Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2004 #1 Skrevet 1. februar 2004 Lurer på et par ting. Når mor og far ikke bor sammen og barnet bor hos mor. Så kommer barnet i fosterhjem. Hvilke regler gjelder da? far har ikke fått utarbeidet besøksavtale, men det har mor. Han ble heller ikke orientert under saksgangen slik som mor. Mor må jo skrive under/være enig og den slags papirer. Far ble ikke spurt. (de hadde heller ikke vert gift om det betyr noe) Er det 20 år det går før barnevernet opphever tausetsplikten når det gjelder hvem som har varslet/bekymringsmelding?
Gjest Tex Skrevet 2. februar 2004 #2 Skrevet 2. februar 2004 Er det 20 år det går før barnevernet opphever tausetsplikten når det gjelder hvem som har varslet/bekymringsmelding? Oppgir de det noen gang? Jeg trodde den taushetsplikten var permanent.... :o
Labella Skrevet 2. februar 2004 #3 Skrevet 2. februar 2004 Jeg vil tro at faren i dette tilfellet ikke har foreldreansvar, og at det er derfor han ikke underrettes av BV.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #4 Skrevet 2. februar 2004 Ingen av foreldrene er fratatt foreldreansvar! Jeg vet ikke, men det går vist en tid så blir tausetsplikten opphevet. Noen som fortalte det, men da mener jeg at det skal bli mye spetakkel rundt omkring. Kan vel ikke være tilfelle?
Tusenfryd Skrevet 2. februar 2004 #5 Skrevet 2. februar 2004 Ingen av foreldrene er fratatt foreldreansvar! Jeg vet ikke, men det går vist en tid så blir tausetsplikten opphevet. Noen som fortalte det, men da mener jeg at det skal bli mye spetakkel rundt omkring. Kan vel ikke være tilfelle? Høres veldig merkelig ut at far har foreldreansvar men ikke blir underrettet når barnet havner i fosterhjem! Hvis så er tilfelle, så bør han få seg en god advokat som kan ta kontakt med bv for ham. Da forutsetter jeg at telefoner er ringt, brev er skrevet - i det hele tatt at han har forsøkt alle mulige måter å få kontakt med sdakbehandler på - og at saken er nøyaktig slik den fremstår her.
Gjest Zalomine Skrevet 2. februar 2004 #6 Skrevet 2. februar 2004 Men om foreldrene aldri har vært gift, ja da har han vel ikke automatisk foreldreanvar i det hele tatt, med mindre de har krysset av for det, er det ikke det vi stadig leser om her inne da? Om han ikke har foreldreansvar er det kanskje mer naturlig at han heller ikke ble opplyst? (synes kanskje det er rart han ikke ble kontaktet likevel, kanskje barnet kunne bodd der en stund?) Vel, jeg har ikke full kontroll på disse tingene, så jeg burde kanskje ikke uttale meg?
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #7 Skrevet 2. februar 2004 Han ble opplyst i møte med bv om at barnet skulle i fosterhjem, men videre saksgang(papirer) blir ikke sendt han. Dessuten holder de på at det er taushetsplikt i forhold til moren. Merkelig? Det er da et felles barn.
Gjest agurk Skrevet 3. februar 2004 #8 Skrevet 3. februar 2004 Ett felles barn betyr ikke felles foreldrerett. Det var noe de måtte skrive under på ved fødselen. Det ble sikkert ikke gjort i dette tilfelle. Da har barnevernet ikke noen plikt til å sende han sakspapir o.l
Gjest Tex Skrevet 3. februar 2004 #9 Skrevet 3. februar 2004 Uten sammenligning forøvrig, jeg har foreldreansvar for mine barn. Skolen har ikke adgang til å sende far papirer, videre ikke legen eller andre instanser. Jeg kan fritt endre navn på barna om jeg vil uten at far må skrive under (men i navneendringssaker får han tilsendt melding om endring) En far uten del i foreldreansvar står så svakt at det er latterlig.
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #10 Skrevet 8. februar 2004 Om far her har del i foreldreansvaret har han innsynsrett i alle forhold vedrørende barnet. Barnevernet kan utelate deler av saksdokumentene som omhandler spesielle forhold rundt den andre forelderen (setninger, avsnitt). Om far ikke har del i foreldransvaret kan han først reise sivil sak og kan da be om at han midlertidig gis del i foreldreansvaret til denne sivile saken er avluttet i rettsaparatet (middlertidig avgjørelse tar ca.1 - 3 mnd.). En kan be om fritak for megling med barnets mor i gitte akutte situasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå