Gå til innhold

Hvorfor sparer folk ved å "få igjen på skatten"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en grei venneflokk, og alle sammen sparer ved at de "får igjen på skatten". Og hvert år er det som en stor fest nesten "hurra, fikk igjen så og så mye på skatten osv!".

Jeg sparer i Norwegian sin høyrentekonto, bortsett fra fond og aksjer har de den høyeste sparerenta, og der legger jeg pengene mine hver måned.

Ofte har det faktisk skjedd at en del av vennene mine ikke har fått skattepengene sine i juni, men lenger ut på høsten, og da har det vært katastrofe for deres del, hva skal de feriere for og reise for i sommer?? Det løser seg jo ved at foreldre og familie låner til dem, eller noen ganger også forbrukslån fordi de vet de uansett får igjen senere.

Jeg lurer hver gang på hvorfor ingen bare justerer skattetrekker riktig, og sparer heller på høyrentekonto slik jeg gjør, da får jeg jo pengene når jeg måtte ønske de. Men ingen har noe klart svar til meg, ingen av de kan svare på om renta på skattepengene er høyere enn 3,75% hos Norwegian, de vet jo ikke.

Så jeg spør dere her, er det noen som bevisst sparer ved å få igjen skattepenger, og hvorfor det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Quake
Skrevet

Jeg "sparer" ikke ved å betale høy skatt, men jeg foretrekker å betale litt for mye skatt enn å risikere å få skattesmell fordi jeg har glemt å justere. Jeg er ett rotehue uten like når det gjelder skatt.

Heller en tusenlapp tilbake enn en tusenlapp fra.

• Liker 17
Skrevet

Ja det kan du si, det mest ideelle er vel at skatteoppgjøret går i null, for de går jo glipp av renter på pengene sine. Det er vel heller følelsen av å "få" penger det står på virker det som. Hvis de får igjen f eks 20 000 føles det vel som en lønning for dem. Du gjør likevel det mest fornuftige synes jeg.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Kan hende de ikke er like "konsekvente" hver måned når lønninga kommer, slik at de ikke husker å sette inn fast beløp på høyrente sparekonto.

Kan hende de liker overraskelsen av hvor mye de får igjen.

Jeg gjør som brukeren over her, jeg setter skattetrekket høyere, fordi jeg er redd for å få baksmell, og heller vil være på den absolutt sikreste siden.

• Liker 12
Skrevet

er det ikke sånn at man må betale et gebyr hver gang man tar ut penger fra høyrentekonto?

Jeg har ikke peiling på andre spare-måter enn å spare penger på den ene vanlige brukskontoen jeg har.

Så jeg sparer med å få igjen på skatten... syns det er greit... da slipper jeg å ha penga rett foran meg liksom. Jeg sniker alltid ut noen kroner fra sparekontoen min... skal bare kjøpe den buksa.... skal bare på fylla idag.... også angrer jeg senere...

• Liker 8
Skrevet

Tidligere var renten på pengene man fikk igjen på skatten høyere enn rentene man fikk i banken. Man slapp dessuten å betale skatt av rentene man fikk på pengene man fikk igjen på skatten. Dette er det nå slutt på.

Skrevet (endret)

Jeg gjør som flere over meg her, setter skattetrekket litt høyere enn jeg trenger for å være på den sikre siden. Og godt var det.. for ellers hadde jeg blitt skyldig i år (gikk opp i lønn i fjor og surrehuet meg glemte å justere skatten etter det).

Endret av mas
  • Liker 1
Skrevet

Jeg betaler heller litt ekstra skatt og jubler når jeg får igjen, enn å få baksmell ( jeg klarer ikke å lære meg alt dette med skatten uansett hvor mye jeg prøver så det er en enkel løsning for meg)

Men nær det er sagt så "sparer" jeg ikke på denne måten. Jeg lider ingen nød om pengene kommer i oktober istedenfor juni, jeg ser heller på det som en ekstra bonus at jeg kan kjøpe meg noe jeg trenger eller sette de inn på sparekontoen.

Men så kan ikke jeg få igjen så grusomt mye heller da, så det er ikke sånn at jeg kan dra på ferie med bare skattepengene

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme, eneste begrunnelsen folk kommer med er stort sett at de ikke klarer å spare på andre måter. Men de klarer jo tydeligvis å be lønningskontoret trekke ekstra skatt, og de klarer la være å justere det ned igjen. Så jeg skjønner ikke at det skal være så mye vanskeligere å spare selv, man kan jo sette inn automatisk trekk også, hvis problemet er at man "ikke må se pengene" for å klare å spare dem. Kan jo sette dem på en sperret konto også, hvis man er redd for fristelsen.

Tidligere fikk man i hvert fall brukbar rente på skattepengene, det gjør man ikke lenger. Nå er det styringsrenten redusert med 28%. Noe som blir mye dårligere enn det man får på sparekonto. Det mest lønnsomme er jo å få baksmell, og betale den rentefritt innen fristen.

Jeg har en mistanke om at de som sparer i skatt er de samme som mener kreditkort er djevelens verk som må klippes opp og helst forbys. Selv om det altså finnes de av oss som er strukturerte nok til å spare på det.

Må helt til slutt legge til at folk selvsagt må spare i skatt om de vil. Men da kan de heller ikke syte i juni hvis de ikke får pengene. Det er en risiko de selv har valgt. Og mange er bedrevitere som skal prøve å overtale oss andre til også å spare i skatt, slik at vi også kan fååå penger. Sukk.

AnonymBruker
Skrevet

er det ikke sånn at man må betale et gebyr hver gang man tar ut penger fra høyrentekonto?

Jeg har ikke peiling på andre spare-måter enn å spare penger på den ene vanlige brukskontoen jeg har.

Så jeg sparer med å få igjen på skatten... syns det er greit... da slipper jeg å ha penga rett foran meg liksom. Jeg sniker alltid ut noen kroner fra sparekontoen min... skal bare kjøpe den buksa.... skal bare på fylla idag.... også angrer jeg senere...

Da bør du absolutt sette deg inn i andre sparemåter, her er det mye å tjene. Noen høyrentekonti har begrenset antall uttak og gebyr hvis man tar ut flere ganger. Men mange er helt gebyrfrie, deriblant Bank Norwegian som ble nevnt tidligere. Det å spare på en slik bankkonto er ikke noe annerledes enn å spare på brukskonto, bortsett fra at du får mye høyere rente.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør som flere over meg her, setter skattetrekket litt høyere enn jeg trenger for å være på den sikre siden. Og godt var det.. for ellers hadde jeg blitt skyldig i år (gikk opp i lønn i fjor og surrehuet meg glemte å justere skatten etter det).

Men hvis du heller hadde satt til side litt ekstra hver måned på en sparekonto, så hadde det ikke gjort noe at du ble skyldig.

Skrevet

Men hvis du heller hadde satt til side litt ekstra hver måned på en sparekonto, så hadde det ikke gjort noe at du ble skyldig.

Ja det kan man også gjøre. Det er jo ett fett om man velger å bli trukket mer i skatt eller sparer penger og betaler baksmellen.

Jeg velger å gjøre det første da jeg syns det er enklere

Skrevet

1. Fordi de ikke ville klart å sette av et tilsvarende beløp inn på sparekontoen, men heller brukt opp mesteparten av pengene på andre ting. En tusenlapp ekstra utbetalt per måned utgjør ikke store forskjellen og forsvinner fort i de mange utgiftene.

2. Det føles mer som en gevinst når man "plutselig" får masse penger igjen på skatten, og det blir for mange mer naturlig å bruke denne "pengegaven" på ferie og moro, enn hardt oppsparte midler.

Jeg har også sparekonto i bank norwegian, men jeg sparer i tillegg på skatten, fordi da kan jeg tillate meg selv å bruke pengene på moro. Jeg er fullt klar over det ville vært mer økonomisk å betale mindre i skatt, men jeg syns det er verdt de to-tre hundrelappene i tapt renteinntekt å få denne ekstra utbetalingen som gjør at jeg kan unne meg en god ferie.

• Liker 10
Skrevet

Da bør du absolutt sette deg inn i andre sparemåter, her er det mye å tjene. Noen høyrentekonti har begrenset antall uttak og gebyr hvis man tar ut flere ganger. Men mange er helt gebyrfrie, deriblant Bank Norwegian som ble nevnt tidligere. Det å spare på en slik bankkonto er ikke noe annerledes enn å spare på brukskonto, bortsett fra at du får mye høyere rente.

huff, jeg er så redd for sånt. vedder på at det er etellerannet tull i liten skrift :P

kjæresten min hadde sånn høyrentekonto, og plutselig så forsvant det bare penger derfra... han ante ikke hva det var for... 3 kr her og 5 kr der over lang tid, og han hadde ikke tatt ut noe.

det var ikke norwegian da men...

er det garantert at det ikke er noe tull?

stoler jo ikke helt på norwegian heller, med flyselskapet gjør de alt for å lure ekstra penger ut av folk....

skulle gjerne spart litt og fått litt ekstra på det! men ja, det er skummelt, for jeg har ikke peiling! :/

Skrevet

huff, jeg er så redd for sånt. vedder på at det er etellerannet tull i liten skrift :P

kjæresten min hadde sånn høyrentekonto, og plutselig så forsvant det bare penger derfra... han ante ikke hva det var for... 3 kr her og 5 kr der over lang tid, og han hadde ikke tatt ut noe.

stoler jo ikke helt på norwegian heller, med flyselskapet gjør de alt for å lure ekstra penger ut av folk....

skulle gjerne spart litt og fått litt ekstra på det! men ja, det er skummelt, for jeg har ikke peiling! :/

Ta det helt med ro, det er helt ufarlig å bruke bank norwegian ;) Det er mye å spare på å velge den banken med høyest rente, så jeg ville opprettet konto med en gang!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt Bank Norwegian veldig lenge nå, og slapp helt av, jeg var like kritisk som deg da jeg opprettet konto der og tenkte at rører de èn av mine kroner uten grunn, så lager jeg sirkus ut av det! Men jeg er veldig, veldig fornøyd med banken deres. Flyselskapet deres er et rot uten like, men banken er helt flott for meg. Bank Norwegian er uansett medlem av noe ( husker ikke hva det heter ) som gjør at hvis banken går konkurs eller noe, så er penger opptil 2 millioner forsikret slik at man får igjen de pengene. Det gjelder alle banker som er medlem der, det gjør de trygge å stole på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bank Norwegian er uansett medlem av noe ( husker ikke hva det heter ) som gjør at hvis banken går konkurs eller noe, så er penger opptil 2 millioner forsikret slik at man får igjen de pengene. Det gjelder alle banker som er medlem der, det gjør de trygge å stole på.

Bare husk at det er 2 mill totalt slik at om du har spredd formuen din rundt om i forskjellige banker vil det være maks 2mill selv om det er flere banker som går konk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg "sparer" med skatten. Det er av to grunner:

1. Jeg er ikke flink til å spare selv og lar derfor staten ta litt ekstra når jeg får lønn.

2. Jeg jobber som ekstravakt og orker ikke følge med på om jeg tjener så mye at jeg må øke skatten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at det er 2 mill totalt slik at om du har spredd formuen din rundt om i forskjellige banker vil det være maks 2mill selv om det er flere banker som går konk.

Korrekt, det glemte jeg å få med!

Skrevet

Ja det kan man også gjøre. Det er jo ett fett om man velger å bli trukket mer i skatt eller sparer penger og betaler baksmellen.

Jeg velger å gjøre det første da jeg syns det er enklere

Jeg også :) (sparer utenom også, så det er ikke for å spare at jeg trekker ekstra)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...