Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en ukes tid reiser jeg til varmere strøk, og da lurer jeg på om jeg burde ta litt solarium først? Ikke for å bli brun, men bare for å forberede huden på all solen den vil bli utsatt for?

Mulig at dette er et idiotisk spørsmål, men jeg er ikke så veldig bereist :sjenert:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hjelper ikke i det hele tatt. Du bare øker sjangsen for å få kreft.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det hjelper! men jeg ville ikke tatt mye sol, kanskje 2-4 ganger spredt utover et par uker.

Da blir du litt brunere i syden, siden du har fått et lite underlag.

HUSK solkrem, uansett. og ver flink og smør deg i ansiktet/hals og bryst. Her viser alderdommen først :)

Sjangsen for kreft er der uansett om du ligger i et solarium eller på en strand :P

AnonymBruker
Skrevet

ser nå at du skal reise om en uke :P

Da vil jeg heller anbefale deg å bruke en høyere faktor i starten av uka, og heller trappe ned etter en 2-3 dager. (f.eks bruke 30 først, og heller gå ned til 15-20 i slutten av uka.

Du blir kanskje ikke like brun, men overdriv vertfall ikke solariumsbruken før sydenturen, sånn at du allerede er svidd før du har fått reist.

Ta heller litt sol i etterkant av turen om du vil bli brunere..

AnonymBruker
Skrevet

en myte? jo mer du blir eksponert for solen jo brunere blir du jo... :P

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville gjort det.

Gjest Kaxxy
Skrevet

Spørsmålet til TS var om det var bedre for å forberede huden, ikke for å bli brun. Og jeg sier at det med at sol før syden i solarium skal visstnok være et myte. Brunere blir man selvsagt, men som sagt, det var ikke spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet

ser den, men jo brunere man er til mindre er sjangsen for å bli brendt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke omdiskutert. Alle med mer enn 5 i IQ vet at det ikke forbereder huden på solen, men øker sjangsen for hudkreft.

Fra Statens strålevern som linket til over:

- Er det lurt å ta solarium før Sydenturen?

Svar:

Nei, det anbefales ikke. Tar du solarium som ”grunnlag” før en Sydentur, kan du bli lurt til å oppholde deg lengre tid i solen enn du bør. Dermed øker du mengden UV-stråling du utsetter huden for, og kreftrisikoen øker.

Fargen du oppnår rett etter et solariebesøk øker ikke pigmentene i huden og gjør ikke overhuden tykkere, slik man oppnår over lengre tids soling. Huden tåler dermed ikke den sterke Sydensolen bedre av å ta solarium rett før avreise. Ta heller pauser fra solen midt på dagen, bruk solhatt, solbriller og lette klær.

Skrevet

Men solarium i Norge er UVA stråler, mens sollyset inneholder mer enn bare UVA stråler. Derfor kan man bli brun uten at huden er noe mer beskyttet mot sollyset i syden.

Gjest Kaxxy
Skrevet

Det er ikke omdiskutert. Alle med mer enn 5 i IQ vet at det ikke forbereder huden på solen, men øker sjangsen for hudkreft.

Fra Statens strålevern som linket til over:

Påstår du at TS har mindre enn 5 i IQ?

Dessuten, her er en side som sier at det forbereder huden:

http://www.dinside.no/367262/ta-sol-for-sydenferien

Så ja, det er faktisk omdiskutert siden jeg har vist sider som sier vidt forskjellige ting. Personlig tror jeg ikke det er lurt og man heller burde begynne med høy faktor i syden, men det blir sagt forskjellig rundt dette.

Skrevet

^ Leste du hele artikkelen, eller? Står jo også at Kreftforeningen fraråder det.

Gjest Kaxxy
Skrevet

^ Leste du hele artikkelen, eller? Står jo også at Kreftforeningen fraråder det.

Det er likevel omdiskutert blant folk, nettsteder og forskjellige kreftforeninger osv, er det så vanskelig å forstå? Og det stod ingen steder at de som ikke vet det har "iq unnder 5". Dessuten skrev jeg hva jeg syns høres mest rett ut, at det ikke er lurt med noe slags "forberedende" greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...