Gå til innhold

filmforslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert mange tråder som dette før... men jeg lagde nytt emne for å si hvordan filmer jeg liker for at kansje de som liker litt samme kunne gi noen gode film tips til en taknemmelig film elsker:-)

Gjerne science fiction om det er bra story (ikke flash gordon for å si det sånn hehe), liker også drama (om det ikke er for overfladisk), liker veldig godt comedy(/sitcom) men helst ikke sånn "scary movie" om du skjønner, liker også spesielle filmer (som filmene til Jim Jarmusch etc).

Kan godt se action men er ikke stor fan av "hollywood-action-filmer" som 2012 osv... kansje ikke så lett, men jeg blir glad om noen kommer med forslag:) p.s. beklager skrivefeil på forhond!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noe av dette kan kanskje falle i smak, om du ikke allerede har sett det.

Sunshine (2007)

Twelve Monkeys (1995)

Children of Men (2006)

Gattaca (1997)

Moon (2009)

28 Days Later... (2002)

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Synecdoche, New York (2008)

Akira (1988)

Alien (1979)

Blade Runner (1982)

2046 (2004)

2001: A Space Odyssey (1968)

Nausicaä of the Valley of the Wind (1984)

The Man Who Fell to Earth (1976)

The Fountain (2006)

Endret av Era_Vulgaris
  • Liker 2
Skrevet

Hei!

Har sett noen av de filmene og likt de jeg har sett, så satser på at jeg vil like resten av dem!!

Takk for svar ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Frequency, Butterfly effect, Source code.

Gjest Armule
Skrevet (endret)

Primer er det første jeg kommer på i farten. Handler om tidsreiser, men er overhode ikke spesielt actionpreget. Veldig rolig og psykologisk.

Ellers er jeg enig med mange av Era_Vulgaris' liste, og skal sjekke ut noen av de jeg ikke har sett selv. Takk for tips!

edit: Nausicaä er forresten fantastisk! En av mine all time favourites :)

Endret av Cervix
Skrevet

Frequency, Butterfly effect, Source code.

takk for svar :-)

butterfly effect har jeg sett, en av mine yng... men de andre har jeg ikke sett derimot.. noterer dem ned med en gang!!!

Skrevet

Primer er det første jeg kommer på i farten. Handler om tidsreiser, men er overhode ikke spesielt actionpreget. Veldig rolig og psykologisk.

Takk for tips ja!

BTW FOR DE SOM LIKER LITT "RARE" FILM: Har hørt at enter the void skulle være sykt bra! prøvde å se den selv men var visst ikke i rette stemning. Skal absolutt se den en gang jeg er "klar" for den!

Gjest Armule
Skrevet

Takk for tips ja!

BTW FOR DE SOM LIKER LITT "RARE" FILM: Har hørt at enter the void skulle være sykt bra! prøvde å se den selv men var visst ikke i rette stemning. Skal absolutt se den en gang jeg er "klar" for den!

Ja, den er på lista mi over filmer som må ses! Men har, som du sier, ikke vært i rett modus for å se den de gangene jeg har følt for å sette på film.

Skrevet

Drama er stilig, sa du? :)

Da kliner jeg til med en av mine absolutte favorittfilmer: Swimming with Sharks (1994) link

Synes også Era_Vulgaris hadde ei fin liste der oppe :)

Gjest Badabing
Skrevet

Om du likte Donnie Darko, kan du kanskje like disse:

Irreversible (2002)

Memento (2000)

Requiem for a Dream (2000)

Identity (2003)

Og kanskje The White Ribbon (2009)?

Ikke helt likt, men Donnie Darko er jo i en kategori for seg selv. :gjeiper:

Scifi ser jeg lite av, så har dessverre ikke noe å bidra med der. :)

Skrevet

Takk, Mermaid Blues! den filmen har jeg ikke sett... Men bildet fra linken ser ut som en film verdt å se :-)

Badabing,du har rett i at DD er en egen kategori hehe jeg så at det var laget en nr. 2... prøvde å se den men må si at det var en av de værste etterfølgere jeg noen sinne har sett. men kan hende at andre liker den da.

takk for tips! nå har jeg masse filmer og kose meg med ...

Noen som har sett Fisher King? det er også en bra film! elsker robin williams hehe

Og forresten, Life is beautiful med roberto benigni er en super film!!!

Skrevet

Noe av dette kan kanskje falle i smak, om du ikke allerede har sett det.

Sunshine (2007)

Twelve Monkeys (1995)

Children of Men (2006)

Gattaca (1997)

Moon (2009)

28 Days Later... (2002)

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Synecdoche, New York (2008)

Akira (1988)

Alien (1979)

Blade Runner (1982)

2046 (2004)

2001: A Space Odyssey (1968)

Nausicaä of the Valley of the Wind (1984)

The Man Who Fell to Earth (1976)

The Fountain (2006)

jeg har forresten sett 28 days later, eternal sunshine of the spotless mind, a space odyssey, og likte dem! btw utrloig kul "opening" på space odyssey! :-D

hadde bare et spørsmål... er The man who fell to the earth litt sånn samme kategori som clockwork orange? (ikke så rart ettersom de begge er laget på 70-tallet hehe)

Skrevet

hadde bare et spørsmål... er The man who fell to the earth litt sånn samme kategori som clockwork orange? (ikke så rart ettersom de begge er laget på 70-tallet hehe)

Nei, jeg synes de er rimelig ulike. The Man Who Fell To Earth har en helt egen atmosfære, så det er litt vanskelig å sammenligne den med noe, men i rytme osv. minner den jo noe om de andre filmene til Roeg. Men både The Man Who Fell To Earth og A Clockwork Orange føles veldig 70-talls (på en bra måte).

Gjest Badabing
Skrevet

Donnie Darko 2 var helt fryktelig, ja!

Det virker som du generelt liker gode og annerledes filmer og kultfilmer. Går jo an å sjekke ut blogglister over 50 beste kultfilmer osv.

Kanskje du kunne sjekket ut litt dogmefilm også?

Og siden du også liker drama, kan du kanskje like Dancer in the Dark. Den har en helt spesiell stemning som jeg fant veldig gripende.

Gjest Armule
Skrevet

Glemte å tipse om Wikipedia-siden med liste over science-fiction filmer! Anbefaler å ta en kikk, og se om noen titler ser interessante ut.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg synes de er rimelig ulike. The Man Who Fell To Earth har en helt egen atmosfære, så det er litt vanskelig å sammenligne den med noe, men i rytme osv. minner den jo noe om de andre filmene til Roeg. Men både The Man Who Fell To Earth og A Clockwork Orange føles veldig 70-talls (på en bra måte).

jaok. syns det minnet litt om hverandre når jeg så traileren til "A man.." men det er sikkert som du sir, fordi begge er preget av tiåret de er laget i...det var ikke noe negativt alså, jeg liker A Clockwork Orange! :jepp:

Gleder meg!

Skrevet

Ja,liker filmer som har litt "sjel" og er taknemmelig for at jeg har vært heldig å "ramlet inn i filmens skjeve hjørne". En av mine all time fav. Down by law av Jim Jarmusch burde ses!

Forresten det var jo en god ide å sjekke ut på nettet etter kultfilmer eller dogmefilmer(sistnevnte har jeg ikke hørt før), jeg glemmer av og til hvor lett det er å bare google så kommer det masse :-) tusen takk hehe

Jeg så Dancer in the dark (med Von Trier ikke sant?) med faren min for en del år tilbake og ble totalt fanget. Ubeskrivelig film! veldig rørende! hadde vært artig å se den igjen nå som det har gått en stund! så også von trier's Antichrist på kino, DET var litt av en opplevelse. hehe om du har sett den vil du forstå! :gjeiper:

Skrevet

Glemte å tipse om Wikipedia-siden med liste over science-fiction filmer! Anbefaler å ta en kikk, og se om noen titler ser interessante ut.

Thank you, M'am!

Skrevet (endret)

Takk, Mermaid Blues! den filmen har jeg ikke sett... Men bildet fra linken ser ut som en film verdt å se :-)

Så bra, så godt som alle jeg har vist eller anbefalt denne filmen til har likt den - den er litt ukjent, men virkelig en av Spaceys beste :)

Enig ang. Life is Beautiful, god film det :) Fisher King har jeg ikke sett, men det skal jeg få gjort noe med! Ser interessant ut.

Tilbake til sci-fi, som Orwell-fan må jeg (som jeg gjør til det kjedsommelige) få anbefale Nineteen Eighty-Four (1984), som til dags dato er den sterkeste filmatiseringen av litteratur jeg har sett. Innbiller meg at John Hurts prestasjon får Stanislavskij selv til å logre i grava.

Samtidig anbefaler jeg også V for Vendetta (2005) og Equilibrium (2002) som kan se ut til å være inspirert av 1984, og som uansett er filmer jeg synes er severdige.

Og helt urelatert, The Man From Earth (2007) er nok en drama/sci-fi jeg liker innmari godt.

Imdb:

Nineteen Eighty-Four

V for Vendetta

Equilibrium

The Man From Earth

Endret av Mermaid Blues

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...