AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #1 Skrevet 26. mai 2012 Jeg skal selge en ring. Den er i hvitt gull, med en liten diamant. Kan jeg gå til hvilken som helst gullsmed og få "byttet" den inn, gjør jeg det over internett, hvordan fungerer dette? På forhånd, takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Uansett hvor du selger ringen vil du kun få skrapris for gullet og spottpris for diamanten. Selg via finn.no eller tap en masse penger. Ditt valg. 1
Miss-Grey Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Har faktisk skrevet en oppgave om dette i universitetssammenheng en gang (det skal nevnes at jeg ikke skrev om det økonomiske aspektet ved å selge smykkene sine, men brukte det som et eksempel på materialitet i endring i et HF-fag) Leste uansett mye om temaet, og det er helt klart mest lønnsomt å forsøke å selge privat. Det kan dessverre være vanskelig noen ganger, men prøv Finn.no eller lignende, hvis du får solgt får du nok uansett få bedre pris enn ved innbytte. Husk å nevne det i annonsen hvis du fortsatt har kjøpskvitteringer, orginaleske osv., ettersom dette gir deg større troverdighet som selger. Husk også å være realistisk med tanke på utgangsprisen din! I etterkant av oppgaven min har jeg faktisk kjøpt en del brukte gullsmedsmykker på Ebay selv, og hovedpoenget er å finne en troverdig selger med godt feedback og/ eller kjøpsbevis. I etterkant av finanskrisen m.m. har mange valgt å skille seg ad med smykker som ikke blir brukt, og jeg har gjort mange gode kupp på den måten. Noe har jeg vist frem til en gullsmed i Norge, som anslo en langt høyere verdi enn hva jeg ga for dem. Bottom line: dette er dessverre kjøpers marked, og du må nok forvente langt mindre for ringen enn det den ble kjøpt for, men det mest lønnsomme er å kjøpe privat. Om du til slutt blir nødt til å selge til skrap-pris, kan du iallefall trøste deg med at gullprisene er høyere enn på lenge, så du får mer igjen for den enn du ville ha gjort for et par år siden. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå