post-it Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Var på butikken, henviste til forbrukerkjøpsloven, ville heve kjøpet. Skoene var vonde å gå i etter at sålen løsnet litt foran. Foten ble sår av gnisingen. Jeg er misfornøyd med skoene, vil ikke ha sko, som løsner så lett i sålen. Hva skjer da etter en hel sesong? Har vi ingen rettigheter? Jeg vil heve kjøpet, de vil lime skoene ( inntil 2 ganger). Hvem har retten på sin side, kvinnen i gata eller biancokjeden? :tristbla:
Vulpes Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Med datamaskiner er det i hvert fall slik (tror jeg) at butikken har rett til å forsøke å reparere samme skade tre ganger. Etter tredje gangen, om skaden fortsatt er der eller skjer igjen, skal man få ny tilsvarende vare. Usikker på om man kan heve kjøpet. Vet ikke om det er samme reglene når det gjelder klær og sko.
O'hara Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 De har krav på å få prøve å rette skaden. En reklamasjon skal ikke volde selgeren for store kostnader. Jeg anbefaler deg å lese Forbrukerkjøpsloven. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Butikken har rett. Google Støvletthældommen.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 Med datamaskiner er det i hvert fall slik (tror jeg) at butikken har rett til å forsøke å reparere samme skade tre ganger. Etter tredje gangen, om skaden fortsatt er der eller skjer igjen, skal man få ny tilsvarende vare. Usikker på om man kan heve kjøpet. Vet ikke om det er samme reglene når det gjelder klær og sko. Det er ikke forskjellige lover for forskjellige typer varer. 1
Chloe- Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Butikken har rett. Google Støvletthældommen. Googlet. Ingen resultater.
post-it Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 25. mai 2012 Er støvlettdommen en tolningdom eller er den slik at man ved å gå gjennom domstolen kanskje får rett på ny vare? For å være ærlig, virker det som de skulle styrke forbrukerens rett, men gjelder den i hvilken grad? (sorry for at jeg ikke forsto)
Vulpes Skrevet 25. mai 2012 #9 Skrevet 25. mai 2012 (endret) Det er ikke forskjellige lover for forskjellige typer varer. Det kan det til en viss grad være. Reklamasjonsretten på datamaskiner er f.eks. på 5 år, mens på klær og sko tror jeg den er på 2 år? Viften i datamaskiner er det derimot også 2 års reklamasjonsrett på. Ingen grunn til å klaske hånden i pannen å virke nedlatende. Endret 25. mai 2012 av Tonje! 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #10 Skrevet 25. mai 2012 link til støvlettsaken her http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1122290458.39
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #11 Skrevet 25. mai 2012 Det kan det til en viss grad være. Reklamasjonsretten på datamaskiner er f.eks. på 5 år, mens på klær og sko tror jeg den er på 2 år? Viften i datamaskiner er det derimot også 2 års reklamasjonsrett på. Ingen grunn til å klaske hånden i pannen å virke nedlatende. Nei, det er ikke. Det er samme lov som gjelder. Reklamasjonsfristen er avhengig av om varen er ment til å vare vesentlig lenger enn to år eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #12 Skrevet 25. mai 2012 Googlet. Ingen resultater. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=12129
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #13 Skrevet 25. mai 2012 http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=12129 Feil link. http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=støvletthældommen&ie=UTF-8&oe=UTF-8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #14 Skrevet 25. mai 2012 http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=12129 Haha
Quijote Skrevet 25. mai 2012 #15 Skrevet 25. mai 2012 Det er rett at du har to års reklamasjonsrett, men butikken har rett i at de skal forsøke å rette feilen først. Ved reklamasjon har du krav på: 1. retting av feilen, eller 2. ny tilsvarende vare. Dersom feilen vedvarer kan du kanskje heve kjøpet, men ikke på første forsøk.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #16 Skrevet 25. mai 2012 link til støvlettsaken her http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1122290458.39 Dette blir så feil som det er mulig å bli. Denne saken er fra saken var oppe i lagmannsretten og kvinnen fikk medhold. Saken ble anket til Høyesterett og HR kom til motsatt konklusjon. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #17 Skrevet 25. mai 2012 Feil link. http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=støvletthældommen&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Du er ikke til mye hjelp. her er en link som nok er til mer hjelp. Ikke oppløftende lesning, men den oppklarer i hvert fall litt. http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1140507359.55
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #18 Skrevet 25. mai 2012 Dette blir så feil som det er mulig å bli. Denne saken er fra saken var oppe i lagmannsretten og kvinnen fikk medhold. Saken ble anket til Høyesterett og HR kom til motsatt konklusjon. jeg vet det nå
G_25 Skrevet 25. mai 2012 #19 Skrevet 25. mai 2012 Butikken har rett her. De kan kreve å forsøke å reparere varen intill to ggr. Fungerer ikke reparasjonen, får du en tilgodelapp eller ny vare til samme pris.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #20 Skrevet 25. mai 2012 Du er ikke til mye hjelp. her er en link som nok er til mer hjelp. Ikke oppløftende lesning, men den oppklarer i hvert fall litt. http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1140507359.55 Eh, jo. Det du linker til er jo riktig link. Men det er kanskje ikke lov å gjøre i tastefeil i din bok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå