Gå til innhold

Sommermiddager utenom grilling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann, tenkte vi kunne lage en tråd om typiske sommermiddager! Bortsett fra selvfølgelige grilling er det fint med forslag til middag i varmen. Jeg merker at typisk middag ellers i året ikke frister like mye (for tungt osv.), og trenger inspirasjon til god sommermat!

La oss starte! Jeg foreslår salater i ulike varianter, men har en mann som IKKE liker det. Rekesmørbrød, spekemat og eggerøre...Vi trenger mer inspirasjon folkens så vi kan ha gode middager sommeren igjennom :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Wraps kan fylles med mye godt! Potetsalat, sukkererter, purre og roastbeef, for eksempel! Eller kylling, salat og litt kesam. :rodmer:

Ellers er jeg storfan av både kylling- og tunfisksalat med pasta, salat, mais og annet digg!

AnonymBruker
Skrevet

SUSHI!

• Liker 5
Skrevet

Pai (kan serveres både varm og kald) med en god salat til!

• Liker 1
Gjest HuskyPusky
Skrevet

jeg tenker at stekt laks eller makrell med nypoteter og agurksalat er en slager selv om det er sommer :)

• Liker 1
Skrevet

Grillet laks/ørret med en good salat (gjerne med advokado i ) og creme fraiché. Evt. med blomkålpuré til!

Spekemat og melon

Hjemmelagede kyllingburgere, med tzatziki og masse grønt! Grilles selvfølgelig :)

Tacosalat! Like god kald som varm.

Stekt ris med valgfritt kjøtt og grønnsaker

Skrevet

Kald suppe er deilig når det er varmt ute.

I fjor var spinatsuppe med fløte og hvitvin en gjenganger.

AnonymBruker
Skrevet

- Tabbouleh (couscoussalat) med tomat, rødløk, bladpersille, mynte og masse sitron er en slager hos oss. Gjerne med stekt/grillet halloumi til.

- Vietnamesiske vårruller, dvs laget av rispapir som bare skal dyppes i varmt vann og rulles rundt rå grønnsaker i staver, urter (koriander, mynte) og ferske reker. Med god dipsaus til. :spise: Et eksempel på oppskrift: http://www.epicurious.com/recipes/food/views/Vietnamese-Fried-Spring-Rolls-231177

- Salade nicoise - tunfisksalat med nypoteter, grønne bønner, egg, reddiker, tomat, oliven, ansjos, basilikum... Med masse rosé til.

- Ferske reker, sitronbåter, godt brød og hjemmelaget aïoli.

- En personlig favoritt: Frityrstekt fersk brislng, ovnsbakte potetbåter, dryss av gremolata (persille, sitronskall, hvitløk) og iskald cava. :ler:

- Gazpacho (mest en forrett, da). Med godt brød og serranoskinke, og kanskje litt aïoli blir det en hel middag når det er varmt.

AnonymBruker
Skrevet

Lakseburger!

eller wok :)

AnonymBruker
Skrevet

Pastasalat med hva en måtte ønske seg av tilbehør. Selv blander jeg med ravigottedressing, og det synes jeg er knallgodt :)

Skrevet

Nypoteter, hvit saus og spekeskinke er en sommerfavoritt her i huset.

Må vel bruke skinkebiter i sommer da men...

Skrevet

I tillegg til alle de gode forslagene her:

- blåskjell

- paier i ulike varianter, med salat og baguetter til

- gratinert brokkoli/blomkål (gratinert med ostasaus blandet med egg i ovnen) med spekeskinke, salat og brød, gjerne hvitløksbaguetter

- alle retter som passer til nykål

Skrevet

Spaghetti og fiskepudding, eller spaghetti og pølser.

Og salater i alle farger og fasonger med kylling eller skinke i.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Lager mye av det som er nevnt her, også tyr jeg i tillegg i mye større grad til å kjøpe ferdig grillet kylling, fiskekaker, varmrøkt makrell ol. fra ferskvaredisken på vei hjem fra jobb, slik at jeg slipper unna med å lage en rask salat og evt. ha litt godt brød til. Altfor varmt inne til å sette på mer varme i form av kokeplater. (Kan til nød koke opp nypoteter til potetsalat :) )

Skrevet

Ferske vårruller er snaddermat. Da tenker jeg på typen med friske grønnsaker, kylling eller reker og mykt rispapir rundt, ikke typen som skal friteres.

AnonymBruker
Skrevet

Ferske vårruller er snaddermat. Da tenker jeg på typen med friske grønnsaker, kylling eller reker og mykt rispapir rundt, ikke typen som skal friteres.

Det samme foreslo jeg i innlegg #9. :)

Skrevet

Det samme foreslo jeg i innlegg #9. :)

Haha, snakk om å lese tråden dårlig :)

Men da synes jeg i hvertfall at forslaget ditt var godt da :fnise:

Skrevet

Spekemat med lun potetsalat!

Skrevet

Pastasalat med tunfisk, ruccula, rødløk, fersk dill, fetaost og balsamicodressing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...