Miss I.W. Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Hei! Jeg har en mur jeg gjerne kunne tenkt meg å få dekket av en klartreplante av et slag. Det er en grovmur som ikke er inn mot huset, så det trengs ikke å ta hensyn til det. Det er godt med sol på dagtid. (Og godt med snø på vinteren! ) Noen som har tips til noe som lettstelt? Jeg kommer liksom bare på eføy, men det finnes vel mye mer å velge i...
Gjest Yellow Taxi Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Jeg vurderte selv dette da jeg for et par år siden ble klar over at jeg snart måtte male huset, og ikke var interessert i å måtte flytte rundt på en stige. Men etter en god del ringerunder fant jeg ut at det er for det første ganske kostbart for disse plantene, og det tar 5-10 år (avhengig av lysforhold) før de blir sterke nok til å holde vekten av et menneske. Bare kjøp stige du.
kissi Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 http://www.klikk.no/bonytt/hage/article761330.ece Her er det noen tips kanskje? Klematis finnes jo i mange varianter og farger, men mye annet fint også 1
Brunhilde Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 Jeg tror jeg ville valgt villvin eller klatrehortensia til å dekke en mur. Jeg ville ikke brukt noen av dem i nærheten av tre(hus) - de vokser seg inn stort sett overalt. Begge er voksevillige og dekorative.
Sugerøret Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 vokser ikke villvin inn uansett mur eller treverk? I alle fall hva jeg har blitt fortalt ,da jeg vurderte villvin
Brunhilde Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 vokser ikke villvin inn uansett mur eller treverk? I alle fall hva jeg har blitt fortalt ,da jeg vurderte villvin Joda, men en mur er noe annet enn et murhus, derav mitt svar.
Gjest WendyClear Skrevet 25. mai 2012 #8 Skrevet 25. mai 2012 Jeg vurderte selv dette da jeg for et par år siden ble klar over at jeg snart måtte male huset, og ikke var interessert i å måtte flytte rundt på en stige. Men etter en god del ringerunder fant jeg ut at det er for det første ganske kostbart for disse plantene, og det tar 5-10 år (avhengig av lysforhold) før de blir sterke nok til å holde vekten av et menneske. Bare kjøp stige du.
Minya Skrevet 26. mai 2012 #9 Skrevet 26. mai 2012 Humle vokser kjemperaskt og er fin om du vil ha en plante som dekker veggen.
Miss I.W. Skrevet 29. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. mai 2012 Takk for tips! Tror det blir villvin! Klatrehortensianen var kjempefin, men jeg tror det blir litt mye sol til at den vil trives.
Sugerøret Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Har du kikket på klematis ? Det er mange varianter og mange av dem tåler (skal ha)direkte sol
Amys Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Husk bare på at villvin kan vokse litt vel mye..en uke eller to på ferie så har den tatt over halve hagen din (mulig det finnes flere typer av de, men jeg har bare vært borti den som vokser omtrent så du kan se den bevege seg :gjeiper: ) Endret 29. mai 2012 av Amys
Miss I.W. Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 31. mai 2012 Da ble det klematis med rosa blomster! Redd villvin o.l. skal vokse for mye og utover tiltenkt plass. Takk for tips!
Sugerøret Skrevet 31. mai 2012 #14 Skrevet 31. mai 2012 Da ble det klematis med rosa blomster! Redd villvin o.l. skal vokse for mye og utover tiltenkt plass. Takk for tips! aah så morro! Har du navnet ?
Sugerøret Skrevet 12. juni 2012 #16 Skrevet 12. juni 2012 Det ble Rouge Cardinal! ah så flott .Min R.Cardinal blomstrer nå. Helt herlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå