Gå til innhold

Venninnen min har blitt muslim --

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En venninne valgte å bli muslim for sin kjæreste fra Midtøsten etter en stund i forholdet, da det står i Koranen at etter en viss stund må den

muslimske mannen overtale den ikke-muslimske jenta til å bli muslim, eller gjøre det slutt ( correct me if I'm wrong, har bare hørt dette av noen som sier de praktiserer Islam, men for all del kan hende det bare er tull). Han informerte henne derfor ikke noe særlig om at Islam den første tiden sammen, han måtte jo få henne rundt lillefingeren først.

Islam er jo en kvinnenedsettende religion , uansett hvor mye man vrir og vender på det. Og det er vel ikke tilfeldig at han også var ekstremt sjalu, banket henne litt her og der osv ( Beklaget jo selvfølgelig etterpå, og man må da gi folk nye sjanser...) Nå skal ikke jeg blande religionen for mye med oppførselen hans; vet jo at det ikke står i Koranen at mannen skal slå kvinnen, men nå er det først og fremst kvinnenedsettingen jeg sikter til og hvordan han da så fint brukte Islam som argument ( noe som så ut til å fungere ganske bra - ikke så rart det, er vel noen gode argumenter man kan finne der)

JEG VET at fyren var en psykopat og at man ikke bare kan skylde på boken. Men seriøst er jeg den eneste som ser sammenhengen? Islam passer jo perfekt for eiesyke, dominerende og sjalu menn!

Men ok.. Jeg skal gi meg, hva hvis han bare oppførte seg slik han også skulle i følge Islam (behandle henne med respekt) HVA får en ung jente til å ønske å bli nedsatt som kvinne?? For uansett om mannen behandler henne bra, er jo selve religionen nedsettende. Jeg er nyskjerrig. Argumentet deres er at det er en tro og en tro er jo noe man velger. Men hvorfor velge en urettferdig tro? Hvem har troen på urettferdighet? Jeg har svært vanskelig for å tro at disse jentene ikke liker litt å bli undertrykt en gang? Skjønner heller ikke at folk klarer å vri på det. Hvis man diskriminerer , så diskriminerer man jo..

Denne venninnen min hadde også veldig, veldig mange sexpartnere før han. Føler hun at hun blir sett på som ren og uskyldig siden hun bøyer seg for han "etter alt hun har gjort"? Er det skyldfølelse, skam, ønske om å bli sett ?? HVA ER DET?

Noen ideer?

Jeg håper jo at hun blir lykkelig uansett hva hun gjør, jeg bare klarer ikke å skjønne hvordan kvinner kan like å bli undertrykt andre steder enn i senga?

Å jo da, det er sikkert mange som vil kalle meg trangsynt, men jeg er bare veldig opptatt av at vi skal være selvstendige som mennesker og kjempe for rettferdigheten vår. Hvis man først skal velge en tro, hvorfor kunne ikke alle da bare velge noe litt hyggeligere? Jeg vet jo at folk er forskjellige og må gå sine egne veier , men HVORFOR en vei som diskriminerer deg for ditt KJØNN????

Når jeg spør henne er alt hun vil si er at det er en tro...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dum venninne du har.

Ja, i denne situasjonen vil jeg nesten si det samme selv. Bare litt trist da hun egentlig alltid har gitt inntrykk av å være veldig sterk og selvstendig, og nå trives hun plutselig bedre når hun må "dempe stemmen". Hun er også helt 100prosent sikker på at hun valgte religionen for sin egen del. Nå snakker hun bokstavelig talt lavere, ter seg helt annerledes og sier at hun er mer lykkelig. Det bare ser ikke sånn ut og jeg har svært vanskelig for å tro det. Hun mener at religionen setter grenser for henne, fordi hun ikke klarer det selv. Jeg tror det handler om mangel på omsorg fra foreldrene , og det at hun ser etter en tilhørighet. Men nå er hun jo helt hjernevasket , hun vil ikke komme til helvete eller skuffe resten av gjengen " som er så glad i henne og vist så mye omsorg". DET HELE ER BARE VELDIG TRIST.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg har sett at jeg ikke kan gjøre stort :) .. Så det eneste jeg er nyskjerrig på er hva som får kvinner til å ville bli undertrykt? Syns det er helt rart. Kjærligheten spiller jo stor rolle , ja, men når det begynner å gå på mer ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne valgte å bli muslim for sin kjæreste fra Midtøsten etter en stund i forholdet, da det står i Koranen at etter en viss stund må den

muslimske mannen overtale den ikke-muslimske jenta til å bli muslim, eller gjøre det slutt ( correct me if I'm wrong, har bare hørt dette av noen som sier de praktiserer Islam, men for all del kan hende det bare er tull).

Det som du skriver om at kvinne må omvendes er både rett og feil. Om kvinnen er troende kristen eller jøde så er det forbudt i følge Koranen for muslimer å forsøke å omvende henne. Om hun er atesist eller har en annen religion enn de som er nevnt så må hun konverter til Islam (om man skal følge Koranen).

Hva som får noen til å konvertere til en spesiell religion i slike tilfeller har nok mye med kjærlighet å gjøre. Evt at hans familie ikke aksepterer henne om hun ikke er muslim. At hun ønsker å dele tradisjonene/troen til den du er sammen med. Det kan være mange grunner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At det finnes kvinner som lar seg manipulere av dominerende menn er ikke noe nytt. Og det har vel egentlig lite med religion å gjøre. Heller med den mennesklige psyke.

Det finnes jo haugevis med kvinner som blir hos ektefeller og partnere som mishandler dem uten at det er religion i bildet også. At denne mannen er muslim tror jeg egentlig er ganske irrelevant. For det finnes menn som ikke er muslimer som også undertrykker kvinnene sine. Hun kunne sikkert ha endt opp med en slik en også om hun var uheldig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du henger deg altfor mye opp i religionen. Faktum er at hun har funnet seg en dominerende og manipulerende mann som ikke respekterer henne. Slike er det nok av i alle land og kulturer. Finnes mange av de som også er etnisk norske.

At hun velger å gjøre alt som denne mannen sier har lite med Islam å gjøre. Det er typisk oppførsel hos andre som også lever i forhold med mishandel. Det kan skje med det mest ressurssterke menneske.

Religion er bare et virkemiddel som denne mannen bruker for å ha kontroll på henne. Men det er fortsatt mannen, ikke religionen som utøver den kontrollen.

Venninnen din ble vel forelsket i denne mannen og hun ble vel sakte men sikkert hjernevasket inntil hun ville gå med på hva som helst. Så hun har vel egentlig ikke valgt å bli muslim, men har gått med på det. Fordi det er det man gjør når man lever i et slikt forhold. Man går med på det meste for å få fred.

Desverre så kan ikke venninnen din hjelpes om hun ikke vil det selv. Men hadde det vært min venninne, så hadde jeg forsøkt å overtale henne til å anmelde mishandling. Ellers er det vel ikke noe man kan gjøre utover det. Om venninnen din synes det er greit å leve i et forhold hvor hun ikke er likestilt så er det desverre hennes valg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om venninnen din synes det er greit å leve i et forhold hvor hun ikke er likestilt så er det desverre hennes valg.

Jeg skjønner jo at religionen er et virkemiddel ja , men jeg henger meg jo mye opp at hun lever i et forhold hvor hun ikke blir likestilt ja og dette skylder jo veldig mye i religionen. Han har ikke lenger taket på henne, religionen har taket på henne og ja, det er kanskje bedre enn at han har det - men jeg har fortsatt vanskelig for å se at det er noe sunt eller påvirker henne i en selvstendig retning.

Men ja, tilbake til han; Han er egentlig ganske kvalmende , ekkel og ond. Jenter må passe seg for sånne menn , men selvfølgelig ; når de er engler i begynnelsen er det ikke så lett å vite. Tror det bare irriterer meg så sinnsykt at han fikk henne med i den religionen. Hvis hun tror at de andre muslimene er de som endelig har vist henne kjærlighet og den rette vei tar hun helt feil. De vil mest sannsynligvis bare gjøre en god ting som Gud har bedt dem om ; overtale mest mulig mennesker inn i Islam.

Jeg har bare veldig vanskelig for å ikke se dette som ekstremt tragisk, trist og uselvstendig, men da går vel diskusjonen mer over på hva jeg syns om religion n the first place. Bare hele greia irriterer meg til døde, men hennes lykke er uansett viktigst og hvis det gjør henne lykkelig så skal jeg ikke legge meg opp i det. Jeg bare undrer snn på hva som får kvinner til å ønske å bli undertrykt når det ikke er kjærligheten som har taket lenger. Frykt, skam , ensomhet?

Greit nok at man har blitt hjernevasket, men en dag må man jo våkne opp ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som du skriver om at kvinne må omvendes er både rett og feil. Om kvinnen er troende kristen eller jøde så er det forbudt i følge Koranen for muslimer å forsøke å omvende henne. Om hun er atesist eller har en annen religion enn de som er nevnt så må hun konverter til Islam (om man skal følge Koranen).

Hva som får noen til å konvertere til en spesiell religion i slike tilfeller har nok mye med kjærlighet å gjøre. Evt at hans familie ikke aksepterer henne om hun ikke er muslim. At hun ønsker å dele tradisjonene/troen til den du er sammen med. Det kan være mange grunner.

Hun var kristen før, men ikke særlig troende. Familien ville nok aldri akseptert det , nei. Det er nok mange faktorer som spiller inn og jeg vet nok mange av grunnene, skriver nok denne tråden i håp om forståelse i og med at jeg syns det hele er så utrolig trist. Men ja, jeg stiller også spørsmålstegn til de kvinnene som trives i et forhold hvor de blir undertrykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

FUNFACT: kristendommen er mer kvinnenedsettende en noen andre religioner!

men dum veninne :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NerdMedSverd

Jaha? Her må du komme med noe som støtter påstanden din..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At det finnes kvinner som lar seg manipulere av dominerende menn er ikke noe nytt. Og det har vel egentlig lite med religion å gjøre. Heller med den mennesklige psyke.

Det finnes jo haugevis med kvinner som blir hos ektefeller og partnere som mishandler dem uten at det er religion i bildet også. At denne mannen er muslim tror jeg egentlig er ganske irrelevant.

Jaha?

Nå har jo kjæresten hennes rett til å banke henne, hvis hun ikke gjør som han vil.

Hvis hun skulle blitt utsatt for voldtekt, har han ifølge koranen, rett til å drepe henne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke kunnskap, bør du tie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du ikke kunnskap, bør du tie.

jeg er misjonær og faren min er prest. jesus diskrimenirte ikke kvinner, men slik kristendommen utviklet seg har det vært kvinnediskriminering. i nyere dager er det jo forskjellige hvordan folk praktiserer den, å jeg sier ikke at alle diskriminerer kvinner men fra gammelt av så har ingen diskriminert kvinner mer en kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfirefly91

jeg er misjonær og faren min er prest. jesus diskrimenirte ikke kvinner, men slik kristendommen utviklet seg har det vært kvinnediskriminering. i nyere dager er det jo forskjellige hvordan folk praktiserer den, å jeg sier ikke at alle diskriminerer kvinner men fra gammelt av så har ingen diskriminert kvinner mer en kristendommen.

jeg fant dette :P

http://www.facebook.com/note.php?note_id=225767686216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Alle de abrahamske religionene har skrifter som kan tolkes i kvinneundertrykkende retning, men de fleste trossamfunnene tar avstand fra det.

Jeg synes faktisk du bør prøve å respektere venninnen din. Støtt henne så godt du kan, og vær der for henne den dagen hun eventuelt finner ut at hun vil ut av forholdet. Pass på å holde kontakt med henne slik at hun ikke blir isolert. Hvis dét skjer, bør det ringe en bjelle.

De tingene du trekker frem som alarmerende, dreier seg først og fremst om kulturforskjeller. De fleste av slike ekteskap går seg til, og partene lever lykkelige alle sine dager. Dessverre finnes det de samlivene som absolutt ikke fungerer - akkurat som mellom to etniske nordmenn. Venninnen din bør kanskje lese "På flukt" og "Aldri mer fri" av Liza Marklund, og se om hun kjenner seg igjen. Da er det på tide at varsellampene blinker.

Men som sagt; hvis venninnen din virkelig vil være i dette forholdet, og hun sier hun er lykkelig, da er det ikke så mye du får gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaha?

Nå har jo kjæresten hennes rett til å banke henne, hvis hun ikke gjør som han vil.

Hvis hun skulle blitt utsatt for voldtekt, har han ifølge koranen, rett til å drepe henne.

Dust.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk sterkt religiøse menn å oppføre seg slik. Jeg hadde sagt til henne at slik som hun er nå så kan du ikke være venn med henne. Om hun en gang tar avstand fra det livet hun fører nå så vil du ta imot med åpne armer, men innen den tid orker du ikke se på at hun ødelegger seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt til henne at slik som hun er nå så kan du ikke være venn med henne. Om hun en gang tar avstand fra det livet hun fører nå så vil du ta imot med åpne armer, men innen den tid orker du ikke se på at hun ødelegger seg selv.

Men det er jo nå at hun virkelig trenger venner! Egoistisk å kutte vennskapet nå. Hvem skal hun gå til for å få veiledning om vennene hennes kutter henne ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nå at hun virkelig trenger venner! Egoistisk å kutte vennskapet nå. Hvem skal hun gå til for å få veiledning om vennene hennes kutter henne ut?

Det er ikke noe poeng i å prøve å veilede henne. Hun er ødelagt ihodet uansett. Hun må finne ut på egenhånd at hun missbrukes og hjernevaskes. Så får en heller ta imot når hun innser dette selv. En kan ikke hjelpe de som ikke vil hjelpes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...