Gå til innhold

Hvorfor skriver noen brukere bedre enn andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt litt over det... hva er det som gjør at noen alltid klarer å formulere seg så bra hele tiden og har et veldig bra språk?

Merker det spesielt her på forumet. Noen skriver sinnsykt bra hele tiden, de bruker liksom språket så bra og jeg blir imponert av å lese innleggene deres selv om jeg ikke er helt enig i meningen... mens andre ikke skriver så imponerende.

Selv skriver jeg bare helt ok. Klarer ikke formulere meg så bra som de beste uansett hvordan jeg prøver. Selv om jeg leser bøker osv. Virker som man enten har det eller ikke på en måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen er at mennesker er forskjellige.

Noen ønsker å tro at alle har det samme talentet i absolutt alle sammenhenger, mens andre har forstått at det er store forskjeller på hva som ligger i genene hos folk. Vi husker Harald Eias hjernevask, hvor dette kom klart fram.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har det noen sammenligning med hvor intelligent folk er?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

noen er flinke i matte, noen har pen håndskrift, noen er gode med dyr, noen er flinke til å organisere og noen er flinke med ord. Sånn er det bare :)

• Liker 7
Skrevet

Ja, men det finnes mange former for intelligens. Jeg vet om folk som geniale når det gjelder matematikk, men som så vidt greide ståkarakter i norsk på videregående, for eksempel.

• Liker 4
Gjest Meridius
Skrevet

Ja, det har som regel en sammenheng med intelligens.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det har nok en sammenheng med intelligens...:) Kan jo være smart uten å skrive bra og så klart...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har med talent å gjøre. Noen egner seg som journalister og forfattere, mens andre kan gjøre det stort innen forskning. Det betyr ikke at den ene gruppen er mer intelligent enn den andre.

• Liker 12
Skrevet

Det er noe som heter språklig intelligens, og den varierer jo fra person til person, akkurat som andre intelligenser.

Sånn er det jo på de fleste området i livet, folk er flinke til ulike ting. Her på forumet blir jo skriftlig fremstillingsevne veldig godt lagt merke til, siden det er slik vi kommuniserer, så det kommer jo enda tydelige frem.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har med talent å gjøre. Noen egner seg som journalister og forfattere, mens andre kan gjøre det stort innen forskning. Det betyr ikke at den ene gruppen er mer intelligent enn den andre.

Ingen som sier at den ene gruppen er mer intelligent... men at det å formulere seg veldig bra krever hjernekapasitet eller hva jeg skal kalle det :) enten så har man det eller så har man det ikke..

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Til en viss grad handler det om talent, men jeg vil påstå at det handler like mye om trening. Om du skriver mye, og i tillegg bruker en del tid på å lese det som andre har skrevet, vil du bli bedre til å skrive selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som sier at den ene gruppen er mer intelligent... men at det å formulere seg veldig bra krever hjernekapasitet eller hva jeg skal kalle det :) enten så har man det eller så har man det ikke..

Det gjør matte, fysikk og andre ting man kan være god til også :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det henger nok også helt klart sammen med alderen til den som skriver.

Jeg tør å påstå at vi som gikk i grunnskolen på 70- og 80-tallet er flinkere til å bruke språket enn de som gikk grunnskolen på 90- og 00-tallet. Vi vokste opp med en (1) tvkanal, ingen datamaskiner og ingen mobiltelefon. Med følgene at vi leste og skrev mer. Håndskrift gjør også at en må tenke seg bedre om før man skriver, da rettemulighetene er færre enn på en datamaskin. SMS-språket har heller ikke bidratt positivt.

Kort sagt, jeg tror vi som er 35-40 eller mer har hatt bedre forutsetninger for å lære godt språk enn de som er 15-25 år.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør matte, fysikk og andre ting man kan være god til også :)

Ja hvem påstår noe annet?? Men dette handler jo ikke om matte og fysikk, dette er språkforumet...

Skrevet

Med følgene at vi leste og skrev mer.

Fører mobil og pc til at folk skriver og leser mindre enn sammenlignet med på 70-tallet? Jeg ville trodd det var motsatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvem påstår noe annet?? Men dette handler jo ikke om matte og fysikk, dette er språkforumet...

Ja, men når noen spør om de som er flinke til å skrive er mer intelligente enn de som ikke er det, synes jeg det er på sin plass å påpeke at det ikke nødvendigvis er tilfellet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke ha mye i IQ for å formulere seg riktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tør å påstå at vi som gikk i grunnskolen på 70- og 80-tallet er flinkere til å bruke språket enn de som gikk grunnskolen på 90- og 00-tallet. Vi vokste opp med en (1) tvkanal, ingen datamaskiner og ingen mobiltelefon. Med følgene at vi leste og skrev mer. Håndskrift gjør også at en må tenke seg bedre om før man skriver, da rettemulighetene er færre enn på en datamaskin. SMS-språket har heller ikke bidratt positivt.

Kort sagt, jeg tror vi som er 35-40 eller mer har hatt bedre forutsetninger for å lære godt språk enn de som er 15-25 år.

Mange av de som skriver best her inne er under 25. Hvis du mener de har hatt dårligere forutsetninger for å lære godt språk, er de nok enda mer talentfulle enn de over 35 med tilsvarende skriveferdigheter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men når noen spør om de som er flinke til å skrive er mer intelligente enn de som ikke er det, synes jeg det er på sin plass å påpeke at det ikke nødvendigvis er tilfellet.

Kanskje du bør lese litt her, http://no.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser . Det handler ikke om å være smart, men at noen har mer intelligens i visse felt og kanskje fryktelig dårlig på andre.

Skrevet (endret)

Vel, jeg mener at internett og tv har gitt meg større forståelse for språk jeg da. Leste mye bøker også. Og leser mye på internett. Var den eneste i klassen som kunne engelsk før vi begynte med engelskundervisning på skolen. Både muntlig og skriflig. Nettopp pga. engelske tv-program.

Tror du undervurderer den yngre garde litt. Jeg kjenner ihvertfall mange på mitt alderstrinn som er flinke til å både ordlegge seg og å stave:)

Endret av Armitage
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...