Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på om man har som stillingstittel ekstrahjelp eller deltidsmedarbieder?

AnonymBruker
Skrevet

Sier ikke det seg litt selv? Som ekstrahjelp jobber man når det er behov, som deltidsansatt så jobber man fast, ikke etter behov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg er ekstrahjelp og jobber FAST 2 ganger i uken og annenhver lørdag. Sitter her og håper at du ikke jobber i et serviceyrke..

Gjest Mahareth
Skrevet

Hos oss er forskjellen at ekstrahjelper ikke har faste vakter. Forrige arbeidsplassen ble alle som ikke hadde faste ukedag-vakter kalt ekstrahjelp.

Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Hos oss er forskjellen at ekstrahjelper ikke har faste vakter. Forrige arbeidsplassen ble alle som ikke hadde faste ukedag-vakter kalt ekstrahjelp.

hos oss også

Endret av Thessie!
AnonymBruker
Skrevet

jeg er samme AB som TS mener ikke bør jobbe i et service yrke.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966#3

sakset fra linken over:

2. Ekstrahjelp/tilkallingshjelp/ringevikar

Bruk av ekstrahjelp forutsetter at det oppstår behov for hjelp som virksomheten ikke kan planlegge på forhånd eller ved en ekstraordinær og forbigående arbeidstopp. Et eksempel kan være ekstra serveringspersonale ved enkeltstående store arrangementer.

Ekstrahjelp må ikke forveksles med deltidsansatt, da deltidsansatte som det er varig behov for skal ansettes fast. Et eksempel på deltidsarbeid er lørdagshjelp i varehandelen.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg sa det at du ikke burde jobbe i etservice-yrke da jeg mener det går ann å si det på en helt annen måte. Men jeg jobber fast mandager, torsdager og annnhver lørdag + ved behov. Jeg er en eksrtahjelp som er fast ansatt. Er jeg egentlig en deltidsansatt eller kan man allikevel kalle meg for en ekstrahjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg sa det at du ikke burde jobbe i etservice-yrke da jeg mener det går ann å si det på en helt annen måte. Men jeg jobber fast mandager, torsdager og annnhver lørdag + ved behov. Jeg er en eksrtahjelp som er fast ansatt. Er jeg egentlig en deltidsansatt eller kan man allikevel kalle meg for en ekstrahjelp?

AnonymBruker
Skrevet

hva sier arbeidskontrakten din om faste arbeidsdager? hvor lenge har du hatt de faste arbeidsdagene, og er dette noe som kommer til å fortsette på samme måten? slik jeg ser det så bør vel du egentlig ha 2 kontrakter, en som deltidsansatt for de faste dagene, og en som ekstrahjelp dager du jobber ved behov.

Gjest Mahareth
Skrevet

Er det butikk eller kiosk du jobber i? I så fall så bør du melde deg inn i handel og kontor, og ringe dem og spørre om hvor lenge du som ekstrahjelp må ha jobbet disse vaktene fast før du har rett på å få de kontraktfestet.

Hvis du har mindre enn 12,5 timer i uka (noe det virker som du ikke har) så er ekstrahjelp riktig tittel. (Sjekket det med noen som vet mer enn meg ;) )

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Er det butikk eller kiosk du jobber i? I så fall så bør du melde deg inn i handel og kontor, og ringe dem og spørre om hvor lenge du som ekstrahjelp må ha jobbet disse vaktene fast før du har rett på å få de kontraktfestet.

Hvis du har mindre enn 12,5 timer i uka (noe det virker som du ikke har) så er ekstrahjelp riktig tittel. (Sjekket det med noen som vet mer enn meg ;) )

Jobber i butikk. Jobber omtrent alltid over 12.5 timer, men det hender jeg jobber under. Kanskje det da er riktig. Takk for hjelp forresten. Men det er vell ikke så nøye egentlig? Er jo ikke noe forskjell når det kommer til lønn eller lignende ut ifra hvilke tittel man har?

Gjest Mahareth
Skrevet

Jobber i butikk. Jobber omtrent alltid over 12.5 timer, men det hender jeg jobber under. Kanskje det da er riktig. Takk for hjelp forresten. Men det er vell ikke så nøye egentlig? Er jo ikke noe forskjell når det kommer til lønn eller lignende ut ifra hvilke tittel man har?

Det er litt varierende praksis rundt det... Ikke alle setter opp at de som er ansatt som ekstrahjelper stiger i ansiennitet, og da vil du være stuck på lønnstrinn 1 hele tiden. Som deltidsansatt med under 15 timer i uka vil du stige et lønnstrinn annenhvert år, og som deltidsansatt med over 15 timer i uka vil du stige hvert år.

I tillegg er det ikke alle som utbetaler ub-tillegg til ekstrahjelper, det skal stå i kontakten om du har rett på det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt varierende praksis rundt det... Ikke alle setter opp at de som er ansatt som ekstrahjelper stiger i ansiennitet, og da vil du være stuck på lønnstrinn 1 hele tiden. Som deltidsansatt med under 15 timer i uka vil du stige et lønnstrinn annenhvert år, og som deltidsansatt med over 15 timer i uka vil du stige hvert år.

I tillegg er det ikke alle som utbetaler ub-tillegg til ekstrahjelper, det skal stå i kontakten om du har rett på det.

ok, jeg får ub-tillegg ihvertfall. Men dette er bare en jobb ved siden av skolen, så jeg kommer jo sikkert ikke til å ha den i så mange år. Så da tenker jeg kanskje å bare legge denne ballen død, og la det være som det er.

Gjest Mahareth
Skrevet

Ja, det er ikke alltid verdt å ta det opp med sjefen :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke alltid verdt å ta det opp med sjefen :)

Uansett, takk for hjelpen! :)

Skrevet

En annen forskjell er jo at som deltidsansatt er du ansatt i en viss stillingsprosent og har krav på de antall timer det tilsvarer. Som ekstrahjelp har du ikke krav på noe som helst. Jeg vil si at det er en ganske stor forskjell.

AnonymBruker
Skrevet

En annen forskjell er jo at som deltidsansatt er du ansatt i en viss stillingsprosent og har krav på de antall timer det tilsvarer. Som ekstrahjelp har du ikke krav på noe som helst. Jeg vil si at det er en ganske stor forskjell.

Takk for svar, men det er egentlig ikke så nøye for meg. Jeg vet at jeg kommer til å få jobbet nok uansett da de har mangel på folk, men ikke får lov til å ansette nye. Det er også bare en heltidsansatt og resten er ekstrahjelper. Vi har så lite folk at vi til og med ''låner'' fra andre butikker støtt og stadig (men da har de som jobber fast i butikken ikke kunne jobbet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...