AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Hvilken studieretning gir best fremtidsutsikter, og hvilken studieretning gir mer fleksibilitet med tanke på karriere?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Studerer du informatikk i tre år, så er du utdannet dataingeniør.
SmallTalk Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Studerer du informatikk i tre år, så er du utdannet dataingeniør. Nei, det er man ikke. Ingeniør er en tittel man får ved å gå en ingeniørutdanning, og informatikk er ikke en ingeniørutdanning. Til det så mangler den blant annet realfagene som dataingeniører har. Personlig så hadde jeg heller blitt dataingeniør enn informatiker. Som ingeniør så er man ansett for å være mer "potet", og det er enklere å få seg jobb etter endt utdannelse. 3
SoftKitty Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 (endret) TS tenker kanskje høyskole VS universitet? Du får en mer anerkjent og mer variert utdannelse via universitetet tror jeg... UiO har et godt informatikkinstitutt. Edit: Såvidt jeg vet er ikke ingeniør en beskyttet tittel så det at man må ha realfag for å kalle seg det er vel ikke helt sant. Sivilingeniør derimot er vel beskyttet. Endret 25. mai 2012 av SoftKitty
SmallTalk Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 TS tenker kanskje høyskole VS universitet? Du får en mer anerkjent og mer variert utdannelse via universitetet tror jeg... UiO har et godt informatikkinstitutt. Edit: Såvidt jeg vet er ikke ingeniør en beskyttet tittel så det at man må ha realfag for å kalle seg det er vel ikke helt sant. Sivilingeniør derimot er vel beskyttet. Man får ikke tittelen "ingeniør" i Norge uten at man har tatt en godkjent ingeniørutdannelse ved et universitet eller en høgskole. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Nei, det er man ikke. Ingeniør er en tittel man får ved å gå en ingeniørutdanning, og informatikk er ikke en ingeniørutdanning. Til det så mangler den blant annet realfagene som dataingeniører har. Personlig så hadde jeg heller blitt dataingeniør enn informatiker. Som ingeniør så er man ansett for å være mer "potet", og det er enklere å få seg jobb etter endt utdannelse. Kan jeg bli ingeniør hvis jeg tar realfagene ved siden av de obligatoriske fagene i informatikkstudiet?
SmallTalk Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 Kan jeg bli ingeniør hvis jeg tar realfagene ved siden av de obligatoriske fagene i informatikkstudiet? Tvilsomt. 1
Cata Skrevet 25. mai 2012 #8 Skrevet 25. mai 2012 Man får ikke tittelen "ingeniør" i Norge uten at man har tatt en godkjent ingeniørutdannelse ved et universitet eller en høgskole. Det er nok ikke helt riktig, man kan også få tittelen dersom man har jobbet "lenge nok" i et teknisk yrke til å ha opparbeidet seg kompetanse. Jeg kjenner selv personer som har jobbet som ingeniører og som har hatt bakgrunn fra distriktshøgskole og også mennesker som har hatt "livets skole" med en god del ekstra kursing innen realfag, men altså ingen formell ingeniørfaglig utdannelse. Sakset fra "Utdanning.no": Ingeniørtittelen er ikke beskyttet. Tittelen brukes vanligvis av personer med teknisk utdanning og av personer som gjennom studier eller praktisk arbeid har kompetanse på lik linje med utdannede ingeniører.
Ellsworth Skrevet 25. mai 2012 #9 Skrevet 25. mai 2012 Som ingeniør så er man ansett for å være mer "potet", og det er enklere å få seg jobb etter endt utdannelse. Dog er det for tiden svært enkelt å få jobb innen IT, uansett om du er ingeniør eller informatiker. Betydelig overlapp i stillingstype er det også.
feuerstein Skrevet 25. mai 2012 #10 Skrevet 25. mai 2012 Jeg antar SmallTalk forveksler ingeniør"tittel" med at noen datautdanninger følger rammeplan for ingeniørutdanning, andre ikke. Dersom man ønsker master kan det være en fordel å ta en utdanning som er innenfor denne rammeplanen, da flere IT-relaterte mastere krever ganske mye realfag på bachelornivå. En kamerat jobber forøvrig som "salgsingeniør" uten mer utdanning enn et avbrutt forsøk på å ta fagbrev
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #11 Skrevet 26. mai 2012 Du kan ta master i Informatikk på UiO basert på bachelor i Informatikk på UiO, og det er bare ett obligatorisk rent mattefag. De har også fem-årige profesjonsstudier der man får en mastergrad når man er ferdig. Noen av studieretningene har flere mattefag enn andre, og noen har også fysikk-fag. Skal du bli sivilingeniør må gå på NTNU tror jeg, da har man mer matte bl.a. Jeg studerer på UiO og jobber med IT og har inntrykk av at godt betalte jobber i litt større IT-firmaer, med utvikling, konsulentjobber osv, helst går til personer med en mastergrad fra Universitetet. Men for all del, det er mange forskjellige IT-jobber og personlig kompetanse osv har mye å si akkurat som i andre bransjer:)
Amarinda Skrevet 26. mai 2012 #12 Skrevet 26. mai 2012 Min samboer har informatikk og har nok like så gode jobbmuligheter som en dataingeniør. Imidlertid er det slik at jobber med mer ansvar oftere går til IT-ingeniører enn til de med informatikk. Når det er sagt vet jeg om utviklere uten noen formell utdannelse som tjener meget godt og jobber i veldig gode stillinger.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #13 Skrevet 26. mai 2012 Høyskoleingeniør og sivilingeniør heter de beskyttede titlene (samt bioingeniør).
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #14 Skrevet 27. mai 2012 Er selv dataingeniør (og sivilingeniør/master) og jeg tror du stiller omtrent likt med treårig utdannelse enten du er dataingeniør eller informatiker, men ingeniørutdannelsen har nok litt høyere status i bransjen uten at det nødvendigvis gir utslag i lønn/arbeidsoppgaver. Derimot hjelper det å bygge videre til sivilingeniør/master, så jeg ville valgt et studie som ikke ødelegger denne muligheten i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå