Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #1 Del Skrevet 2. februar 2004 Noen som har klart å få plante av en avokadostein? Hva gjør man? Tar i mot alle gode tips og råd med stor takk! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2004 #2 Del Skrevet 2. februar 2004 Det er det enkleste i verden, men de trives best flere planter i lag. Jeg har en stor selvvanningspotte som jeg setter ned avocadosteiner i etterhvert. Jeg begynte med å sette ned tre steiner, det tar noen uker før skuddene kommer opp. Og etterhvert som jeg har brukt avocado setter jeg steinen ned i potta. Hver plante blir bare en Ca 1 m høy stilk med masse store bald på ( dette gjelder inne, i naturen blir avocadoen et stort tre). Etter hvert som stilkene ser pjuskete ut er det bare å klippe den nesten ned så kmmer det nye skudd på planten. Ps, den tåler ikke direkte sollys, da blir bladene brunsvidde og faller av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. februar 2004 #3 Del Skrevet 2. februar 2004 Det er litt brutalt, men avocado skal klippes ned så snart den har fått sine to første blader. Da får den to topper, og man fortsetter å klippe den ned sånn at den forgreiner seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 2. februar 2004 #4 Del Skrevet 2. februar 2004 kommer det frukt på når man har den inne? HVa med å sette den ut til sommeren kommer den da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #5 Del Skrevet 2. februar 2004 Dette lurer jeg og pa. Kan man gro avokado pa treet? Evt. hvor lang tid tar dette? Kan de spises? Osvosvosv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. februar 2004 #6 Del Skrevet 3. februar 2004 Den egentlig "rette" måten å få frø til å spire på, er å stikke to tannpirkere på hver side(slik at du kan f.eks. "henge" den på kanten av et glass. Skal ikke stikkes langt inn), og sette den halvveis ned i et glass med vann. La den stå til den spirer. Plant den i jorden og kos deg. For at det skal bli frukter på treet, er det slik som med alle planter. Den må blomstre og bli befruktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 3. februar 2004 #7 Del Skrevet 3. februar 2004 Den egentlig "rette" måten å få frø til å spire på' date=' er å stikke to tannpirkere på hver side(slik at du kan f.eks. "henge" den på kanten av et glass. Skal ikke stikkes langt inn), og sette den halvveis ned i et glass med vann. La den stå til den spirer. [/quote'] Det der skjønte jeg ikke helt. Kan du prøve å omformulere? Skal avocadosteinen "spiddes" av tannpirkerne? Noen som har fått frukt på en slik plante noen gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. februar 2004 #8 Del Skrevet 3. februar 2004 Hehe. Ok. Den skal se slik ut: -O- Altså. Sette tannpirkere i siden på steinen, slik at ikke hele blir liggende i vann. Tannpirkerene skal mao hvile på toppen av et glass vann, med avocadosteinen halvveis dekket av vann.. Vanskelig å forklare.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. februar 2004 #9 Del Skrevet 3. februar 2004 Foresten. Lurer på om man ikke skal tørke steinen før man gjør noe med den. Kan undersøke det litt. Fant dette i ettertid: Avocado (Persea americana) tilhører laurbærfamilien (Lauraceae). Naturligt voksested: Tropisk Amerika. Højde: 1-5 m. Avocadostenen er i virkeligheden et frø. Hvis frøet lægges i en potte og dækkes halvt med jord, kan man følge en morsom proces, der ganske vist tager ret lang tid. Det aflange, store frø stilles i potten med spidsen nedad. Jorden bør være en sphagnum-blandet pottejord. Der vandes, når jorden begynder at tørre ud, men ellers kræves kun tålmodighed. Efter et antal uger vil frøet deles, idet de to store kimblade presses til siderne, og en kraftig kimrod vil bane sig vej ned i potten. Efter endnu nogen tid skyder planten en stængel i vejret, og bladene vil efterhånden udvikles. Bladene er spredte, hele og fjerstrengede. Planten er ganske dekorativ, men man vil aldrig opnå at se blomster, langt mindre frugter på sådanne potteplanter, der dyrkes i en stue. Vi har i allefall lagt den i vann først(gartneronkelen min sa at man skulle gjøre det..). sikkert valgfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå