Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For det første: nei, jeg er ikke en trygdesvindler ;) Men ja, jeg mottar stønad fra Nav av ulike grunner (ærlige grunner)

Det jeg lurer på er om Nav virkelig kan innhente opplysninger fra legejournalen min, kontoutskrifter, telefonopplysninger etc?

Om jeg noensinne skulle bli misstenkt for svindel, så hadde det vært ekstra trasig at de barnehageansatte, naboene, familien, og arb.giveren min i tillegg hadde fått vite om det :(

Hva synes dere om dette? Svindel er fyfy, men går Nav for langt i å avdekke uærlige stønadsmottagere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første: nei, jeg er ikke en trygdesvindler ;) Men ja, jeg mottar stønad fra Nav av ulike grunner (ærlige grunner)

Det jeg lurer på er om Nav virkelig kan innhente opplysninger fra legejournalen min, kontoutskrifter, telefonopplysninger etc?

Om jeg noensinne skulle bli misstenkt for svindel, så hadde det vært ekstra trasig at de barnehageansatte, naboene, familien, og arb.giveren min i tillegg hadde fått vite om det :(

Hva synes dere om dette? Svindel er fyfy, men går Nav for langt i å avdekke uærlige stønadsmottagere?

leste om det, og de får kritikk for det.

De har eks. brukt styreformann et borettlag. På grensen til galskap. Uansett hvilke måter de spør i bhg,borettslaget, så utleverer de folk.

Vet at de har rett på legejournal om det er sterke mistanker om trygdesvindel.

Hvordan de skal avdekke svindel ved telefonopplysninger, vet jeg ikke. De har iallefall ikkke lov å avlytte tlf. Politiet må også ha en rettskjennelse på det.

Å spørre naboer, fam? Tja. Hvordan skal de få avdekket svindel?

La oss si at det var feil mistanke mot deg, så har de kotaktet bhg.arb.giver. tror neppe nav vil ringe tilbake og unnskylde seg for at de har spredd en slik mistanke.

Det er vel i korte trekk en del de er ute etter:

Foreldre som mottar ytelser for enslige forsørgere,men som har samboer.

Sykemeldte som jobber

Uføre som jobber svart.

Uføre som løper maraton.....hiiii

Arb.ledige som jobber svart eller ordinært arb,men som samtidig mottat stønad

Sikkert flere grupper også.

Nei, la nav få en tipstlf, på lik linje med tollvesenet

Skrevet

Jeg vet at NAV har brukt Facebook og lignende for å sjekke opp personer.

Jeg ble helt satt ut når jeg var på NAV og jeg ble spurt om jeg hadde blitt friskere. Nei, svarte jeg og lurte på hvorfor de spurte. Saken var at de hadde lest på min FB (selv om den er skjult for de som ikke er på min venneliste) og der hadde jeg skrevet at jeg hadde vært et sted og drevet med en form for aktivitet!!

Jeg måtte i en time forklare hele saken, at je hadde deltatt ja, men at denne type aktivitet tillot meg i å kunne sitte mye o hvile mye. At jeg også kunne avslutte den når eg ville og at jeg hadde forberedt meg i flere dager med hvile og smertestillende for å kunne delta.

Til slutt kom heldigvis saksbehandleren min og slo i bordet og støttet meg.

(var en veldig rolig aktivitet som "alle" kan delta på så ikke noe maraton akkurat)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at NAV har brukt Facebook og lignende for å sjekke opp personer.

Jeg ble helt satt ut når jeg var på NAV og jeg ble spurt om jeg hadde blitt friskere. Nei, svarte jeg og lurte på hvorfor de spurte. Saken var at de hadde lest på min FB (selv om den er skjult for de som ikke er på min venneliste) og der hadde jeg skrevet at jeg hadde vært et sted og drevet med en form for aktivitet!!

Jeg måtte i en time forklare hele saken, at je hadde deltatt ja, men at denne type aktivitet tillot meg i å kunne sitte mye o hvile mye. At jeg også kunne avslutte den når eg ville og at jeg hadde forberedt meg i flere dager med hvile og smertestillende for å kunne delta.

Til slutt kom heldigvis saksbehandleren min og slo i bordet og støttet meg.

(var en veldig rolig aktivitet som "alle" kan delta på så ikke noe maraton akkurat)

hva?!!? den formen for kontroll er vel ikke lov? høres utrolig uprofesjonell ut, det der må du klage inn

• Liker 1
Skrevet

hva?!!? den formen for kontroll er vel ikke lov? høres utrolig uprofesjonell ut, det der må du klage inn

Saksbehandleren min sa han skulle ta seg av det (stoler på han)

AnonymBruker
Skrevet

leste om det, og de får kritikk for det.

De har eks. brukt styreformann et borettlag. På grensen til galskap. Uansett hvilke måter de spør i bhg,borettslaget, så utleverer de folk.

Vet at de har rett på legejournal om det er sterke mistanker om trygdesvindel.

Hvordan de skal avdekke svindel ved telefonopplysninger, vet jeg ikke. De har iallefall ikkke lov å avlytte tlf. Politiet må også ha en rettskjennelse på det.

Å spørre naboer, fam? Tja. Hvordan skal de få avdekket svindel?

La oss si at det var feil mistanke mot deg, så har de kotaktet bhg.arb.giver. tror neppe nav vil ringe tilbake og unnskylde seg for at de har spredd en slik mistanke.

Det er vel i korte trekk en del de er ute etter:

Foreldre som mottar ytelser for enslige forsørgere,men som har samboer.

Sykemeldte som jobber

Uføre som jobber svart.

Uføre som løper maraton.....hiiii

Arb.ledige som jobber svart eller ordinært arb,men som samtidig mottat stønad

Sikkert flere grupper også.

Nei, la nav få en tipstlf, på lik linje med tollvesenet

Du er klar over at det ikke nødvendigvis er kun fysiske helsemessige årsaker for at folk kan være utrygdet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at det ikke nødvendigvis er kun fysiske helsemessige årsaker for at folk kan være utrygdet?

Du er klar over at en maraton ikke bare innebærer fysiske utfordringer?

• Liker 1
Skrevet

Ryvre: Tror du det kan ha vært en av "vennene" dine som tipset Nav om det?

Skrevet

Ryvre: Tror du det kan ha vært en av "vennene" dine som tipset Nav om det?

Nei, helt ærlig så tror jeg at de vennene aldri i verden hadde funnet på noe slikt.

På FB har jeg kun de aller nærmeste i familien og av venner.

Selvsagt, tanken har slått meg, men det er så usannsynlig

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis et greit forhold til barnefaren til ungen min. Vi sammarbeider bra og er gode venner, selv om vi ikke fungerer som par og samboere. Vi kan dra på tivoli sammen med ungen,dra på aktiviteter sammen osv.

Om NAV eller noen andre hadde misstenkt meg for å svindle, for så å gå til barnehagen, eller arbeidsgiveren min, så hadde jeg blitt veldig lei meg. Synes det er å gå langt over grensene til hva som er greit. Dumt hvis de ansatte i barnehagen eller kollegaene mine skal vite slikt om meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har ikke uføre lov til å løpe maraton?

Skrevet

Klart til har lov til å løpe maraton, men da får de jo regne med at de kanskje fåt noe spørsmål med tanke på at man skal være ganske sterk fysisk og psykisk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg nevnte den, var en sak i fjor eller forfjor. En som var skadet på jobb, så stilte han opp i avisen året etter. Bilde osv. Der står det at han hadde løpt maraton. Nav mente han ikke hadde behov for uføretrygd.

Og jeg er enig. Om du er så syk at du trenger trygd,så klarer du ikke løpe maraton. Det ligger også mye trening i før selve løpet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg nevnte den, var en sak i fjor eller forfjor. En som var skadet på jobb, så stilte han opp i avisen året etter. Bilde osv. Der står det at han hadde løpt maraton. Nav mente han ikke hadde behov for uføretrygd.

Og jeg er enig. Om du er så syk at du trenger trygd,så klarer du ikke løpe maraton. Det ligger også mye trening i før selve løpet

Her må jeg få lov å komme med et innspill. Jeg har i mange år jobbet med blant annet mennesker som har uføretrygd, og det viser en ganske så stor uvitenhet å påstå at en som går på uføre ikke kan løpe et maraton. Trening før løpet ja, men i mange tilfeller er det ikke det fysiske det er noe galt med. I tillegg kan man også klare å løpe og trene til et maraton til tross for psykiske lidelser. Det finnes mange årsaker til psykiske lidelser!

Det virker som mange av dere tror at folk som har uføre er så syke at de ikke klarer å gjøre noe som helst. Faktisk så kan det også være at denne personen som evt løper et maraton, er på vei ut av en uføretrygd. Tenkt på det? Det finnes også en de som faktisk av ulike årsaker ikke klarer å tilpasse seg arbeidslivet, og blir satt på uføre. Rett og slett. Det er mange årsaker som sagt, og jeg forstår godt at folk vegrer seg for å måtte fortelle at de er uføre, når det er så mye stigmatisering ute å går.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis profilen er lukket, og ingen av vennnene sa ifra, hvordan fikk NAV da vite det?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...