Gå til innhold

fortolling, fristen er i dag, er det for sent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden kjøpte jeg noe fra utlandet som jeg måtte fortolle, jeg fikk brev om det dagen før fristen gikk ut, og jeg var på jobb så jeg så ikke brevet før jeg kom hjem på ettermiddagen. Jeg ringte de dagen etterpå og det var greit å fakse papiret der og da.

I forrige uke sendte samboer en pakke til utlandet som han glemte å fortolle. Forrige helg reiste han bort i jobben og kommer ikke hjem før i begynnelsen av juni. Torsdag kom det et brev fra posten og jeg åpner ikke hans brev uten at han ber om det, og jeg viste ikke at han ikke hadde fortollet pakken. Merkelig at de på postkontoret ikke minnet han om det, dårlig service. Brevet kom altså torsdag og han ba meg nettopp om å åpne brevet fordi han kom på at det kunne ha med pakken å gjøre. Jeg åpnet det, det var om at han må fortolle pakken og fristen gikk ut I DAG. Det står at pakken ankom tollen den 21. mai, brevet har A-prioritert men kom ikke frem til oss før den 24., har opplevd B-post som har kommet fra andre enden av landet etter ett døgn, han hadde måttet ordne dette fredagen den 25. pga fristen i dag søndag. Men nå er det jo for seint. Eller tips til hva som kan gjøres? Jeg kan ikke fakse det i dag da jeg ikke er på jobb og har ikke lov å låse meg inn der når det er stengt, og det er vel han som må signere uansett og han har ikke tilgang på faks der han jobber akkurat nå som er i ødemarken. (så jeg kunne fakset til han og han fakset til tollen). Jeg googlet og det går an å fortolle over nettet men "det kan ta litt tid å få tilgang." står det, fordi man må registrere seg. Hvor lang tid tar det? Det er jo han som må gjøre dette, jeg vet ikke om han har tilgang til pc..

Det står at man kan ringe mandag til fredag, og i morgen er det stengt regner meg med pga andre pinsedag. Han skal ringe de tirsdag. (og jada bare kritiser fordi han ikke fortollet tidligere, I really don't care, og han har vel lært nå, hehe) Og jeg må si at en uke syns jeg er kort frist siden posten er så treg når de sender disse brevene, jeg fikk som sagt mitt brev dagen før fristen gikk ut. Fristen for fortolling burde vært 14 dager, men de gidder vel ikke å lagre "alle" pakker i 14 dager..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må man fortolle pakker man sender utenlands?

AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg regner med at tollen vil vite innholdet fordi noen smugler jo narkotika og andre ulovlige ting per post, og de vil slippe å åpne alle pakker. Så det skal stå innholdet og verdi på utsiden av pakker til utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...