AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Jeg er i slutten av 20-årene. Er vel ca. 25 kg fra å falle inn under normalvekt på BMI. Jeg spiser sunt - mye grønnsaker, litt frukt, rent kjøtt, mye fisk. Spiser karbohydrater, men kun langsomme til hverdags. Prøver å redusere karbohydrater, men kutter dem ikke helt ut. Skeier ut veldig sjelden, men drikker en del vin (tørr hvit-/rosévin)- kanskje en flaske i uken. Prøver å unngå øl. Hva angår trening/aktivitet, så går jeg 2x30 minutter hver dag (til og fra jobb). Jeg går naturlig i raskt tempo. Utover det løper jeg (mest på tredemølle) 30 minutter gjennomsnittlig 2 ganger i uken. Da løper jeg ca. 4 km. I tillegg går jeg gjennomsnittlig én fjelltur i uken, altså med mye steile oppoverbakker og høy puls. Jeg trener litt styrke 2 ganger i uken, også det i ca. 30 min. Da mest basisøvelser (knebøy, utfall, markløft) og kjerneøvelser (à la Pilates). Vekten ligger stabilt, pluss/minus 1 kg. Og jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Jeg går på hormonprevensjon (Cerazette). Kan det være det som hindrer vekttap? Kan det være alkoholen? Bør jeg trene mer? Nå skal det sies at selv om jeg har en del kilo ekstra, så har jeg forholdsvis smal midje, magen henger ikke (den er ikke helt flat, men jeg har altså ikke noe heng). Jeg har ikke særlig store pupper (B/C-cup). Men jeg har stor rumpe, store lår og kraftige legger. Men også her er det ganske stramt, altså lite som disser. Dette ser jeg både selv og andre har kommentert det. Kanskje jeg har veldig "hardt" fett og som derfor er vanskelig å kvitte seg med? (Er dette i det hele tatt fysisk mulig?) Noen som har noen idéer, tips og råd? Noen som selv har vært i samme situasjon og fikk noen aha-opplevelser som hjalp dem til å gå ned? Jeg er egentlig stort sett fornøyd med sånn jeg ser ut, men ser jo at det ikke er gunstig helsemessig.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Prøv å droppe alkoholen. Jeg går på p-piller og er innenfor fitness når det kommer til treningsform, så jeg kan ikke helt tro at de skal nekte deg resultater.. Hm, det første som slår meg for å være ærlig, er at du må løpe mer. Ikke bare på tredemølla, men gjerne ute. Få opp tempoet i noen gode oppover bakker, men ikke på asfalt, det har ikke knærne dine godt av. Og fokuser litt mindre på styrketreningen, mer kardio. Og mindre alkohol, det blir litt som med godteri, et eller to glass i helgen feks. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Kostholdet ditt høres jo flott ut det. Det er mulig at du er som meg og ikke går ned før du tar å fjerner karbsa. Men du, spiser du ikke noe sukker i det hele tatt?
Zakuro Skrevet 27. mai 2012 #4 Skrevet 27. mai 2012 Har du sjekka din BMR da? Selv om man spiser sunt kan man godt spise mer enn man forbrenner. Du kan sjekke din BMR her; http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp Om du kutter 500kalorier av din BMR hver dag i tillegg til trimmen så får du jo kaloriunderskudd og kroppen må ta de 500 kaloriene den ikke får andre steder, nemlig lagret energi:) 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #5 Skrevet 27. mai 2012 Kostholdet ditt høres jo flott ut det. Det er mulig at du er som meg og ikke går ned før du tar å fjerner karbsa. Men du, spiser du ikke noe sukker i det hele tatt? Jo, jeg spiser vel litt sukker gjennom mat og drikke. Men drikker ikke sukkerholdig saft/brus eller yoghurt (går mest i naturell eller gresk yoghurt eller naturell skyr som jeg tilsetter bær), spiser veldig sjelden godteri, is og kaker. Tilsetter ikke sukker til te/kaffe. Har egentlig ikke noe søthunger, og hvis jeg får det så stilles den av frukt/bær. Men det er jo litt sukker i det. Og i vinen er det jo sukker. Så det er kanskje vinen som er den største synderen her? Jeg kan kutte mer karbohydrater, men jeg vet ikke om det er realistisk at jeg kommer til å leve sånn i all fremtid. Lager som regel middag uten ris/pasta/poteter, fordi det går raskere å bare ha kjøtt/fisk og grønnsaker. Men til frokost og lunsj blir det ofte knekkebrød (Wasa Husmann) med f.eks. ost, skinke eller laksepålegg. Kjøper sjelden/aldri vanlig brød. Har jeg tid, lager jeg heller omelett og tar med meg til lunsj. Eller jeg spiser yoghurt eller cottage cheese og kesam. TS
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #6 Skrevet 27. mai 2012 Prøv å droppe alkoholen. Jeg går på p-piller og er innenfor fitness når det kommer til treningsform, så jeg kan ikke helt tro at de skal nekte deg resultater.. Hm, det første som slår meg for å være ærlig, er at du må løpe mer. Ikke bare på tredemølla, men gjerne ute. Få opp tempoet i noen gode oppover bakker, men ikke på asfalt, det har ikke knærne dine godt av. Og fokuser litt mindre på styrketreningen, mer kardio. Og mindre alkohol, det blir litt som med godteri, et eller to glass i helgen feks. Takk for tips! Jeg får prøve å kutte ned på alkohol, selv om det kanskje blir vanskelig...er jo mange sosiale settinger hvor alkohol er naturlig Men hvis det viser seg at det er det som holder meg tilbake, så er det verdt det TS
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #7 Skrevet 27. mai 2012 Jo, jeg spiser vel litt sukker gjennom mat og drikke. Men drikker ikke sukkerholdig saft/brus eller yoghurt (går mest i naturell eller gresk yoghurt eller naturell skyr som jeg tilsetter bær), spiser veldig sjelden godteri, is og kaker. Tilsetter ikke sukker til te/kaffe. Har egentlig ikke noe søthunger, og hvis jeg får det så stilles den av frukt/bær. Men det er jo litt sukker i det. Og i vinen er det jo sukker. Så det er kanskje vinen som er den største synderen her? Jeg kan kutte mer karbohydrater, men jeg vet ikke om det er realistisk at jeg kommer til å leve sånn i all fremtid. Lager som regel middag uten ris/pasta/poteter, fordi det går raskere å bare ha kjøtt/fisk og grønnsaker. Men til frokost og lunsj blir det ofte knekkebrød (Wasa Husmann) med f.eks. ost, skinke eller laksepålegg. Kjøper sjelden/aldri vanlig brød. Har jeg tid, lager jeg heller omelett og tar med meg til lunsj. Eller jeg spiser yoghurt eller cottage cheese og kesam. TS Ja, tror du skal se litt på sukkeret i feks vinen og evt om du spiser mye sukkerholdig frukt som banan,druer osv. Ost og melk og andre melkeprodukter kan også være "skumle" etter min egen erfaring. Jeg har en type kropp som ikke går ned i vekt når jeg spiser melkeprodukter og gjærprodukter, eller bare den lille sjokoladen.. Jeg må personlig kutte ut det meste som er godt for å kunne gå ned, men jeg trener ikke heller da.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #8 Skrevet 27. mai 2012 Har du sjekka din BMR da? Selv om man spiser sunt kan man godt spise mer enn man forbrenner. Du kan sjekke din BMR her; http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp Om du kutter 500kalorier av din BMR hver dag i tillegg til trimmen så får du jo kaloriunderskudd og kroppen må ta de 500 kaloriene den ikke får andre steder, nemlig lagret energi:) Jeg fikk en BMR på ca. 1800 kcal. Ca. 2500 ved rolig mosjon 1-3 ganger per uke. Skal jeg da spise ca. 2000 kalorier? Jeg har prøvd å telle kalorier før, men ble lei etter bare 2 dager. Men med litt bedre planlegging bør det kanskje gå... TS
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #9 Skrevet 27. mai 2012 Tror det holder mye om du bare kutter ut den vinen. Og mer trening.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #10 Skrevet 27. mai 2012 Enkelt og greit, hvis du ikke går ned i vekt så betyr det at du er i vektbalanse. Du må kutte kalorier for å gå ned i vekt og/eller øke aktivitetsnivået ditt. Selv om du spiser sunt så spiser du nok for mye til at du kan gå ned i vekt. Ett godt tips er å melde deg inn i VG´s vektklubb eller lage deg en profil på www.diett.no og der kan du skrive inn alt du spiser i løpet av en uke eller to og da får du litt bedre oversikt over kcal innholdet i kostholdet ditt. LYKKE TIL
Zakuro Skrevet 27. mai 2012 #11 Skrevet 27. mai 2012 Jeg fikk en BMR på ca. 1800 kcal. Ca. 2500 ved rolig mosjon 1-3 ganger per uke. Skal jeg da spise ca. 2000 kalorier? Jeg har prøvd å telle kalorier før, men ble lei etter bare 2 dager. Men med litt bedre planlegging bør det kanskje gå... TS Jepp, sånn i teorien anyway:P Jeg måtte ned på 1600 for å få reaksjon fra kroppen min>_< Å telle kalorier er kjedelig og vanskelig i starten, men etterhvert blir det en vane. Du kan jo vurdere å føre en mat-dagbok. Pleide jeg å gjøre, førte alle måltider, hva jeg spiste, når, antall kalorier, trim etc. Men du kan jo også prøve vektklubb.no, eller grete roede. Selv syntes jeg de ble for tungvint, gikk raskere å skrive selv. Lykke til i alle fall:)
Gjest _La Femme Skrevet 27. mai 2012 #12 Skrevet 27. mai 2012 Når skal folk skjønne at vekttallet ikke gjengir hvor god form man er i? Du sier at du har ca 25 kg fra å ligge under normal BMI. Husk at du ikke kan stole blindt på BMI. Det er ikke et nøyaktig tall for alle, da folk er forskjellige. Du har sannsynligvis større rumper og lår enn meg, som har større overdel enn den delen der nede. Sånn er vi mennesker bygd - forskjellig. Det som skjer når du trener er at du fremhever beinbygningen din, med at kroppen din blir mer markert og fettlaget blir redusert. Er du sikker på at disse 25 kiloene er fett? Hvis du er stram, kan det godt være muskler. Muskler veier mer enn fett, rett og slett. Og når du trener trener du jo på deg mer muskler og mindre fett. Det er den eneste løsningen jeg ser. I og med at du faktisk har et godt kosthold og trener rikelig. Alkoholen skulle ikke ha noe å si, i og med at det er bare ei flaske i uka. Det er ingenting. Det kan sette deg bittelitt tilbake kondisjonsmessig, men ellers..
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #13 Skrevet 27. mai 2012 Når skal folk skjønne at vekttallet ikke gjengir hvor god form man er i? Du sier at du har ca 25 kg fra å ligge under normal BMI. Husk at du ikke kan stole blindt på BMI. Det er ikke et nøyaktig tall for alle, da folk er forskjellige. Du har sannsynligvis større rumper og lår enn meg, som har større overdel enn den delen der nede. Sånn er vi mennesker bygd - forskjellig. Det som skjer når du trener er at du fremhever beinbygningen din, med at kroppen din blir mer markert og fettlaget blir redusert. Er du sikker på at disse 25 kiloene er fett? Hvis du er stram, kan det godt være muskler. Muskler veier mer enn fett, rett og slett. Og når du trener trener du jo på deg mer muskler og mindre fett. Det er den eneste løsningen jeg ser. I og med at du faktisk har et godt kosthold og trener rikelig. Alkoholen skulle ikke ha noe å si, i og med at det er bare ei flaske i uka. Det er ingenting. Det kan sette deg bittelitt tilbake kondisjonsmessig, men ellers.. Ja, og fett tar også 4 ganger mer plass enn muskler, eller hva det var, så på 1kg fett, må det til MYE muskelmasse for å tilsvare 1kg muskler. Ser du. Mange småfeite som skylder på at "ja, men muskler veier jo mer enn fett". Ja, det gjør det, men det tar ikke mer plass.
Gjest _La Femme Skrevet 27. mai 2012 #14 Skrevet 27. mai 2012 Ja, og fett tar også 4 ganger mer plass enn muskler, eller hva det var, så på 1kg fett, må det til MYE muskelmasse for å tilsvare 1kg muskler. Ser du. Mange småfeite som skylder på at "ja, men muskler veier jo mer enn fett". Ja, det gjør det, men det tar ikke mer plass. Ja, jeg er fullstendig klar over det. Men slik jeg forstod det så har ikke TS så mye fett? Kanskje jeg misforstod.
Gjest alille Skrevet 27. mai 2012 #15 Skrevet 27. mai 2012 Vei og før opp ALT du spiser noen dager. Etter disse dagene legger du de inn på diett.no og ser hvor mange kalorier det blir. Det er viktig at du gjør det etterpå, s.a. du ikke underbevisst spiser mindre allerede første dagen når du ser kalorimengden. Så kan du vurdere kalorimengden i forhold til hvor mye du trenger, og justere den. Om det er vinen du bør kutte eller noe annet er jo egentlig helt opp til deg å avgjøre, hvis du vil ned i vekt. En flaske rosevin utgjør ca 500-600 kcal, så du kan fint beholde den og spise mindre av noe annet hvis du ønsker det.
Dakia Skrevet 27. mai 2012 #16 Skrevet 27. mai 2012 Hvor lenge har du holdt dette kostholdet du beskriver da?
Dragonfly84 Skrevet 27. mai 2012 #17 Skrevet 27. mai 2012 (endret) Kalorier inn og kalorier ut er det eneste som betyr noe for vektnedgangen, og selv om du spiser sunne kalorier spiser du fortsatt kalorier. Når du ikke går ned er det nok mengden mat, og ikke hvor sunn den er, det kommer an på Mange tenker "men jeg spiser jo sunt!" og tenker ikke på at de spiser for mye likevel, selv om maten er sunn. Antageligvis får du i deg flere kalorier enn du er klar over. Jeg støtter forslaget til alille, tell absolutt alt et par dager og se hva du ligger på. Endret 27. mai 2012 av Dragonfly84
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #18 Skrevet 27. mai 2012 Har du en stillesittende jobb? Det å gå 2 x 30 minutter hver dag hvis man ikke går mye på jobb i tillegg er 'ingenting' når det gjelder aktivitet. Det er bare et minimum for bevegelse, synes jeg. Da blir det ikke så veldig mye aktivitet på deg, med 8 km løping i uken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå