Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på butikken, henviste til forbrukerkjøpsloven, ville heve kjøpet. Skoene var vonde å gå i etter at sålen løsnet litt foran. Foten ble sår av gnisingen. Jeg er misfornøyd med skoene, vil ikke ha sko, som løsner så lett i sålen. Hva skjer da etter en hel sesong?

Har vi ingen rettigheter?

Jeg vil heve kjøpet, de vil lime skoene ( inntil 2 ganger). Hvem har retten på sin side, kvinnen i gata eller biancokjeden? :tristbla: :tristbla:

Og en ting til... Dersom du ikke kommer inn og smeller forbrukerloven i disken neste gang du er misfornøyd med noe, får du antakelig et hyggeligere svar.

Folk som står i butikk vet hva de holder på med. Og de har ofte en del reklamasjoner i løpet av en dag. Ydmyke kunder som spør fremfor å kreve, får alltid mye bedre hjelp :)

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh, jo. Det du linker til er jo riktig link. Men det er kanskje ikke lov å gjøre i tastefeil i din bok.

TS har allerede skrevet at h*un ikke får noen resultater ved å google støvletthældommen, og så linker du til en side med de samme intetsigende resultatene som TS fikk. Ikke mye hjelp i det.

AnonymBruker
Skrevet

TS har allerede skrevet at h*un ikke får noen resultater ved å google støvletthældommen, og så linker du til en side med de samme intetsigende resultatene som TS fikk. Ikke mye hjelp i det.

Det er ikke intetsigende resultater.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av melly666
Skrevet (endret)

Vil bare si at Støvletthældommen handlet om kjøperens rett til å velge mellom retting (fikse feilen) eller omlevering ( ny av samme vare). Hovedregelen er at kjøperen kan velge hvilket alternativ han vil, men ikke hvis det volder selgeren urimelige kostnader. Hele tvisten gikk ut på om "urimelige kostnader" skulle sees på i seg selv eller om det handlet om differansen (altså prisen for retting vs prisen for omlevering). Høyesterett konkluderte med sistnevnte, dog dissens 3-2.

Du ønsker å heve.

"§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig."

Jeg synes ikke det at skoen mister sålen er uvesentlig, men noen butikker er svært lite hjelpsomme. Ønsker deg lykke til.

Endret av melly666
Skrevet

Og en ting til... Dersom du ikke kommer inn og smeller forbrukerloven i disken neste gang du er misfornøyd med noe, får du antakelig et hyggeligere svar.

Folk som står i butikk vet hva de holder på med. Og de har ofte en del reklamasjoner i løpet av en dag. Ydmyke kunder som spør fremfor å kreve, får alltid mye bedre hjelp :)

Enig i at man kommer langt med litt takt, men lov er lov, og man kan ikke forskjellsbehandle personer etter egne følelser. Det er mange butikkansatte som ikke følger forbrukerkjøpsloven (som vises ved behovet for forbrukerombudet) og noen ganger må man kreve for å få det man har krav på.

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at Støvletthældommen handlet om kjøperens rett til å velge mellom retting (fikse feilen) eller omlevering ( ny av samme vare). Hovedregelen er at kjøperen kan velge hvilket alternativ han vil, men ikke hvis det volder selgeren urimelige kostnader. Hele tvisten gikk ut på om "urimelige kostnader" skulle sees på i seg selv eller om det handlet om differansen (altså prisen for retting vs prisen for omlevering). Høyesterett konkluderte med sistnevnte, dog dissens 3-2.

Du ønsker å heve.

"§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig."

Jeg synes ikke det at skoen mister sålen er uvesentlig, men noen butikker er svært lite hjelpsomme. Ønsker deg lykke til.

Du må se dette i sammenheng. Heving er den mest inngripende misligholdsbeføyelsen. Det kreves mer for å kunne heve enn for å kreve avhjelp så dette faller på sin egen urimelighet. Hevingsvurderingen er en skjønnsmessig vurdering, men at en såle løsner er så vidt vanlig og bagatellmessig at det må regnes som uvesentlig.

Skrevet

Du må se dette i sammenheng. Heving er den mest inngripende misligholdsbeføyelsen. Det kreves mer for å kunne heve enn for å kreve avhjelp så dette faller på sin egen urimelighet. Hevingsvurderingen er en skjønnsmessig vurdering, men at en såle løsner er så vidt vanlig og bagatellmessig at det må regnes som uvesentlig.

Nå er jeg ikke veldig inne i skoverdenen, men når sålen løsner etter to dager må den da være av veldig dårlig kvalitet? Om hun kan heve kommer så klart an på hva hun har betalt, hva butikken legger opp til av forventninger og så videre, men så vidt jeg vet er bianco en skobutikk som prøver å reklamere for seg selv som stor innenfor moteverdenen.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke veldig inne i skoverdenen, men når sålen løsner etter to dager må den da være av veldig dårlig kvalitet? Om hun kan heve kommer så klart an på hva hun har betalt, hva butikken legger opp til av forventninger og så videre, men så vidt jeg vet er bianco en skobutikk som prøver å reklamere for seg selv som stor innenfor moteverdenen.

Det er slik som kan skje. Det er en bagatell å fikse. Hvis det ikke lar seg gjøre eller blir mislykket er saken en annen. Når kjøper ikke kunne kreve omlevering i Støvletthældommen, så kan man ihvertfall ikke heve pga en løs såle. Da vil hele argumentasjonen til Høyesterett i dommen falle bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...