Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle hatt eksamen torsdag som var og har også en onsdag som kommer, men det ser dårlig ut pga streiken.

Kjenner jeg blir litt fustrert av alt av oppslag i media om at foreldre er fortvilt over at barnehager er stengt og ungdom på vgs som jubler over fri.

Hva med oss som går siste året på et studie og ikke får tatt våre avsluttende eksamener? Noen har allerede fått seg jobb og da vil det jo gå utover dette. Og hva med de som har planlagt å studere i utlandet neste år? Noen får ikke gjort det hvis de ikke har en godkjent eksamen å vise til.

I mine øyne blir stengt barnehage bare en bagatell ift dette, men dessverre er det ikke mye oppmerksomhet å få i media for vår del. Jeg har forståelse for at stengte barnehager gjør hverdagen mer komplisert, men det er tross alt litt mer avgjørende for oss studenter å få eksamen enn det er at foreldre må holde seg hjemme noen dager.

Bare litt fustrasjon som måtte ut her..

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg utrolig godt!!! :klemmer:

Skrevet

Takk Gitte89 :)

Fustrerende at noe slikt skal gjøre at vi studenter går og ikke aner hva som vil skje. Vil de starte opp med eksamen straks den er over? Må vi vente til høsten? Osv osv..

Jeg vil ha graden min!

Skrevet

Huff, så kjipt... Håper virkelig at det ordner seg for deg og de i samme situasjon!

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de må ta det ut over studenter jeg, eller gamle og syke for den saks skyld. Det er ren EGOISME. Ikke annet. Er glad og lettet over at noe sånt ikke skjedde meg, men merker jeg blir sint i sånne anledninger. (Studerer politikk :gjeiper: btw)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, vet ikke om jeg får vitnemålet mitt. Lærerene mine har fortalt at om streiken fortetter så kan det hende jeg må ta eksamen til høsten. Det har jeg virkelig ikke lyst til!

Håper virkelig det ordner seg for deg! Mange frustrerte studenter, og det må være enda verre når det gjelder høyere uttdanning enn VGS!

Skrevet

Kjipt for oss, absolutt!

Men jeg er veldig glad jeg bor i et land der vi har muligheten til å streike. Støtter de streikende fullt ut, enda jeg ikke er langt ifra å havne i samme situasjon som deg ts.

Om streiken ikke hadde rammet noen så hadde det jo ikke vært noen vits å ha en heller.

• Liker 4
Skrevet

Noen andre privatiser her? Det stod på VG at alle privatiser må kontakte privatistkontoret for beskjed. Jeg skal ha R-matteeksamen torsdag 31.5 på Vallhall. Noen som vet om denne er avblåst?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de må ta det ut over studenter jeg, eller gamle og syke for den saks skyld. Det er ren EGOISME. Ikke annet. Er glad og lettet over at noe sånt ikke skjedde meg, men merker jeg blir sint i sånne anledninger. (Studerer politikk :gjeiper: btw)

Du studerer politikk, men forstår ikke streik som noe annet en ren egoisme?

allright...

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som går på VGS: Det var streik da jeg skulle ha avsluttende eksamen, men det ble regnet som gyldig fritak fra eksamen (fikk med et vedlegg der det sto begrunnelse med vitnemålet)

Noen andre privatiser her? Det stod på VG at alle privatiser må kontakte privatistkontoret for beskjed. Jeg skal ha R-matteeksamen torsdag 31.5 på Vallhall. Noen som vet om denne er avblåst?

Jeg har tatt to skriftlige eksamener i løpet av streiken. Det er som oftest pensjonister som får betalt for å sitte som sensorer (5 stk per en hel idrettshall de gangene jeg tok) så det skal ikke ramme deg. Usikker på om det rammer den muntige jeg skal ha på samme dag som deg da, da det er faglærere som skal bistå da.

Skrevet

Jeg skal ha eksamen i S2 som privatist på mandag og muntlig biologi en uke etter det. Hvis jeg ikke får tatt de eksamenene, så kommer jeg ikke inn på studiet mitt og må vente et år til. De må jo ha en løsning for oss privatister og andre som er helt avhengige av å ta eksamen? :unsure:

Det kommer vel mer informasjon i morgen siden det er helligdag i dag..

AnonymBruker
Skrevet

Liten vits i å streike hvis det ikke går utover noen.

Jeg er i samme situasjon, vet ikke om jeg får vitnemålet mitt. Lærerene mine har fortalt at om streiken fortetter så kan det hende jeg må ta eksamen til høsten. Det har jeg virkelig ikke lyst til!

Kunnskapsdepartementet gir alltid generell dispensasjon når det er streik. Det vil si at du får vitnemål som alle andre, bare med en merknad på bunnen om at det er godkjent uten eksamen i fag X. Du får dog ikke eksamenskarakter i faget, noe som dessverre kan påvirke poengene dine hvis du ligger og vipper og skal søke høyere utdanning.

Jeg skal ha eksamen i S2 som privatist på mandag og muntlig biologi en uke etter det. Hvis jeg ikke får tatt de eksamenene, så kommer jeg ikke inn på studiet mitt og må vente et år til. De må jo ha en løsning for oss privatister og andre som er helt avhengige av å ta eksamen? :unsure:

Det kommer vel mer informasjon i morgen siden det er helligdag i dag..

Det er vanlig at fylkeskommunen søker om og får dispensasjon slik at privatisteksamenene blir holdt som vanlig. Det er ingen grunn til å tro at det ikke vil gjelde deg også.

Hvis det derimot mot formodningj skulle bli avlyst så kan konsekvensen bli at du må vente et helt år, ja. Eneste unntaket må være hvis det er et fag du har standpunktskarakter i men mangler eksamenskarakter. Da er det mulig å søke betinget opptak slik at man kommer inn på skolen under forutsetning at man tar eksamen til høst (ellers blir man kastet ut). Det går dog ikke an hvis du ikke har karakter i faget i det hele tatt.

Uansett, jeg ville ikke bekymret meg og bare fortsatt å forberede meg til eksamen som vanlig.

Skrevet

Åj.. Her var det kommet mange svar :)

Helt enig med deg Marwel at vi er heldig som bor i et land hvor vi har muligheten til å bruke dette "hjelpemiddlet". Det som er så synd er at det går ut over en tredjepart som ikke har noe med saken å gjøre. Men hadde det ikke gått ut over noen, så hadde det jo ikke vært et kraftig "hjelpemiddel".

Her er det masse studenter som ikke får tatt eksamener de har jobbet mot et helt skoleår og så sitter man her som et spørsmålstegn for det er ingen som kan svare på hvordan dette skal løses. Det er det værste for min del; ikke vite hvordan og når dette skal bli løst.Jeg har fått meg jobb fra høsten av,jeg har ikke mulighet til å vente ett år for å få tatt eksamen. Da mister jeg jobben min!

Som noen nevnte over her ifm gjennomføring av eksamener. På min skole har vi iallefall fått beskjed om å møte opp til eksamen hvis man ikke har fått skriftlig beskjed om at det er avlyst. Slik jeg har forstått det går det for det meste ut over muntlige/praktiske eksamener da det vil være både interne og eksterne sensorer inne i bildet. På skriftlige er det mest sannsynlig pensjonister som er leid inn for å sitte vakt og de blir jo ikke tatt ut i streik. Får vi håpe ;)

Skrevet

Håper virkelig det ordner seg for deg! Mange frustrerte studenter, og det må være enda verre når det gjelder høyere uttdanning enn VGS!

hvis du går på vgs og en eksamen blir avlyst, så blir faget likevel godkjent og du slipper å ta eksamen! skjedde med meg for to år siden, og da står det vedlagt på vitnemålet mitt hvorfor jeg ble fritatt den eksamenen. det eneste er at du ikke får elektronisk vitnemål, og må sende inn kopi til studiestedet ditt:)

• Liker 1
Skrevet

hvis du går på vgs og en eksamen blir avlyst, så blir faget likevel godkjent og du slipper å ta eksamen! skjedde med meg for to år siden, og da står det vedlagt på vitnemålet mitt hvorfor jeg ble fritatt den eksamenen. det eneste er at du ikke får elektronisk vitnemål, og må sende inn kopi til studiestedet ditt:)

Oj! Så bra! Takk for svar, nå ble jeg mye roligere. Har veldig på følelsen at læreren mine ikke vet heelt hva de snakker om, så godt å høre at noen andre har vært gjennom det samme med positivt utfall

AnonymBruker
Skrevet

Åj.. Her var det kommet mange svar :)

Helt enig med deg Marwel at vi er heldig som bor i et land hvor vi har muligheten til å bruke dette "hjelpemiddlet". Det som er så synd er at det går ut over en tredjepart som ikke har noe med saken å gjøre. Men hadde det ikke gått ut over noen, så hadde det jo ikke vært et kraftig "hjelpemiddel".

Her er det masse studenter som ikke får tatt eksamener de har jobbet mot et helt skoleår og så sitter man her som et spørsmålstegn for det er ingen som kan svare på hvordan dette skal løses. Det er det værste for min del; ikke vite hvordan og når dette skal bli løst.Jeg har fått meg jobb fra høsten av,jeg har ikke mulighet til å vente ett år for å få tatt eksamen. Da mister jeg jobben min!

Som noen nevnte over her ifm gjennomføring av eksamener. På min skole har vi iallefall fått beskjed om å møte opp til eksamen hvis man ikke har fått skriftlig beskjed om at det er avlyst. Slik jeg har forstått det går det for det meste ut over muntlige/praktiske eksamener da det vil være både interne og eksterne sensorer inne i bildet. På skriftlige er det mest sannsynlig pensjonister som er leid inn for å sitte vakt og de blir jo ikke tatt ut i streik. Får vi håpe ;)

Kan jeg spørre hvor du studerer? Selv går jeg på NTNU, og er selvsagt veldig nysgjerrig på om dette kommer til å ramme meg/oss.

Skrevet

Jeg skal ha eksamen torsdag på Uia og vi har fått beskjed om å møte opp til fastsatt tid uansett. Vi skal registreres og om vi lar vær å møte får vi ikke gå opp til eksamen når den blir satt opp igjen. Nå har jeg ett år igjen så det betyr ikke stort for meg om denne blir utsatt med mindre jeg må ta den samtidig med andre eksamener, da blir jeg sur.

Men, jeg støtter streiken og håper egentlig de får det til denne gangen og ikke bli avspist i tvungen.

Skrevet

Du studerer politikk, men forstår ikke streik som noe annet en ren egoisme?

allright...

Personlig har jeg aldri vært for den løsningen, vi lever i et demokrati hvor det skal være åpenhet og mulighet for diskusjon. Jeg synes det er ren egoisme når syke og elfre feks ikke får den behandlingen de fortjener pga en fagforening.

Hva du tror og mener om mitt valg av studium, vell :filer:

Skrevet

Kan jeg spørre hvor du studerer? Selv går jeg på NTNU, og er selvsagt veldig nysgjerrig på om dette kommer til å ramme meg/oss.

Jeg går på HiOA :) Vet ikke hvordan det er i Trondheim ifm streiken. Har nok med å følge utviklinga her nede. Men jeg regner med du kan finne noe informasjon på nettsiden til NTNU.

AnonymBruker
Skrevet

Personlig har jeg aldri vært for den løsningen, vi lever i et demokrati hvor det skal være åpenhet og mulighet for diskusjon. Jeg synes det er ren egoisme når syke og elfre feks ikke får den behandlingen de fortjener pga en fagforening.

Hva du tror og mener om mitt valg av studium, vell :filer:

Jeg har ingen mening om ditt valg av studie, synes derimot du viser svært liten kunnskap om streik. Siden du understreker at du studerer politikk så er jo det direkte pinlig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...