Green Lady Skrevet 26. mai 2012 #1 Skrevet 26. mai 2012 Jeg fikk jobbtilbud i går ( ), for min første "ordentlige" jobb etter endte studier. Allerede etter første intervju hadde jeg en meget god følelse. Dette er en jobb jeg har veldig lyst på, og jeg kommer til å takke ja uansett, men jeg ble litt skuffet over lønnen. Jeg har en 5-åring utdannelse innen markedsføring, og da jeg ble spurt om forventet lønn, svarte jeg 400 000. Dette ble nevnt på telefonen i går, at jeg hadde sagt 400 000, men at deres tilbud var 370 000, da det var lønnsnivået på den stillingen jeg søkte, samt at jeg ikke hadde noe relevant arbeidserfaring å vise til. Er dette et "take it or leave it"-tilbud, eller kan det være rom for forhandlinger her? Det ble også sagt at dersom jeg får fast ansettelse (er et 1-årig vikariat) så vil det være mulig å gå opp til 400 000 kr ved vikariatets slutt. Dette skal jeg selvfølgelig passe på å få med i kontrakten. Men spørsmålet er; bør jeg forhandle litt på disse 370 000, eller er dette et tilbud som er "forhandlet ferdig" (mtp at de visste hvor mye jeg ønsket før de bestemte seg for lønn)? Og hvordan skal jeg evt gå frem dersom jeg skal prøve å forhandle litt?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #2 Skrevet 26. mai 2012 Et veldig godt eksempel på at ikke lønner seg å ta høyere utdanning i Norge. 370 000 er latterlig dårlig. Du har sikkert et stort studielån å betjene også? er det offentlig eller privat? Jeg hadde tatt jobben, men søkt på andre jobber også. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #3 Skrevet 26. mai 2012 Jeg fikk jobbtilbud i går ( ), for min første "ordentlige" jobb etter endte studier. Allerede etter første intervju hadde jeg en meget god følelse. Dette er en jobb jeg har veldig lyst på, og jeg kommer til å takke ja uansett, men jeg ble litt skuffet over lønnen. Jeg har en 5-åring utdannelse innen markedsføring, og da jeg ble spurt om forventet lønn, svarte jeg 400 000. Dette ble nevnt på telefonen i går, at jeg hadde sagt 400 000, men at deres tilbud var 370 000, da det var lønnsnivået på den stillingen jeg søkte, samt at jeg ikke hadde noe relevant arbeidserfaring å vise til. Er dette et "take it or leave it"-tilbud, eller kan det være rom for forhandlinger her? Det ble også sagt at dersom jeg får fast ansettelse (er et 1-årig vikariat) så vil det være mulig å gå opp til 400 000 kr ved vikariatets slutt. Dette skal jeg selvfølgelig passe på å få med i kontrakten. Men spørsmålet er; bør jeg forhandle litt på disse 370 000, eller er dette et tilbud som er "forhandlet ferdig" (mtp at de visste hvor mye jeg ønsket før de bestemte seg for lønn)? Og hvordan skal jeg evt gå frem dersom jeg skal prøve å forhandle litt? Kan jeg spørre hvilken sektor dette er i? Timelønnen din blir jo 190 i timen, som er vanlig startlønn for dokumentkontroll/personalkoordinator og lignende stillinger i oljebransjen hvor utdanning ikke er nødvendig. Jeg forstår du er skuffet, jeg hadde forventet mer selv. Nå er det å spørre deg hvor mye du håper å få et nokså råttent triks, det må jo være rom for forhandling om de i det hele tatt spør, men når du må svare først setter det dem i førersetet. Om du skal ha flere intervjuer ville jeg passet på å ikke oppgi forventet lønn, men svare at du gjerne vil høre hva de tilbyr først.
Papilio Skrevet 26. mai 2012 #4 Skrevet 26. mai 2012 Jeg hadde undersøkt hvor fort det er mulig å klatre på lønnsstigen i den jobben. Det er faktisk en del bedrifter som har dårlig startlønn men så tilbyr økning ganske raskt. Jo det lønner seg med høyere utdanning - flere muligheter, jobbe med noe man brenner for, mulighet til å klatre høyt på karrierestigen osv!
Isrose Skrevet 26. mai 2012 #5 Skrevet 26. mai 2012 Er du organisert? I såfall kan du ta kontakt med fagforeningen for å høre hvilken lønn du kan forvente og hjelp til forhandlinger.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #6 Skrevet 26. mai 2012 Hva med å sjekke hva som er normal lønn for akkurat denne typen vikariat for noen på ditt nivå.....? Det blir helt tåpelig for noen her å spekulere (særlig med idiotiske eksempler fra oljeindustrien). Kanskje er det lite, kanskje er det mye. Kanske er det rom for forhandling, kanskje er det ikke det.
Green Lady Skrevet 26. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2012 Ja, jeg har dessverre en studiegjeld som ligger et sted mellom 500 000 og 550 000. Jobben er i privat sektor. De sa at de håpet å ansette meg dersom alt gikk bra, og at arbeidsmengden de har hatt i år fortsetter - da trenger de flere folk. Og da var det mulig å gå opp til 400 000 etter ett år. Men det er jo ikke sikkert at det blir noe videre jobb, så jeg ser først og fremst på det som et vikariat over ett år. Jeg er dessverre ikke organiskert, men jeg burde kanskje organisere meg. Jeg synes ikke det er mye å be om 400 000 kr som startlønn med master. Jeg har veldig, veldig, veldig lyst på jobben, men jeg ble også veldig skuffet da de sa at det de kunne tilby meg, var 370'.
Green Lady Skrevet 26. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 26. mai 2012 Hva med å sjekke hva som er normal lønn for akkurat denne typen vikariat for noen på ditt nivå.....? Det blir helt tåpelig for noen her å spekulere (særlig med idiotiske eksempler fra oljeindustrien). Kanskje er det lite, kanskje er det mye. Kanske er det rom for forhandling, kanskje er det ikke det. Eneste referansen jeg har per i dag, er en venninne som var ferdig utdannet for fem år siden, nesten samme utdannelse som meg, samme skole, og hun fikk 410 000 i startlønn, og det er fem år siden. Det er også sånn at gjennomsnittslønnen for de som har samme utdannelse som meg fra samme skole, ligger på mellom 400' og 420'.
Ananas. Skrevet 26. mai 2012 #9 Skrevet 26. mai 2012 Det er ikke en av de typene firma der veldig mange søker, så de setter en lavere startlønn for å tiltrekke seg de som er aller mest interessert i jobben og mindre interessert i pengene da? Markedsføringsbransjen er jo veldig attraktiv for mange nyutdannede for tiden.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #10 Skrevet 26. mai 2012 Eneste referansen jeg har per i dag, er en venninne som var ferdig utdannet for fem år siden, nesten samme utdannelse som meg, samme skole, og hun fikk 410 000 i startlønn, og det er fem år siden. Det er også sånn at gjennomsnittslønnen for de som har samme utdannelse som meg fra samme skole, ligger på mellom 400' og 420'. Ja, men hva med SELVE JOBBEN. Det finnes renholdsarbeidere som tjener 210 000 og renholdsarbeidere som tjener 700 000.
Green Lady Skrevet 26. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 26. mai 2012 (endret) Ja, men hva med SELVE JOBBEN. Det finnes renholdsarbeidere som tjener 210 000 og renholdsarbeidere som tjener 700 000. Jeg glemte å nevne at det er så og si samme stilling Bare i et annet selskap. Det var forresten referansen ang. min venninne. Når det gjelder statistikken fra skolen, så gjelder dette alle stillinger. Endret 26. mai 2012 av Green Lady
Athene Skrevet 26. mai 2012 #12 Skrevet 26. mai 2012 Ta jobben, og kom deg inn i arbeidslivet. Du har alltid muligheten til å bytte jobb etter kort tid, og da har du erfaring på CVen. Forskjellen på 370 og 400 i året er bare 15-20 000 utbetalt, nesten ingenting. Et veldig godt eksempel på at ikke lønner seg å ta høyere utdanning i Norge. 370 000 er latterlig dårlig. Du har sikkert et stort studielån å betjene også? er det offentlig eller privat? Jeg hadde tatt jobben, men søkt på andre jobber også. En helt tullete påstand. Etter mange utdannelser (nå snakker jeg ikke motefag, som medie-kommunikasjon og så videre) har man en enorm lønnsvekst de første årene selv om man starter lavt, man må bare bevise hvor god man er først. Selv begynte jeg på ca 350 000, etter fem års utdannelse, for 6 år siden. I dag tjener jeg langt over millionen. Så min utdannelse har lønt seg på alle måter. I tillegg til å tjene så godt har jeg en utfordrende jobb, innenfor et fagområde jeg elsker, og gleder meg til jobb hver dag. Samt en stor fleksibiltet, med avspaseringsmuligheter og hjemmekontor. Selvfølgelig lønner høyere utdannelse seg! 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #13 Skrevet 26. mai 2012 Ta jobben, og kom deg inn i arbeidslivet. Du har alltid muligheten til å bytte jobb etter kort tid, og da har du erfaring på CVen. Forskjellen på 370 og 400 i året er bare 15-20 000 utbetalt, nesten ingenting. En helt tullete påstand. Etter mange utdannelser (nå snakker jeg ikke motefag, som medie-kommunikasjon og så videre) har man en enorm lønnsvekst de første årene selv om man starter lavt, man må bare bevise hvor god man er først. Selv begynte jeg på ca 350 000, etter fem års utdannelse, for 6 år siden. I dag tjener jeg langt over millionen. Så min utdannelse har lønt seg på alle måter. I tillegg til å tjene så godt har jeg en utfordrende jobb, innenfor et fagområde jeg elsker, og gleder meg til jobb hver dag. Samt en stor fleksibiltet, med avspaseringsmuligheter og hjemmekontor. Selvfølgelig lønner høyere utdannelse seg! Hva slags utdannelse tok du?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #14 Skrevet 27. mai 2012 Hva slags utdannelse tok du? Der vart det stilt gitt.
Athene Skrevet 27. mai 2012 #15 Skrevet 27. mai 2012 Hva slags utdannelse tok du? Jobber som konsulent, og har en bakgrunn innenfor juss og finans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå