AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Som overskriften sier. Har både lett på to meny butikker, coop mega, ica maxi, og div rema og kiwi butikker... og spar.... hm..! noe som vet??
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Hm.. Rart hvis de ikke har det på Coop Obs eller på Ica, der har de så godt utvalg av varer. Kan hende det ikke står sammen med de andre protein produktene men med mat oljen kanskje? Har du sjekket meny på Lerstad?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 COOP kan bestille det til deg! Jeg kjøper min Fry Light på coop, hvis de ikke har inne, bestiller de
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 http://www.proteinfabrikken.no/default/Smartmat/Sprayfett/Fry-Light-Solsikkeolje-250-ml-Fry-Light-12807-p0000004619.aspx Dette er fry light, stekeolje med bare 1 kalori pr sprut billigere i butikken.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 takk for svar. Ja har sjekka meny på lerstad, og sjekker der oljen står.. og litt ellers rundt om.. føler ikke d er vits å spør for de vet jo aldri... Hvordan bestiller man gjennom coop? drar man til coop butikken og ber om det? koster den mer der enn feks hos proteinfabrikken? siden begge er bestillingsvare tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #7 Skrevet 26. mai 2012 Det er ikke såååå stor forskjell på prisen i butikk og hos Proteinfabrikken. Hadde bare bestilt den fra nettet for å slippe alt stresset
Supera Skrevet 27. mai 2012 #8 Skrevet 27. mai 2012 For et tulleprodukt. Light-olje betyr bare at de har blandet inn VANN. Er det ikke bare å ta en olje (og bruke en av bedre kvalitet enn solsikkeolje) og tilsette nesten like mye vann som olje? Voila, så har man en "lavkalori" olje. Eventuelt blande i litt lecithin for å få vann og olje til å blande seg. Og dette kan puttes på en spruteflaske.
Gjest alille Skrevet 27. mai 2012 #9 Skrevet 27. mai 2012 For et tulleprodukt. Light-olje betyr bare at de har blandet inn VANN. Er det ikke bare å ta en olje (og bruke en av bedre kvalitet enn solsikkeolje) og tilsette nesten like mye vann som olje? Voila, så har man en "lavkalori" olje. Eventuelt blande i litt lecithin for å få vann og olje til å blande seg. Og dette kan puttes på en spruteflaske. Og dette mener du er enklere og billigere enn å bare kjøpe den hersens sprayen?
Supera Skrevet 27. mai 2012 #10 Skrevet 27. mai 2012 Og dette mener du er enklere og billigere enn å bare kjøpe den hersens sprayen? Eh, ja? Ta olje og vann og litt lecithin i en passende beholder, kjør med stavmikser til det har blandet seg og putt i en sprayflaske. Dette tar ikke mange sekundene og lecithin er ikke dyrt.
Gjest alille Skrevet 27. mai 2012 #11 Skrevet 27. mai 2012 Eh, ja? Ta olje og vann og litt lecithin i en passende beholder, kjør med stavmikser til det har blandet seg og putt i en sprayflaske. Dette tar ikke mange sekundene og lecithin er ikke dyrt. Syns det var dyrt nok jeg, såpass at jeg heller bruker noen kroner ekstra og litt mindre energi på å kjøpe sprayen selv, i stedetfor å reise rundt for å finne sprayflaske og kjøpe lecithin fra utlandet. Sorry, men forslaget ditt er bare enkelt hvis man faktisk HAR det man trenger i hus.
Supera Skrevet 28. mai 2012 #12 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Syns det var dyrt nok jeg, såpass at jeg heller bruker noen kroner ekstra og litt mindre energi på å kjøpe sprayen selv, i stedetfor å reise rundt for å finne sprayflaske og kjøpe lecithin fra utlandet. Sorry, men forslaget ditt er bare enkelt hvis man faktisk HAR det man trenger i hus. Sprayen kostet 70 kr på proteinfabrikken for 145 ml olje (58% solsikkeolje står det i ingredienser). Det er 483 kr per liter olje! Det er dyrt for en lavkvalitetsolje som er blandet med nesten halvparten vann! Du får en heftig god olje for den prisen. Du må i ganske så sære butikker for å finne slike priser selv på skikkelige matoljer og ikke varmpressede usunne matoljer slik som denne solsikkeoljen de har brukt i fry light. Sprayflaske på IKEA koster vel 5 kr eller noe (så plukk med deg en ekstra når du er der neste gang), og en halv liter flytende lecithin (litt stor, men iherb har mye bulk-varer) (holder til maaaange liter light olje) fra iherb sendt til Norge form 76 kr (6,77 USD for varen, 6 USD for frakt men iherb har masse andre spennende ting (jeg kjøper for eksempel krydder der), så det går fint an å fylle opp de 4 lbsene man kan sende gjennom airmail og fortsatt kun betale 6 USD i frakt). Det tar typisk to uker fra du bestiller fra iherb til du får pakken hvis du sender med airmail. Du får sikkert tak i det i Norge også, men det er som regel billigere fra iherb. Jeg har lecithin fordi jeg lager sjokolade fra kakaosmør og kakaomasse (dette har de også på iherb ) og da blir sjokoladen finere hvis du har en emulgator i. Lecithin kan også brukes i enkelte oppskrifter hvor man bruker eggeplomme som emulgator. Emulgator betyr bare noe som gjør at vann og olje kan blandes. Men nå er jeg litt sær når det gjelder hel- og halvfabrikata. Jeg prøver å lage så mye som mulig fra bunnen. Mye er så forferdelig lett å lage selv at det er tåpelig at vi kjøper det. Og så blir det ofte uendelig mye bedre når man lager det selv. Kjøpe-tacokrydder har som regel sukker som første ingrediens, så jeg bruker heller to minutter på å blande en stor porsjon selv og så putter jeg det på glass og har for mange måneder. Det er folk som kjøper hvit saus på pose også... Galskap! Endret 28. mai 2012 av Supera 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #13 Skrevet 28. mai 2012 Hvordan lager du tacokrydder selv? Blir det samme smak sånn som den man kjøper? Og hvis man blander olje sånn som du skriver. Blir det fortsatt 1 kcal spray?
Gjest alille Skrevet 28. mai 2012 #16 Skrevet 28. mai 2012 Men nå er jeg litt sær når det gjelder hel- og halvfabrikata. Jeg prøver å lage så mye som mulig fra bunnen. Mye er så forferdelig lett å lage selv at det er tåpelig at vi kjøper det. Og så blir det ofte uendelig mye bedre når man lager det selv. Kjøpe-tacokrydder har som regel sukker som første ingrediens, så jeg bruker heller to minutter på å blande en stor porsjon selv og så putter jeg det på glass og har for mange måneder. Det er folk som kjøper hvit saus på pose også... Galskap! Det er greit å være sær, jeg er obs på slikt selv også, men det finnes grenser for noen av oss. For meg går grensa ved å måtte bestille en ingrediens fra iHerb, og å måtte dra til Ikea for å kjøpe plastflaske (er ikke gratis å dra dit når man ikke bor rett i nærheten) for å spare noen tiere på et produkt som jeg uansett vil ha lenge. Kvaliteten er kanskje en smule bedre ved å lage selv, men når det er snakk om en oljespray som man sprayer i minimale mengder så ser jeg ikke heeelt poenget personlig med å streve på å øke kvaliteten bittelitt. Du får gjøre som du vil, bare vær klar over at ikke alle synes at forslaget ditt er så himla enkelt. For meg er det enklere å røske med en flaske Fry Light neste gang jeg er på butikken enn å stikke bort på Ikea for å kjøpe sprayflaske. Er jeg opptatt av at fettet jeg steker i skal være av kvalitet og gi den perfekte smak steker jeg uansett i ekte smør. Oppskrift på hjemmelaget tacokrydder til den som lurte på det.
Supera Skrevet 28. mai 2012 #17 Skrevet 28. mai 2012 Hvordan lager du tacokrydder selv? Blir det samme smak sånn som den man kjøper? Det finnes mange varianter. Hovedkrydderet er spisskummen (finnes i de fleste butikker), og så tar du i diverse andre krydder. Det finnes varianter med kakao, kanel, karri, oregano og så videre. Jeg pleier å bruke denne oppskriften (dobler opp noen ganger, og så tar man 5-6 ts av krydderet oppi 400g kjøttdeig når man steker). Og hvis man blander olje sånn som du skriver. Blir det fortsatt 1 kcal spray? Det spørs jo på sprayflaska det... Hva er egentlig lecithin? Emulgator, altså et stoff som gjør at vann og olje kan blandes sammen. Eggeplomme er et annet eksempel på en emulgator.
Supera Skrevet 28. mai 2012 #18 Skrevet 28. mai 2012 Det er greit å være sær, jeg er obs på slikt selv også, men det finnes grenser for noen av oss. For meg går grensa ved å måtte bestille en ingrediens fra iHerb, og å måtte dra til Ikea for å kjøpe plastflaske (er ikke gratis å dra dit når man ikke bor rett i nærheten) for å spare noen tiere på et produkt som jeg uansett vil ha lenge. Kvaliteten er kanskje en smule bedre ved å lage selv, men når det er snakk om en oljespray som man sprayer i minimale mengder så ser jeg ikke heeelt poenget personlig med å streve på å øke kvaliteten bittelitt. Du får gjøre som du vil, bare vær klar over at ikke alle synes at forslaget ditt er så himla enkelt. For meg er det enklere å røske med en flaske Fry Light neste gang jeg er på butikken enn å stikke bort på Ikea for å kjøpe sprayflaske. Er jeg opptatt av at fettet jeg steker i skal være av kvalitet og gi den perfekte smak steker jeg uansett i ekte smør. Joda, kanskje litt søkt. IKEA er ikke langt unna for meg og jeg er der flere ganger i løpet av året. Det er ikke eneste plassen de har sprayflasker da. Men denne oljesprayen sprayer dere vel kanskje på salat også og ikke bare steker med? Jeg hadde brukt opp en slik på null komma niks. Jeg spiser LCHF, så jeg teller ikke kcal og er ikke redd for fett. Jeg steker mesteparten av maten min (smørstekt brokkoli mmm!) og selv om jeg bor alene, så holder en pakke med meierismør i en uke eller to. Og salater dynker jeg med kaldpressede oljer med krydder (jeg liker ikke kjøpedressinger). Jeg er ikke interessert i light-olje, så jeg har ikke laget dette selv og har ikke planer om det heller. Det var bare et forslag til dere som bruker slikt.
Gjest alille Skrevet 28. mai 2012 #19 Skrevet 28. mai 2012 Joda, kanskje litt søkt. IKEA er ikke langt unna for meg og jeg er der flere ganger i løpet av året. Det er ikke eneste plassen de har sprayflasker da. Men denne oljesprayen sprayer dere vel kanskje på salat også og ikke bare steker med? Jeg hadde brukt opp en slik på null komma niks. Jeg spiser LCHF, så jeg teller ikke kcal og er ikke redd for fett. Jeg steker mesteparten av maten min (smørstekt brokkoli mmm!) og selv om jeg bor alene, så holder en pakke med meierismør i en uke eller to. Og salater dynker jeg med kaldpressede oljer med krydder (jeg liker ikke kjøpedressinger). Jeg er ikke interessert i light-olje, så jeg har ikke laget dette selv og har ikke planer om det heller. Det var bare et forslag til dere som bruker slikt. Meningen med oljen er å bruke den til steking. Det hadde aldri falt meg inn å bruke den på en salat, der er det bare god olivenolje eller eddik som er tillatt i min verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå