Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor fortsatt hjemme hos foreldrene mine i Bergen, og vurderer å kjøpe meg en leilighet om noen år, må bare spare først. Det holder lenge med en liten leilighet, men er ikke så god på kvadratmeter, så kan ikke si noe spesifikt. Men større enn en liten hybel ihvertfall. Men hvor mye tror dere jeg må ut med i egenkapital for en slik leilighet? Og hvor mye egenkapital trenger jeg, er det rundt 15-20%?

Videoannonse
Annonse
Gjest Meridius
Skrevet (endret)

Har du snakket med foreldrene dine? Om de kan stå som kausjonist kan du lett låne penger til en leilighet.

Endret av Meridius
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med foreldrene dine? Om de kan stå som kausjonist kan du lett låne penger til en leilighet.

Jeg ønsker å stå på egne ben og klare dette selv. Ellers hadde det nok vært et godt forslag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker å stå på egne ben og klare dette selv. Ellers hadde det nok vært et godt forslag.

Du må ha minimum 15 % egenkapital + dekke omkostningene ved boligkjøpet ( 2,5% dokumentavgift ved kjøp av selveierbolig). Det er mulig å søke om startlån hos kommunen hvis du ikke har nok egenkapital oppspart. Supert at du tenker fremover og ønsker å spare. Viser du banken at du er flink til å spare er de gjerne villig til å strekke seg litt ekstra den dagen du trenger lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*dytter*

Skrevet

*dytter*

Fint om du skriver hva du lurer på når du dytter tråden opp igjen. Du har alt fått svar på det opprinnelige spørsmålet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor maser folk om hvor mye i egenkapital de trenger? De prøver å få det minst mulig, men altså, skjønner ikke folk det at de sparer til seg selv, egenkapitalen sørger for at man trenger mindre og mindre i lån? Jeg har snart en egenkapital på 400 000, og det er enda et par år til jeg skal kjøpe bolig. Regner med at med god sparing og salg av et par eiendeler vil gi meg EK på 800 000kr til jeg skal kjøpe bolig. 2-300 000 i boliglån som førstegangseier er ikke så verst, fordi man var flink til å spare.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fint om du skriver hva du lurer på når du dytter tråden opp igjen. Du har alt fått svar på det opprinnelige spørsmålet.

haha, så ikke svaret ditt. Nettet klikker stadig og fungerer ikke optimalt :P Takk for svar! Hva koster egentlig en leilighet ca? Har virkelig ikke peiling. Ser på Finn og sånn, men jeg aner ikke hvor stort f.eks 40 kvm er.. Er det en liten helt grei leilighet som passer for en person tror dere?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor maser folk om hvor mye i egenkapital de trenger? De prøver å få det minst mulig, men altså, skjønner ikke folk det at de sparer til seg selv, egenkapitalen sørger for at man trenger mindre og mindre i lån? Jeg har snart en egenkapital på 400 000, og det er enda et par år til jeg skal kjøpe bolig. Regner med at med god sparing og salg av et par eiendeler vil gi meg EK på 800 000kr til jeg skal kjøpe bolig. 2-300 000 i boliglån som førstegangseier er ikke så verst, fordi man var flink til å spare.

Det er for å se hvor mye jeg MÅ ha. For som sagt, jeg har virkelig ikke peiling. Og da er det fint med en pekepinn. Men har ikke tenkt å kjøpe meg noe med en gang jeg får nok penger til et lån, skal spare så mye som mulig først. Men vil ikke vente til jeg blir 30 før jeg flytter ut liksom :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Det er for å se hvor mye jeg MÅ ha. For som sagt, jeg har virkelig ikke peiling. Og da er det fint med en pekepinn. Men har ikke tenkt å kjøpe meg noe med en gang jeg får nok penger til et lån, skal spare så mye som mulig først. Men vil ikke vente til jeg blir 30 før jeg flytter ut liksom :gjeiper:

Skrevet

40 kvm er helt greit for én person. For eksempel i Oslo koster en slik leilighet alt fra 1.5 til omtrent 3 millioner, det spørs hvor man vil bo. I gjennomsnitt koster en 2-roms rundt 2.2-2.8 millioner vil jeg si.

Dagens krav er at du trenger minst 15% egenkapital PLUSS at du må ha penger til å betale dokumentavgift ved siden av (hvis du kjøper selveier). Og hvis du tar sikte på å kjøpe leilighet om noen år må du trolig forvente at boligprisene stiger enda mer, dvs. at du må spare enda mer egenkapital. I tillegg kan jo lånekravene endre seg (hvem vet?).

Du bør altså spare så mye som overhodet mulig de kommende årene. Du vil takke deg selv når du endelig skal kjøpe leilighet!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...