Gå til innhold

Ene katten har mistet matlyst, den andre sniker seg inn i biler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter på 10 måneder som frem til nå har spist alt de har hatt tilgang til av mat med stor appetitt. Jeg er derfor bekymret når den ene pusen såvidt har spist siden fredag kveld. Jeg har prøvd å gi ham både tørrfor, våtfor, tunfisk og kylling, men han har ikke appetitt. Ellers virker han i form, dilter etter oss rundt om i huset som vanlig, maler og vil ha kos, øyene og slimhinnenne virker normale, og han er ikke dehydrert. Han har vært mye ute i løpet av helga, og oppfører seg ganske normalt. Jeg håper det bare er varmen som har gitt ham nedsatt appetitt, men jeg har ringt dyrlegen og tenkte å ta ham med i morgen.

Den andre pusen har fått seg en ganske skummel uvane: å hoppe inn i åpne biler som står parkert langs veien. Samboer oppdaget at han satt i baksetet mens de kjørte, etter at han hadde støvsugd bilen i gata. Det samme skjedde i går da naboen vasket sin bil. Jeg er livredd for at han skal gjøre det igjen, og bli låst inne i en bil i denne varmen!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snodig vane den ene katten deres har.. :P Vanligvis liker ikke katter biler.

Kansje katten deres har vært mye ute og jaktet i helgen, og dermed er mett? Det kan jo være varmen ja, og at han da bare ligger mye å døser og faktisk ikke behøver så mye mat.

Skrevet

Katta mi har også ikke spist noenting på flere dager. Jeg har funnet ut at det er fordi en nabo driver å tar ham inn og forer ham.

Mulig det er noen i ditt nærområde som driver å forer katta di TS.

Skrevet

Oppdatering:

Har holdt pus inne i dag og gitt ham tilgang til både våt og tørrfor (den andre har vært ute hele dagen så vi har kunnet følge med på matskåla). Han har såvidt rørt våtforet og kastet opp.

Jeg ringte 24/7 dyrlegen som sa de kunne åpne nå om vi ville komme ned, men at det ville koste 1500 kroner i tillegg til behandling. Hun mente selv at det ikke hørtes ut som en nødsituasjon, og at vi like gjerne kunne vente til i morgen tidlig. 1500 kroner er ikke akkurat lommerusk for en student, men om situasjonen forverrer seg kommer jeg selvfølgelig til å gå til dyrlegen i kveld.

Utenom mangel på apetitt og oppkast virker han helt normal og oppegående.

AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at den ikke blir dehydrert, så går det nok ok med å vente til imorgen. Hvis det er lenge siden den har drukket så kan du gi vann i sprøyte. Bare tull katten inn i et håndkle og hold godt mens du forsiktig sprøyter vann inn og vent slik at den får svelge.

Du kan også evt gi zoolac eller prokolin om du har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig varmt nå! Kattene mine mistet også matlysten litt, de blir slape og late nå i varmen. Sett ut flere vannskåler rundt omkring, det går nok fint, skal du se.

Det med spying, virker som kattene mine gått i andre runde av røyting nå, kanskje samme skjer med dine? De røyter. sliker seg og får pels i magen, også spyr, er jo naturlig for katter. Hjelper med børsting og spising av gress, for å rense magen.

Skrevet

Om det ikke viser seg å være noe veldig alvorlig, kan det hende at katten bare er varm.

Jeg måtte lure katta vår til å spise de to siste dagene, det har rett og slett vært så varmt at matlysten har sunket noe voldsomt. Hun har i det minste drukket mye vann og ligget på trappa for å slippe unna den verste varmen. Våtfór som hadde stått i kjøleskapet gjorde susen, da fikk hun kjølt seg ned. Matlysten gikk opp igjen i natt, hørte knasingen fra kjøkkenet. :fnise:

Skrevet

Har vært hos dyrlegen nå, hun tror det er en gastroenterittinnfeksjon. Fikk sprøyte og skal komme tilbake imorgen. Siden vi kom hjem har han spist en halv pakke Royal Canin Sensitivity Control våtfor pakke og fått vann med elektrolytter med sprøyte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...