AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Møkklei av å lese viktig informasjon på NYNORSK av alle ting på uio sine hjemmesider. I Oslo er det bokmål som benyttes, FAKTISK OVER NESTEN HELE JÆVLA NORGE!! Skriv på nynorsk der nynorsk er skriftmålet som er brukt av flesteparten. IKKE HER I OSLO!!! 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Helt enig. Det er 2% av studenter og ansatte ved UiO som er nynorskbrukere. Da bør hjemmesidene være på norsk, ikke nynorsk. 98 % ved UiO bruker norsk og UiO ligger i Oslo (hvor språket er norsk, ikke nynorsk), ikke på Vestlandet. Å kreve at UiO skal bruke vestlandsdialekten er som å flytte til USA og forlange at New York University skal ha all informasjonen på norsk. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Helt enig. Det er 2% av studenter og ansatte ved UiO som er nynorskbrukere. Da bør hjemmesidene være på norsk, ikke nynorsk. 98 % ved UiO bruker norsk og UiO ligger i Oslo (hvor språket er norsk, ikke nynorsk), ikke på Vestlandet. Å kreve at UiO skal bruke vestlandsdialekten er som å flytte til USA og forlange at New York University skal ha all informasjonen på norsk. Nynorsk er norsk. Bokmål er dansk. Nynorsk er ikke vestlandsdialekt. Nynorsk er ingen dialekt, det er et skriftspråk. 13
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #4 Skrevet 27. mai 2012 Herregud. Nynorsk er norsk. Bokmål er heller ikke dansk som noen nevner, det er norsk, og om du bor i Norge bør du søren meg mestre begge to. Selv er jeg ikke glad i nynorsk, men jeg kan da i det minste forstå det. Det er tross alt norsk. Om du ikke forstår norsk vet jeg ikke om universitetet er det rettet stedet for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #5 Skrevet 27. mai 2012 Uio er da ikke på nynorsk? Jeg har alltid sett siden på bokmål. 1
Gjest SnowLeopard Skrevet 27. mai 2012 #6 Skrevet 27. mai 2012 Hvorfor så fortvila over nynorsk på hjemmesiden til UiO da? Noen som skulket nynorsktimene sine kanskje? 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #7 Skrevet 27. mai 2012 Veldig mange utenlandske studenter i UiO også, eller norskfødte men med utenlandske (begge eller en) foreldrene - og de har jo ikke nynorsk på skolen! Bare tull å ha nynorsk på UiO sidene i Oslo, hvor så mange studenter aldri lært nynorsk engang! 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #8 Skrevet 27. mai 2012 Kan dere som sier at det er nynorsk på UiO sine sider komme med en link. http://www.uio.no/ her er det bokmål som gjelder. 1
Surriball Skrevet 27. mai 2012 #9 Skrevet 27. mai 2012 Veldig mange utenlandske studenter i UiO også, eller norskfødte men med utenlandske (begge eller en) foreldrene - og de har jo ikke nynorsk på skolen! Bare tull å ha nynorsk på UiO sidene i Oslo, hvor så mange studenter aldri lært nynorsk engang! Norskfødte med utenlandske foreldre går da vel på norske skoler og har hatt nynorsk de også? Dessuten finnes vel siden på engelsk, som internasjonale studenter kan lese... 1
SoftKitty Skrevet 27. mai 2012 #10 Skrevet 27. mai 2012 Veldig mange utenlandske studenter i UiO også, eller norskfødte men med utenlandske (begge eller en) foreldrene - og de har jo ikke nynorsk på skolen! Bare tull å ha nynorsk på UiO sidene i Oslo, hvor så mange studenter aldri lært nynorsk engang! Mesteparten av uio.no finnes også på engelsk. Kan dere som sier at det er nynorsk på UiO sine sider komme med en link. http://www.uio.no/ her er det bokmål som gjelder. http://www.uio.no/studier/admin/karakterutskrift/ feks er på nynorsk. Jeg tror det er fordi UiO er under staten, og det er lover og regler om at en viss prosent av "offentlig informasjon" skal være på nynorsk..
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #11 Skrevet 27. mai 2012 De skal ha så og så mange prosent med nynorsk. Ser ikke problemet jeg, noe må man gjøre for å ikke utrydde språket. 5
drosophilia Skrevet 27. mai 2012 #12 Skrevet 27. mai 2012 UiO er rett og slett pålagt å ha en viss prosent på nynorsk. 2
Gjest Herr Drue Skrevet 27. mai 2012 #13 Skrevet 27. mai 2012 Jeg tror UiO.no har noe av teksten sin på nynorsk for å luke ut søkere som trådstarter. Det er kanskje like greit? 9
SoftKitty Skrevet 27. mai 2012 #14 Skrevet 27. mai 2012 Jeg tror UiO.no har noe av teksten sin på nynorsk for å luke ut søkere som trådstarter. Det er kanskje like greit?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #15 Skrevet 27. mai 2012 Norskfødte med utenlandske foreldre går da vel på norske skoler og har hatt nynorsk de også? Dessuten finnes vel siden på engelsk, som internasjonale studenter kan lese... nei, det har de ikke, de kan velge det bort (og veldig mange gjør nettop det) og velge istedenfor enda et fremmed språk i tillegg til engelsk, et språk som er deres foreldrene sin språk.
Tabris Skrevet 27. mai 2012 #16 Skrevet 27. mai 2012 Møkklei av å lese viktig informasjon på NYNORSK av alle ting på uio sine hjemmesider. I Oslo er det bokmål som benyttes, FAKTISK OVER NESTEN HELE JÆVLA NORGE!! Skriv på nynorsk der nynorsk er skriftmålet som er brukt av flesteparten. IKKE HER I OSLO!!! Her er et godt eksempel på hvorfor det er viktig å lære nynorsk for alle. Så slipper man frustrasjon fordi man sliter med en variant av det norske språket. 3
Gjest JosefK78 Skrevet 27. mai 2012 #18 Skrevet 27. mai 2012 Om du er smart nok til å gå på universitetet så er du smart nok til å lese nynorsk 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #19 Skrevet 27. mai 2012 Helt enig. Det er 2% av studenter og ansatte ved UiO som er nynorskbrukere. Da bør hjemmesidene være på norsk, ikke nynorsk. 98 % ved UiO bruker norsk og UiO ligger i Oslo (hvor språket er norsk, ikke nynorsk), ikke på Vestlandet. Å kreve at UiO skal bruke vestlandsdialekten er som å flytte til USA og forlange at New York University skal ha all informasjonen på norsk. Kunnskapslaust av deg. Å innbille seg at nynorsk er dialekt seier vel strengt tatt meir om allmennkunnskapen din, enn det gjer om det norske språket. Nynorsk er forresten eit skriftspråk, sånn til opplysing. Og slike utbrudd og kunnskapslause som dette, får meir og meir til å tru at vi treng meir norskundervising i skulen. På begge målformene. Nokre slit tydelegvis litt med begge. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå