Gå til innhold

skrubbsår som gror dårlig - tips?

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

For et par uker siden sklei jeg på glatta, slo meg, og fikk et gedigent, dypt skrubbsår på kneet.

Jeg skrifter bandasjse, smører bakteridrepende salve og vasker det hver dag. Likevel synes jeg det gror dårlig.

Noen som har noen tips for å få sår til å gro raskere? Er lei av å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La det få luft. Med luft så gror det mye raskere enn å være innpakka i salver og bandasjer. Sår må jo beskyttes, men jeg tar av bandasje/plaster så snart jeg kan og så lenge jeg kan.

Ellers har min kjære god erfaring med vitamin e-salve som ble brukt på hans arr da han ble operert på Volvat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aloe vera !!!!! Til sår og kviser og alt egentlig. et supert universalmiddel som får sår blant annet , til å gro fortere :D ( lager oxo en liten hinne på såret.. enklere å beskytte d )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av med plasteret om natta så det får luft og smør med fet krem på huden om kring så den holder seg smidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vask såret én gang daglig med mildt såpevann (f. eks. med Intimsåpe). Av med plasteret, - eventuelt ville jeg ha hatt det på om natten, i alle fall til det ble tørt...

Er sårkantene skjøre kan du event. smøre et tynt lag zink salve rundt såret.

Og om du ellers spiser sunt og beveger deg normalt burde du ha lagt en god grund for sårheling.

Og - siden såret er dypt skal det først ha tid til å gro opp fra bunden, før det riktig kan lukke seg. Du må nok bevare tålmodigheten. Jeg synes det er en god idé at du smører bakteriedrepende salve på...

Altså: Såpevann, bakteriedrepende salve, event. zink og Luft :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...