Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på butikken, henviste til forbrukerkjøpsloven, ville heve kjøpet. Skoene var vonde å gå i etter at sålen løsnet litt foran. Foten ble sår av gnisingen. Jeg er misfornøyd med skoene, vil ikke ha sko, som løsner så lett i sålen. Hva skjer da etter en hel sesong?

Har vi ingen rettigheter?

Jeg vil heve kjøpet, de vil lime skoene ( inntil 2 ganger). Hvem har retten på sin side, kvinnen i gata eller biancokjeden? :tristbla: :tristbla:

Fortsetter under...

Med datamaskiner er det i hvert fall slik (tror jeg) at butikken har rett til å forsøke å reparere samme skade tre ganger. Etter tredje gangen, om skaden fortsatt er der eller skjer igjen, skal man få ny tilsvarende vare.

Usikker på om man kan heve kjøpet.

Vet ikke om det er samme reglene når det gjelder klær og sko.

AnonymBruker

Med datamaskiner er det i hvert fall slik (tror jeg) at butikken har rett til å forsøke å reparere samme skade tre ganger. Etter tredje gangen, om skaden fortsatt er der eller skjer igjen, skal man få ny tilsvarende vare.

Usikker på om man kan heve kjøpet.

Vet ikke om det er samme reglene når det gjelder klær og sko.

Det er ikke forskjellige lover for forskjellige typer varer. :klaske:

• Liker 1

Annonse

Er støvlettdommen en tolningdom eller er den slik at man ved å gå gjennom domstolen kanskje får rett på ny vare? For å være ærlig, virker det som de skulle styrke forbrukerens rett, men gjelder den i hvilken grad? (sorry for at jeg ikke forsto)

Det er ikke forskjellige lover for forskjellige typer varer. :klaske:

Det kan det til en viss grad være. Reklamasjonsretten på datamaskiner er f.eks. på 5 år, mens på klær og sko tror jeg den er på 2 år? Viften i datamaskiner er det derimot også 2 års reklamasjonsrett på.

Ingen grunn til å klaske hånden i pannen å virke nedlatende.

Endret av Tonje!
  • Liker 2
AnonymBruker

Det kan det til en viss grad være. Reklamasjonsretten på datamaskiner er f.eks. på 5 år, mens på klær og sko tror jeg den er på 2 år? Viften i datamaskiner er det derimot også 2 års reklamasjonsrett på.

Ingen grunn til å klaske hånden i pannen å virke nedlatende.

Nei, det er ikke. Det er samme lov som gjelder. Reklamasjonsfristen er avhengig av om varen er ment til å vare vesentlig lenger enn to år eller ikke.

• Liker 1

Annonse

Det er rett at du har to års reklamasjonsrett, men butikken har rett i at de skal forsøke å rette feilen først.

Ved reklamasjon har du krav på: 1. retting av feilen, eller 2. ny tilsvarende vare. Dersom feilen vedvarer kan du kanskje heve kjøpet, men ikke på første forsøk.

AnonymBruker

Dette blir så feil som det er mulig å bli. Denne saken er fra saken var oppe i lagmannsretten og kvinnen fikk medhold. Saken ble anket til Høyesterett og HR kom til motsatt konklusjon.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Du er ikke til mye hjelp.

her er en link som nok er til mer hjelp. Ikke oppløftende lesning, men den oppklarer i hvert fall litt.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1140507359.55

AnonymBruker

Dette blir så feil som det er mulig å bli. Denne saken er fra saken var oppe i lagmannsretten og kvinnen fikk medhold. Saken ble anket til Høyesterett og HR kom til motsatt konklusjon.

jeg vet det nå :)

AnonymBruker

Du er ikke til mye hjelp.

her er en link som nok er til mer hjelp. Ikke oppløftende lesning, men den oppklarer i hvert fall litt.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1140507359.55

Eh, jo. Det du linker til er jo riktig link. Men det er kanskje ikke lov å gjøre i tastefeil i din bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...