aner hva jeg skal søke på, eller om det hele tatt er behov for meg. Jeg har ikke egentlig noen spesielle ønsker. Jeg snakket med dem på karriereveiledningen, men de kunne ikke hjelpe. De bare spurte meg om og om igjen hva jeg ville. Vel, det jeg ville, var å få noen forslag. De kunne bare hjelpe meg om jeg visste hvilke jobber jeg ville ha, og det gjør jeg jo ikke. Jeg er ganske innesluttet og har ikke hatt noe særlig kontakt med andre elever eller lærere under studieforløpet, og jeg har heller ikke hatt noen deltidsjobb eller sommerjobber. Generelt veldig lite arbeidserfaring. Jeg antar jeg bare tenkte jeg kunne forsette å gå på skole, men nå er jeg jo ved veis ende, har nok ikke karakterer eller motivasjon til å begynne på doktorgrad. Frustrerende.
Gjest finurlig Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Trist lesing, og ikke minst merkelig at du ikke har blitt kjent med noen under studietiden din.. og at du ikke har NOEN jobberfaring, hvordan i alle dager har du overlevd sommerferien? For det første burde du sjekke opp hva andre som har samme utdanning jobber som. Dette skal karrieresenteret hjelpe deg med. Så ville jeg brukt søkemotoren på nav.no og finn.no og søkt på språket ditt for å se hvilke stillinger som er aktuelle for deg. Så er det bare å begynne søkingen på disse jobbene.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Trist lesing, og ikke minst merkelig at du ikke har blitt kjent med noen under studietiden din.. og at du ikke har NOEN jobberfaring, hvordan i alle dager har du overlevd sommerferien? Studier på HF er ikke nødvendigvis særlig sosialt. Virker som det er ganske uvanlig at studenter blir kjent med hverandre her med mindre de blir introdusert via venner, ser omtrent aldri noen ta initiativ til å snakke med ukjente i undervisningssituasjoner. Jeg er uansett ikke spesielt flink sosialt, noe som er deler av grunnen til at jeg ikke har søkt jobb tidligere. Når det gjelder sommerferie, hvis det er husleia du tenker på har jeg spart nok ellers i året til å klare meg. SiO-husleia er jo ganske lav. For det første burde du sjekke opp hva andre som har samme utdanning jobber som. Dette skal karrieresenteret hjelpe deg med. Så ville jeg brukt søkemotoren på nav.no og finn.no og søkt på språket ditt for å se hvilke stillinger som er aktuelle for deg. Så er det bare å begynne søkingen på disse jobbene. Jeg får null treff via søkemotorene på de sidene, det er litt derfor jeg prøvde Karrieresenteret, og derfor jeg spør her. Har studert engelsk, mest litteratur egentlig. Kunne vel fått et lærervikariat, men jeg tror kanskje det er vanskelig forenlig med å slite sosialt. Er ikke så flink til å prate foran andre. TS
vanskapning Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Hva med oversetter? Av bøker, filmer, tv-serier eller lignende.. Vet ikke hvor lett det er å få jobb innen det. Uansett må du sannsynligvis ha noe mer utdanning, men du virker ikke helt negativ til det. Se f.eks her . Endret 28. mai 2012 av vanskapning
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 Du kan jo prøve en karriereveileder på NAV, kanskje de er bedre enn de de har på Universitetet.
Gjest finurlig Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Studier på HF er ikke nødvendigvis særlig sosialt. Virker som det er ganske uvanlig at studenter blir kjent med hverandre her med mindre de blir introdusert via venner, ser omtrent aldri noen ta initiativ til å snakke med ukjente i undervisningssituasjoner. Jeg er uansett ikke spesielt flink sosialt, noe som er deler av grunnen til at jeg ikke har søkt jobb tidligere. Når det gjelder sommerferie, hvis det er husleia du tenker på har jeg spart nok ellers i året til å klare meg. SiO-husleia er jo ganske lav. Jeg får null treff via søkemotorene på de sidene, det er litt derfor jeg prøvde Karrieresenteret, og derfor jeg spør her. Har studert engelsk, mest litteratur egentlig. Kunne vel fått et lærervikariat, men jeg tror kanskje det er vanskelig forenlig med å slite sosialt. Er ikke så flink til å prate foran andre. TS Da kan jeg egentlig ikke gi deg flere råd enn å oppsøke psykolog eller terapeut som kan hjelpe deg til å jobbe med deg selv, så du kommer over den sosiale skrekken.. I mellomtiden ville jeg tatt opp flere fag som kan gjøre deg attraktiv i jobbsammenheng, som økonomi eller jus. Endret 29. mai 2012 av finurlig
Gjest Yellow Taxi Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Da kan jeg egentlig ikke gi deg flere råd enn å oppsøke psykolog eller terapeut som kan hjelpe deg til å jobbe med deg selv, så du kommer over den sosiale skrekken.. I mellomtiden ville jeg tatt opp flere fag som kan gjøre deg attraktiv i jobbsammenheng, som økonomi eller jus. Trenger da ikke ha behov for psykolog bare fordi man ikke har fått noen venner under studietiden? Ikke at jeg er noe godt eksempel, da begge deler er treffende for meg, men allikevel!
Gjest finurlig Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Trenger da ikke ha behov for psykolog bare fordi man ikke har fått noen venner under studietiden? Ikke at jeg er noe godt eksempel, da begge deler er treffende for meg, men allikevel! Jeg finner det ganske bemerkelsesverdig at man ikke har opprettet noen form for nettverk under studietiden, og i tillegg ikke har hatt noen form for sommer- eller deltidsjobb i hele sitt liv, da kan det tyde på at det er noe mer som ligger under det..
Gjest Yellow Taxi Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 Jeg finner det ganske bemerkelsesverdig at man ikke har opprettet noen form for nettverk under studietiden, og i tillegg ikke har hatt noen form for sommer- eller deltidsjobb i hele sitt liv, da kan det tyde på at det er noe mer som ligger under det.. Nja, jeg vet ikke. Begge deler kan lett forklares med at man bare ikke er dyktig sosialt. Er veldig vanskelig å få en jobb som ikke krever utdannelse hvis man er det. Da går det jo mer eller mindre bare på intervju og det er jo en sosial-audition.
Gjest finurlig Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Nja, jeg vet ikke. Begge deler kan lett forklares med at man bare ikke er dyktig sosialt. Er veldig vanskelig å få en jobb som ikke krever utdannelse hvis man er det. Da går det jo mer eller mindre bare på intervju og det er jo en sosial-audition. Nei den eneste som vet er TS, det jeg skrev om psykolog og terapeut er bare råd
Eliii-12 Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Hei:) Kjenner meg ganske godt igjen i din situasjon, jeg er ferdig utdannet innen neste måned, og kjenner jeg blir sikkelig stressa og engstelig av det! Er også veldig sjenert og har dårlig selvtillit. Greier ikke å se hvordan jeg skal takle den jobben jeg er utdannet til..Usikker på hva jeg skal gjøre videre. Jobbe må man og skole har jeg gått lenge nok! HJELP!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå