Gå til innhold

Hvilke sauser kan man spise når man slanker seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker saus til middagsmaten! Seriøst, elsker.

Men de siste mnd har jeg hatt en totalt kostholdsendring, noe som har ført til at saus-savnet er stort.

Fete sauser er favoritten, men de unngår jeg nå.

Jeg spiser mye kyllingfilet med grønnsaker til, men savner en god saus og ha til.

Noen forslag?

Tenkte også å lage oljedressing eller annen dressing til salat, noen gode oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på her jeg også:)

Somregel når jeg lager brun/fløtesaus fra bunnen av lager jeg sausen med lite smør til jevningen men supplerer da med maizenna jevner. Bruker også melk istedet for fløte. Den blir ltt lettere hvertfall:) nr 1 er vel å unngå posesauser. For de er somregel tilsatt så mye salt og sukker samtidig som mange krever både fløte og smør.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg vet ikke om det er sunnere (kanskje noen kan kommentere det), men om sommeren så pleier jeg å droppe sauser og heller bruke olivenolje/rapsolje blandet med urter og slikt, eller lage tzatziki o.l istedenfor sauser

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er sunnere (kanskje noen kan kommentere det), men om sommeren så pleier jeg å droppe sauser og heller bruke olivenolje/rapsolje blandet

Det er sunt, men ikke noe for en slanker. Det finnes ikke noe mere kaloririkt per gram enn olje.

Skrevet

Det er sunt, men ikke noe for en slanker. Det finnes ikke noe mere kaloririkt per gram enn olje.

Okey, da vet jeg det.

Er jo snakk om en teskje til maten bare da.

Hvordan er det med tzatziki (bruker hvitløk, salt og pepper, agurk og gresk yoghurt)?

Skrevet

Sauser er som regel basert på smør eller olje, som inneholder mye fett.

Hva med dressinger basert på mager kesam? Med krydder og urter. Det er magrere, og inneholder mye protein og ikke så mye karbohydrater som vanlig rømme/yoghurt.

Men du kan jo spise hva slags saus du vil, bare kutte ned på mengden. Maten trenger ikke bade i saus, og du trenger ikke ha det til hvert måltid :)

AnonymBruker
Skrevet

Toro sjysaus inneholder bare 15 kcal pr dl. Den synes jeg smaker godt til kjøtt.

Skrevet

Istedenfor sauser kan du heller prøve en dressing på salaten? De finnes et par i vanlige butikker med redusert kaloriinnhold. Dersom du er komfortabel med å kjøpe ting online, så har iHerb.com et par som er ganske gode erstatninger! Selv har jeg bare smakt Thousand Island dressingen fra Walden Farms, men den er knallgod! Lukter som originalen, og smaker veldig godt. Er både kalorifri, sukkerfri, glutenfri...

Er da noe å tenke på.

AnonymBruker
Skrevet

Okey, da vet jeg det.

Er jo snakk om en teskje til maten bare da.

Hvordan er det med tzatziki (bruker hvitløk, salt og pepper, agurk og gresk yoghurt)?

Jeg vet ikke hva gresk yoghurt er, men vanlig yoghurt er ihvertfall ganske kalorifattig så tzatzikien kan du spise med god samvittighet. Med forbehold om innholdet i den greske.

Skrevet

Nå hadde jeg bare tyrkisk yoghurt igjen i kjøleskapet, men regner med at det ikke er store forskjellen

På den står det at det er 129 kalorier pr 100g, 10% fett

Skrevet

Ah! fikk lyst på brokkolisaus! :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg elsker saus til middagsmaten! Seriøst, elsker.

Men de siste mnd har jeg hatt en totalt kostholdsendring, noe som har ført til at saus-savnet er stort.

Fete sauser er favoritten, men de unngår jeg nå.

Spis LCHF, og du kan spise de fete sausene. ;) Først steker jeg kjøttet, så steker jeg grønnsakene i samme panna, og så når de er ferdige så heller jeg i kremfløte, kokosmelk eller creme fraiche i panna og tilsetter krydder og kanskje litt gulost og lar det koke inn litt kjapt på høy temperatur slik at sausen blir fastere. Ellers er de aller fleste sausene lov på LCHF, så lenge man ikke lager dem med hvetemel eller sukker. ;) Lager av og til bearnaise, choron, bechamel og slike, men som regel blir det bare creme fraiche med krydder.

Endret av Supera
Gjest barista
Skrevet

Toro sauser er slankende. :)

De er kanskje ikke sunne pga. saltinnhold, men de har få kcal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...