AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #21 Skrevet 27. mai 2012 TS det er noe psykiskt galt med deg? har du en psykisk lidelse? har du blitt voldtatt? forgreper? slått? ???
Gjest BettyBoop Skrevet 27. mai 2012 #22 Skrevet 27. mai 2012 Hvis du har et så stort problem med det, så gjør noe med det da! Oppsøk hjelp så du kan bli mer komfortabel med kroppskontakt. Hvorfor skal alle andre tilpasse seg deg? Når det er sagt, syns jeg likevel det er merkelig at de tar på deg når de vet at du hater det. Dersom en av mine venner hadde sagt ifra, hadde jeg holdt meg unna (selv om jeg ville syns han/hun var rar). Hvorfor skal de ikke tilpasse seg? Man Måå jo ikke på død å liv gi alle folk en klem.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #23 Skrevet 27. mai 2012 TS det er noe psykiskt galt med deg? har du en psykisk lidelse? har du blitt voldtatt? forgreper? slått? ??? Spiller det noen rolle? 1
Gjest BettyBoop Skrevet 27. mai 2012 #24 Skrevet 27. mai 2012 Hvordan har du sex? seriously. Det å ikke like at alle og enhvær skal klemme deg til enhver tid kan ikke sammenlignes med å ha sex.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2012 #25 Skrevet 27. mai 2012 Kanskje TS snakker om fremmede? Jeg er heller ikke så begeistret for at folk jeg ikke kjenner skal klemme på meg. Hvis det ikke da er en sånn høflig lett klem på kinnet da. Har opplevd at folk jeg så vidt har møtt på fest eller igjennom søstera mi skal ha sånne lange klemmer. For meg så er sånt forbeholdt min familie eller nære venner. Det blir litt for intimt for meg å stå å klemme godt på personer jeg så vidt kjenner. Jeg føler også at det kanskje blir litt falskt? For jeg forbinder en god klem med en handling som man gjør for å vise at man setter pris på det mennesket. Og da blir det litt rart for meg å gi det til et menneske jeg ikke vet noenting om. Men det er meg. Men jeg har da ingenting imot å bli klappet på skulderen eller ta noen i hånden f.eks. Da er man kanskje litt sær. Men mulig TS har opplevd noe med kroppskontakt som hun finner problematisk? Jeg liker heller ikke at fremmede og folk jeg så vidt kjenner meg klemmer og holder rundt meg, men jeg får ikke ubehag av det, og forstår at folk er forskjellige og at det er veldig normalt for den personen å ha kontakt på den måten. Men TS sier at hun har problemer med kroppskontakt og da tolker jeg det som at hun vil holde avstand til andre mennesker; vil ikke at de skal komme bort i henne i det hele tatt, og det syns jeg er sært.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2012 #26 Skrevet 27. mai 2012 Takk for alle svar. Og ja, jeg forventer faktisk at folk skal ta hensyn til at jeg ikke liker å bli tatt på. Det er ingen menneskerett å få lov til å klemme og ta på hvem som helst, og det er sikkert noen som liker å bli tatt på som de som liker å ta på folk kan ta på. Jeg skjønner ikke at noen mener at jeg er urimelig som mener at folk ikke skal ta på meg når jeg ikke vil det..? Jeg liker absolutt ingen form for kroppskontakt. Jeg kan til nøds ta noen i hånden for høflighetens skyld, men jeg synes det er veldig ekkelt. Et par personer jeg kjenner, som jeg stoler veldig på og føler meg helt komfortabel med, kan jeg "holde ut" at gir meg en klem eller klapper meg på skuldra - men jeg misliker det. Jeg skjønner også at folk som ikke kjenner meg kanskje føler det naturlig å klappe meg på skuldra etc (kanskje de er vandt med å gjøre det med andre) men jeg viser veldig klart med kroppsspråket mitt at jeg ikke liker det. Da synes jeg det er underlig at de gjør det igjen. De som kjenner meg vet at jeg hater å bli tatt på, men flere personer jeg kjenner godt insisterer likevel på å skulle gi meg en klem etc. Det er kanskje dette som irriterer meg mest, at folk som VET at jeg ikke liker å bli tatt på likevel gjør det. TS Det der syns jeg høres ganske ille. En kan ikke ha det lett om en har det slik, å føle så sterk ubehag når folk kommer borti deg. Kan hende du har litt angst når det gjelder dette, ikke vet jeg.
SemperFi Skrevet 27. mai 2012 #27 Skrevet 27. mai 2012 Jeg føler litt med deg, jeg får fnatt når folk stryker meg på armen, ben eller rygg. Men jeg kan bli tatt på, bare ikke stryk meg.
Sinner Skrevet 27. mai 2012 #28 Skrevet 27. mai 2012 (endret) Jeg har en litt mildere problem enn deg ts. Jeg håndhilser gjerne og hater et slapt håndtrykk men klemmer av folk jeg knapt kjenner synes jeg er veldig ubehagelig. Skjønner ikke hva folk har oppi ansiktet mitt å gjøre når vi ikke er veldig nære. Det er ingenting i veien med deg, vi har alle våre forskjellige komfortsoner. (da regner jeg med at en evt. partner får ta på deg?) Endret 27. mai 2012 av Sinner
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #29 Skrevet 27. mai 2012 Men TS sier at hun har problemer med kroppskontakt og da tolker jeg det som at hun vil holde avstand til andre mennesker; vil ikke at de skal komme bort i henne i det hele tatt, og det syns jeg er sært. Det stemmer. Det der syns jeg høres ganske ille. En kan ikke ha det lett om en har det slik, å føle så sterk ubehag når folk kommer borti deg. Kan hende du har litt angst når det gjelder dette, ikke vet jeg. Ikke bare litt angst, hehe.. Det er litt slitsomt, for jeg er alltid redd for at noen skal komme borti meg. Det er ingenting i veien med deg, vi har alle våre forskjellige komfortsoner. (da regner jeg med at en evt. partner får ta på deg?) Har ingen partner. TS
Sinner Skrevet 27. mai 2012 #30 Skrevet 27. mai 2012 Det stemmer. Ikke bare litt angst, hehe.. Det er litt slitsomt, for jeg er alltid redd for at noen skal komme borti meg. Har ingen partner. TS Har du noen gang hatt en kjæreste da og har han/hun fått tatt på deg? Det er normalt at du ikke liker å bli tatt på av fremmede og andre du ikke er komfortable med men en evt. kjæreste bør du jo klare å ha kroppskontakt med?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #31 Skrevet 27. mai 2012 Har du noen gang hatt en kjæreste da og har han/hun fått tatt på deg? Det er normalt at du ikke liker å bli tatt på av fremmede og andre du ikke er komfortable med men en evt. kjæreste bør du jo klare å ha kroppskontakt med? Jeg har hatt en kjæreste, og han fikk ta på meg. Men for å være ærlig følte jeg meg ikke komfortabel med det heller. Det er noen år siden, og nå synes jeg det er så vanskelig med kontakt at jeg ikke ønsker å ha noe forhold. TS
Sinner Skrevet 27. mai 2012 #32 Skrevet 27. mai 2012 Jeg har hatt en kjæreste, og han fikk ta på meg. Men for å være ærlig følte jeg meg ikke komfortabel med det heller. Det er noen år siden, og nå synes jeg det er så vanskelig med kontakt at jeg ikke ønsker å ha noe forhold. TS Da bør du kanskje vurdere å finne årsaken til problemet ditt. Men det er til syvende og sist din kropp og ditt liv så om du trives slik så go ahead og lev livet slik. Men det må jo være slitsomt i lengden?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #33 Skrevet 27. mai 2012 Da bør du kanskje vurdere å finne årsaken til problemet ditt. Men det er til syvende og sist din kropp og ditt liv så om du trives slik så go ahead og lev livet slik. Men det må jo være slitsomt i lengden? Jeg vet hvorfor det er sånn. Det som er slitsomt er at folk hele tiden skal invadere intimsonen min. Jeg har absolutt ingen interesse av å lære meg å like å bli tatt på.. For meg er det eneste problemet at folk tar på meg, ikke at jeg ikke liker det. TS
Gjest loler Skrevet 27. mai 2012 #34 Skrevet 27. mai 2012 Jeg hater også at folk tar på meg.. mye av grunnen er at jeg tenker på hvor mye bakterier og dritt de hendene har vært borti.. og ekstra ekkelt er det da jeg vet de ikke vasker seg etter de har vært på do f.eks
Sinner Skrevet 27. mai 2012 #35 Skrevet 27. mai 2012 Jeg vet hvorfor det er sånn. Det som er slitsomt er at folk hele tiden skal invadere intimsonen min. Jeg har absolutt ingen interesse av å lære meg å like å bli tatt på.. For meg er det eneste problemet at folk tar på meg, ikke at jeg ikke liker det. TS Ok, men da er det jo greit da. Be folk om å holde seg unna og vis tydelig med kroppsspråk at du ikke vi ha dem nær.
Kosemose Skrevet 28. mai 2012 #36 Skrevet 28. mai 2012 Du må øve deg på å si fra og sette grenser. Du kan jo f.eks si "jeg er ikke så god på sånn klemming jeg" eller "jeg er ikke en sånn klemmeperson jeg". De aller fleste vil oppfatte budskapet og la være å klemme deg da. At folk til stadig tar på deg utover å klemme deg, skjønner jeg ikke helt. Min erfaring er at det kun er noen mennesker som gjør dette. Meg gjør det ingen ting, men jeg mistenker at de har lært det på et eller annet kurs eller lest det i en eller annen "selvhjelpsbok": "hvordan skape relasjon og tillit; klapp den du snakker med lett på skulderen" og av den grunn blir jeg litt irritert når noen gjør det med meg, føler at det nesten er manipulerende. På samme måte som selgere som stadig gjentar fornavntet mitt. Det virker så oppkonstruert og tillært. Hvis du omgås noen som stadig tar på deg, så får du vurdere ubehaget det medfører mot ubehaget du evnt ville føle ved å si: "vet du, jeg er ikke så glad i å bli tatt på jeg".
Gjest SnowLeopard Skrevet 28. mai 2012 #37 Skrevet 28. mai 2012 Jeg LIKER heller ikke at folk tar på meg. Jeg hater det ikke, men synes det er merkelig at folk jeg har snakket med i 1 minutt skal ha behov for å klappe meg på skulderen eller gi meg en klem. Dette gjelder ikke vennegjengen min, men folk jeg treffer på kurs, jobb, skole.....
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #38 Skrevet 28. mai 2012 Du må øve deg på å si fra og sette grenser. Du kan jo f.eks si "jeg er ikke så god på sånn klemming jeg" eller "jeg er ikke en sånn klemmeperson jeg". De aller fleste vil oppfatte budskapet og la være å klemme deg da. Men problemet er at folk ikke respekterer det når jeg sier det. Spesielt en person (familiemedlem) skal hele tiden "tvinge" til seg en klem, selv om vedkommende vet VELDIG godt at jeg ikke kan fordra det. Jeg kjenner jeg blir så sint når det skjer at jeg bare vil slå, for jeg føler meg helt invadert. At folk som ikke vet at jeg ikke liker kroppskontakt gir meg det er jo på en måte greit, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med de som VET at jeg ikke liker det og likevel absolutt skal gjøre det. At folk til stadig tar på deg utover å klemme deg, skjønner jeg ikke helt. Min erfaring er at det kun er noen mennesker som gjør dette. Meg gjør det ingen ting, men jeg mistenker at de har lært det på et eller annet kurs eller lest det i en eller annen "selvhjelpsbok": "hvordan skape relasjon og tillit; klapp den du snakker med lett på skulderen" og av den grunn blir jeg litt irritert når noen gjør det med meg, føler at det nesten er manipulerende. På samme måte som selgere som stadig gjentar fornavntet mitt. Det virker så oppkonstruert og tillært. Når dette skjer med fremmede folk er det stort sett folk jeg møter som pasient i helsevesenet. Jeg mener at de ut i fra de opplysningene de har om meg burde forstå at kroppskontakt er noe de bør være veldig forsiktige med, men det er mange som ikke er det. Jeg viser tydelig med kroppspråket at jeg ikke liker et klapp på skuldra e.l., noen tar hintet mens noen aldri gjør det. TS
Sugerøret Skrevet 28. mai 2012 #39 Skrevet 28. mai 2012 Liker heller ikke at folk tar på meg.Kun mine nærmeste . Den som går slik : this is my space and this is yours space. Mens en lager en stooor sirkel rundt seg selv. Liker den jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå