Gå til innhold

har elkjøp-fyren solgt meg feil produkt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte dette modemet/ruter på elkjøp i går -

http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/JENAL3G/jensen-airlink-3g-4g-router

Stusset litt på det det står om mobilt netverk - og sa spesifikt til selgeren at jeg skal ha det til et fast (trådløst) hjemmenett og ikke et mobilt bredbånd.

Neida, sa han dette er til et fast hjemmenett.

Men jeg får jo ikke koblet det opp... jeg får utmerket signalstyrke... men ingen internetdekning.

Det står i bruksanvisningen (koble 3g modemet til USB porten på din AirLink

3g ruter" Jeg har ikke jo noe å putte i den usb porten.

Noen som kan hjelpe meg... er problemet så enkelt som at selgeren solgte meg feil ruter... eller er det noe annet?

Videoannonse
Annonse
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Ring Elkjøp på tirsdag og hør.

Gjest WendyClear
Skrevet

Dette her er bare en ruter for mobile nettverk, han har solgt deg feil. Ta deg en tur tilbake og be dem bytte i det du faktisk skal ha :)

Skrevet

Elkjøp suger balle. Så enkelt er det. De har solgt deg feil ruter

AnonymBruker
Skrevet

ååå..duste elkjøp.... :kjefte:

Takk for svar. Får bytte den til tirsdag da.

Skrevet (endret)

Har du prøvd å sette opp et nytt trådløst nettverk på pcen? Uansett så kan du få tak i routere til halve prisen som fungerer bra :)

Endret av LadyStarlight
AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet litt på denne ruteren og kom over en test - og der står det at den også kan brukes til et fast bredbånd, men da må man ha en mellomstasjon :klø:

At man må koble ruteren tl et modem elle noe.(??)

Men jeg vil ikke ha to bokser - fram til nå har jeg alltid bare hatt en boks til internet.

Gjest WendyClear
Skrevet

Problemet er da et routeren ikke har innebygd modem.

denne er kanskje hva du er ute etter? Anbefaler deg riktignok å se etter noe annet en D-link dersom du bruker mac eller Wii.

Skrevet

Det er aldri spesielt lurt å snakke med folk på Elkjøp. Jeg har knapt hatt en samtale med ansatte der som har den fjerneste anelse om hva det er de selger. Prisene på tilbehør til PC er også på kanten til spinnville. Det finnes masse kompetanse på nett (selv på Kvinneguiden), og det er generelt lurere å forhøre seg der, eventuelt snakke med venner, fremfor å stole på sjappefolk.

Hva er bruksområdet? Skal du bare surfe, eller skal du også dele media over nettverket? Bruker du også kablet, eller bare trådløst?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har byttet ruteren nå - og fått beskjed fra elkjøp om at hvis jeg vil ha modem og ruter i samme boks så må jeg kontakte telenor (som er internetleverandøren min) og få tilsendt ny av de. Fordi modem og ruter i samme boks ikke er noe man får kjøpt i butikk ( ikke nå lenger)

denne er kanskje hva du er ute etter? Anbefaler deg riktignok å se etter noe annet en D-link dersom du bruker mac eller Wii.

det kan se sånn ut ja. Artig at den faktisk selges på elkjøp.

Men hvorfor ha modem og ruter i hver sin boks når man kan ha begge deler i samme boksen - er det noen fordeler med det eller?

Hva er bruksområdet? Skal du bare surfe, eller skal du også dele media over nettverket? Bruker du også kablet, eller bare trådløst?

stort sett bare surfing på nettet. Bruker bare trådløst

Skrevet

Hold deg unna Jensen produkter!

Skrevet

Men hvorfor ha modem og ruter i hver sin boks når man kan ha begge deler i samme boksen - er det noen fordeler med det eller?

Tja, det lar deg jo iallefall velge router selv, etter behov. Telenor-dingsen er ikke akkurat topp sånn ytelsesmessig, og den medfølgende programvaren er heller ikke spesielt fleksibel. For "folk flest" er vel standardutstyret greit nok, forsåvidt.

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg har et modem fra min leverandør (altibox) med innebygd trådløs. Jeg har alikevel en ekstra d-link trådløst router koblet til og skrudde av trådløssender på modemet. Jeg mistet mye båndbredde når jeg brukte den innebygde trådløse alene.

Skrevet

Hold deg unna Jensen produkter!

Hvorfor det?

Skrevet (endret)

Hvorfor det?

Møkka produkter, jeg har samarbeidet nært med Jensen via tidlige jobb. De Går som regel fort istykker eller låser seg fullstendig.

Kjøp D-Link eller Cisco-Linksys.

Endret av SemperFi
Skrevet

Har byttet ruteren nå - og fått beskjed fra elkjøp om at hvis jeg vil ha modem og ruter i samme boks så må jeg kontakte telenor (som er internetleverandøren min) og få tilsendt ny av de. Fordi modem og ruter i samme boks ikke er noe man får kjøpt i butikk ( ikke nå lenger)

Ba du om ett rutermodem, eller ba du om en ren ruter? Betegnelsene brukes en del om hverandre, men vanligvis betyr ruter en dings uten innebygget modem. Da trenger man selve modemet også, for å kunne koble seg på telefonlinja, eller hva man nå bruker som leveringsmedie.

Vanligvis har man allerede ett modem/rutermodem fra nettleverandøren stående, som fortsatt vil bli brukt videre. Da blir det litt meningsløst å selge produkter der halve funksjonaliteten aldri kommer til å bli brukt (den ekstra elektronikken er jo også fordyrende). Det er dessuten mer arbeid å få ett tredjeparts modem/rutermodem til å virke mot alle internettleverandører, da det er litt forskjellige standarder ute og går. "Innenfor" modemet, er alt mer standardisert, og lettere å sette opp. Internettleverandører er naturlig nok heller ikke veldig lystne på å drive support på utstyr de ikke selv har levert, og dermed mangler erfaring med.

Fordelen med en god separat ruter, er at man kan koble den på hvilket som helst nett, om det er basert på ADSL, fiber, eller tvkabel spiller ingen trille. Det er bare modemet som trenger å være spesialisert. En god ruter er som ett slags arvegods.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...