Tornerosa Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 11-åringen min fikk Londontur for bare henne og meg i bursdagsgave. Nå opprinner straks den store dagen, og vi legger de siste planene. Stort fokus på at dette er hennes og min tid sammen, akkurat hva vi opplever er nesten litt mindre viktig, bare vi opplever det sammen. Vi skal være der i nesten tre døgn, og foreløpig står musikalen Mathilda av Roald Dahl på planen og forhåndskjøpt billett med dobbeltdekker. Regner med at vi satser på en runde i London Eye (lurt å kjøpe billetter på nettet på forhånd?). Ellers blir det nok en del spasering og café og snus på atmosfære. Hun snakker om Madame Tussaud. Jeg er litt skeptisk, for det første har jeg hørt av flere at det er oppskrytt (har ikke vært der selv), det er dyrt og det krever en del kø-ståing. Dessuten vil vel 11-åringen ikke kjenne så mange av figurene, for henne vil det i hovedsak være en jungel av livaktige dukker... Samtidig er det jo noe med å ha vært der (og kanskje fortelle om det på skolen...). Noen som har erfaring fra Madame Tussaud med barn på denne alderen? Så har vi shopping. Frøkna har begynt å interessere seg for klær, og er klar på at hun vil shoppe. Hun skal i hovedsak bruke egne penger, og dyre klær blir ikke aktuelt. Tips? Er blitt tipset om Primark og om den enorme leketøysbutikken Hamley. Jeg har vært i London bare én gang selv, og har tråkket litt rundt i Covent Garden og Notting Hill. Det er vel stort sett dét. Kanaltur? Noen hete tips til en fin rute å gå/busse, slik at man får med seg litt av hvert? Så man slipper så mye fram og tilbake? En naturlig runde, liksom, hvor perlene ligger som perler på en snor? Vi skal bo nær Tottenham Court Underground Station, ganske nær Oxford Street. Hjartelig takk for tips!
Mamma1 Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Jeg mener du kan kjøpe billetter til Mdm Tussauds på nettet og dermed slippe kø. Jeg kjøpte billetter til London Eye på stedet, null problem. Primark er et must når man er på budsjett. Ellers så er det også New Look som er billig. Vil anbefale dere å ta sykkeldrosje, ganske spesielt om man ikke har gjort det før. Tower ville jeg absolutt fått med meg, men les litt om historien på forhånd. Kanskje dere kunne fått dere bord på Jamie Olivers restaurant Fifteen? Det er jo gøy for 11 åringen å skryte litt når man kommer hjem.
Silfen Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Ducktours, London Zoo, Lionking musikal, Pannekakehuset, Rainforest café, daffing på diverse markeder, picnic på Diana memorial playground.
Silfen Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Ellers er jo museer knall, f.eks. naturhistorisk. De arrangerer visst, eller gjorde iallfall, overnattinger for tweens.
Gjest BM2 Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 ALLE attraksjoner i London bør deles opp i to. Skal besøkes og vil gjerne besøke. De i første kategori møter en opp ved en 20min før åpningstid. Da slipper en kø og kaos. Slik har jeg unngått kø både hos madammen og det naturiske historie museet. Mens på akvariet, rett ved London-øyet, så svingte vi innom midt på dagen. Ellers så må en være kynisk i sine valg. London er så stor og har så mye å by på at en må reise om og om igjen dit. År etter år etter år. Og fremdeles vil en aldri klare å oppleve alt
Dolly-Duck Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 jeg har vært på maddame tussaud flere ganger, jeg synes det var myyye kjekkere når jeg var på jenta de sin alder enn nå. ja det er kø, men mit første møte med dette museet var fantastisk. Tror ikke jeg ville tatt henne med på andre museer, om hun ikke er spessiellt interessert for museer i den alderen er ikke akkuratt det mest spennende.
Kjetil E Skrevet 25. mai 2012 #8 Skrevet 25. mai 2012 (endret) Jeg mener du kan kjøpe billetter til Mdm Tussauds på nettet og dermed slippe kø. Jeg kjøpte billetter til London Eye på stedet, null problem. Primark er et must når man er på budsjett. Ellers så er det også New Look som er billig. Vil anbefale dere å ta sykkeldrosje, ganske spesielt om man ikke har gjort det før. Tower ville jeg absolutt fått med meg, men les litt om historien på forhånd. Kanskje dere kunne fått dere bord på Jamie Olivers restaurant Fifteen? Det er jo gøy for 11 åringen å skryte litt når man kommer hjem. Vil annbefale å slå sammen kanaltur od London Zoo. Ta båten fra Litle Venice (Like ved Warwic Avenue t-banestajson) Da får du en fin tur på Regents canal sågar gjennom en tunell og går av inne i London Zoo. Bare husk å kjøpe kombinasjonsbilett når du går ombord i båten. For dere slippes av inne i selve zoo. Og når dere er feridge tar dere båten videre til Camden looc. Like ved Camden marked. Ellers så kan jeg på det varmeste annbefale en båttur på Themsen fra Jubilee pir. (Rett nedenfor London Eye) dere tar da båten helt ned til Greenwich (Blant annet kommer dere under Tower Brigde) Bruk gjerne litt tid i Greenwich et veldig koslig sted som minner mest om alt om en landsby. Med smale gater med lave hus fulle av butikker og spisesteder. Her finnes og en stor markedshall. Og her kan man besøke det berømte observatoriet med merdianen hvor alle verdens tidssoner regnes ut ifra. Tilbake vil jeg annbefale dere å ta DLR som er en førerløs metro. Som etter å ha gått under Themsen tar dere gjennom Docklands. Her går banen høyt over bakken i et futurisk landskap mellom og gjennom skyskraperne. Endret 25. mai 2012 av Kjetil E
Tornerosa Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 25. mai 2012 Noen tips til type billetter vi kan kjøpe om vi skal være i byen i tre døgn? Litt vanskelig å vite hvor mye det blir aktuelt å bruke buss/t-bane - finnes det kort av typen klippekort? Har lest litt på Transport for London, men er ikke blitt helt klok...
Tornerosa Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 25. mai 2012 Der var det kommet mer som jeg ikke så før jeg postet! Takk igjen, jeg noterer for harde livet!
Gjest BM2 Skrevet 25. mai 2012 #12 Skrevet 25. mai 2012 Men det ser ut som om 7 dagers kort er like så greit? regner med 3 soner er det dere vil beevege dere? Men, hvilken flyplass?
Tornerosa Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #14 Skrevet 25. mai 2012 Men det ser ut som om 7 dagers kort er like så greit? regner med 3 soner er det dere vil beevege dere? Men, hvilken flyplass? Øh... Gatwick, trur eg. Tre soner? Aner ikke. Hvor står det om 7-dagerskort?
Gjest BM2 Skrevet 25. mai 2012 #15 Skrevet 25. mai 2012 Priser: http://www.tfl.gov.uk/tickets/14416.aspx
Gjest BM2 Skrevet 25. mai 2012 #16 Skrevet 25. mai 2012 Øh... Gatwick, trur eg. Tre soner? Aner ikke. Hvor står det om 7-dagerskort? Gatwick er nok lettest med tog. Se på kartet hvor severdighetene ligger, så finner du soner du trenger. Tror ikek turister trenger mer en tre. Ofte ikke mer en to. Kolonnene har litt forskjellig. Men muligens Oyster Cap er det beste. Er sånne ting jeg prøvde å snakke med deg om for over en måned siden :gjeiper:
Kjetil E Skrevet 25. mai 2012 #17 Skrevet 25. mai 2012 Øh... Gatwick, trur eg. Tre soner? Aner ikke. Hvor står det om 7-dagerskort? Jeg har altid brukt travelcards aldri brukt oyster (var i London senest ifjor sommer) Og det funker utmerked. Flyr dere til Gatwick ikke ta Gatwick express inn til byen, bruk heller lokal/regionaltog til Victoria eller London brigde. Det koster langt mindre, da kan dere og få bilett som vil gjelde resten av dagen som travelcard i London.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå