Gjest Tex Skrevet 1. februar 2004 #1 Skrevet 1. februar 2004 Når skal man ha møte med presten? Mener å ha hørt at det er uka før, men åssen rekker man å lage kirkeprogram da...? med salmer og rekkefølge på ting osv...?
Tari Skrevet 1. februar 2004 #2 Skrevet 1. februar 2004 Jeg vet ikke hva som er vanlig å gjøre, men jeg lager omslagene ferdig lenge før. Og innholdet er jo enkelt å lage på en uke...Jeg skal ihvertfall printe ut på pent papir og knyte fast sidene med sølvtråd...Tror det skal gå greit.
jea Skrevet 1. februar 2004 #3 Skrevet 1. februar 2004 Jeg ringte preste kontoret her en dag og de også til meg att man skulle ha ett møte med presten 1 uke før vielsen..Og da sa jeg også att hvordan klarer man å lage program på så kort tid,,salmer og div Så imorra tar jeg meg en tur til paulus og snakker med de på kontoret og spørr etter div.... Vi må jo velge salmer og musikk så dette må jeg få ordnet noen mnd før ja
lampeskjerm Skrevet 1. februar 2004 #4 Skrevet 1. februar 2004 Hvordan og når møte med presten er, varierer fra prest til prest... Det vanlige her i menigheten er en vigselssamtale noen uker før vielsen (2-3 uker). Så har vi øvelse med brudeparet et par dager før dagen. På vigselssamtalen kommer gjerne spørsmål om tingenes rekkefølge opp. Med det gamle vigselsritualet (før noen begynte å stokke på rekkefølgen) var det hele ganske enkelt. Da var det bare å følge "oppskrifta" slik den stod skrevet. Med det nye ritualet med den valgfriheten som ligger der er det nok lurt å ta en liten prat med presten, evt på telefon noen uker før slik at dere kan avtale programmet. Presten har jo heller ikke lang rutine med nytt rituale når dere, Tex, skal gifte dere. Det kan jo hende det er første gang presten bruker det nye ritualet. Dette gjelder dersom dere trykker detaljerte kirkeprogram. Noen program inneholder kun navn på innmarsj, tekst på salmer og navn på utmarsj. Da er det litt enklere. Da kan det nok trygt trykkes uten å snakke med prest på forhånd. Lampeskjerm
Gjest Tex Skrevet 2. februar 2004 #5 Skrevet 2. februar 2004 Hos oss skal alt trykkes på ett ark, og mamma skal (selvsagt) gjøre det (også). Så det er ikke sjans i havet om å rekke det hvis man ikke får det avklart i adskillig godere tid enn to uker før..... Tenker jeg ringer presten i dag, og hører hva han har å si.....
Jens Skrevet 2. februar 2004 #6 Skrevet 2. februar 2004 Jeg trodde det var kirken som trykket programmene!!! :o Er det ikke det?
Gjest Tex Skrevet 2. februar 2004 #7 Skrevet 2. februar 2004 Jeg trodde det var kirken som trykket programmene!!! :o Er det ikke det? He he he nei ikke akkurat....... Har ihvertfall aldri hørt om en kirke som trykker program. Men du får jo låne salmebøker hvis du ikke vil ha program da....
Tusenfryd Skrevet 2. februar 2004 #8 Skrevet 2. februar 2004 Kirken lager nok ikke noe program - og det er ikke alle som har program heller. Når det gjelder samtale med presten, så hadde vi fler. Og den første var tre måneder før vi giftet oss. For oss var dette en viktig del av det å skulle giftes, og vi satt begge to utrolig stor pris på de timene. Det er jo tross alt det det hele handler om. Hvilken salme man velger ER faktisk av underordnet betydning - i mine øyne.
Augustbrud02 Skrevet 2. februar 2004 #9 Skrevet 2. februar 2004 Vi lagde kirkeprogrammene før møtet med presten, slik at han fikk se hvordan det så ut. Men vi ventet med å trykke opp alle sammen til etter møtet med ham. Men nå var vi litt heldige også, for vi hadde samtalen med ham allerede 2 uker før bryllupet.
14062003 Skrevet 2. februar 2004 #10 Skrevet 2. februar 2004 Vi hadde møtet med presten kvelden før vielsen, vi. En stund stresset vi med programmet, ja! For å skrive de ut kvelden før bryllupet var uaktuelt. Det løste seg ved at vi mailet presten med det vi hadde (pdf-format) og fikk det godkjent i god tid. :-)
April Skrevet 2. februar 2004 #11 Skrevet 2. februar 2004 Vi skal ha møre med presten 23. april, han visste det var greit å ha litt tid til å lage kirkeprogram etc! Så vi får jo kjempe god tid!!
Amelie Skrevet 2. februar 2004 #12 Skrevet 2. februar 2004 Vi skal faktisk møte presten vår allerede denne uka (gifter oss 12. juni)! Men det bør jo nevnes at han er en venn av oss, så da kan det jo hende vi får litt ekstrasørvis Gleder meg til å diskutere salmevalg og tekstlesing med en som har litt peiling! Er ikke sikker på om vi skal ha den standard "preste-samtalen" allerede nå; vi tar det som det kommer!
Tari Skrevet 2. februar 2004 #13 Skrevet 2. februar 2004 Man får helt sikkert "prestesamtale" tidligere enn 1 uke før om man ber om det. Har inntrykket av at de fleste er ganske fleksible. Selv skal vi ha en prest som ikke praktiserer som prest lenger, så han kan vi sikkert få snakke med når vi vil..
Gjest MrsL Skrevet 2. februar 2004 #14 Skrevet 2. februar 2004 Vi sender inn papirene tre måneder før og deretter skulle han ta kontakt med oss. Må huske på at jeg må kontakte ham hvis tiden går :o *huskehuskeshuske*
Holly Hobbie Skrevet 2. februar 2004 #15 Skrevet 2. februar 2004 Oisann...dette må jeg også finne ut av. Jeg reiser hjem fra Skottland en ukes tid før bryllupet for å hjelpe til, men tror ikke min forlovede kan ta seg så mye fri...Han må jo være med, han også! Jeg får ringe prestekontoret en dag...
cappocino Skrevet 2. februar 2004 #16 Skrevet 2. februar 2004 Vi snakket med presten 2,5 uker før bryllupet, tror jeg det var (se i dagboken) Vi trodde vi heller ikke hadde veldig god tid på å lage kirkeprogrammene ferdig men vi klarte oss. Du kan sette opp første layouten og hvis dere må gjøre endringer så er oppsetsettet ferdig og dere trenger bare å bytte om ting... Og da gjenstår trykkingen/printingen
Gjest Abelone Skrevet 2. februar 2004 #17 Skrevet 2. februar 2004 He he he nei ikke akkurat....... Har ihvertfall aldri hørt om en kirke som trykker program. Men du får jo låne salmebøker hvis du ikke vil ha program da.... Vel, i menigheten her lager kirkekontoret program til nesten alle vielsene - mot en slikk og ingenting i kostnader. 1 kr. arket eller noe slikt, og de er veldig pene! Om dere spør, kan de kanskje gjøre det hos dere også?
Pip Skrevet 2. februar 2004 #18 Skrevet 2. februar 2004 Me hadde ganske mykje kontakt med presten me... (Kjenner han frå før og sånn, men ikkje sånn 'vennskapskontakt' - men han var veldig imøtekomande og ville gjerne følgje med oss litt utanom akkurat ein times samtale to dagar før vigsla...). Me laga programmet, sendte eit utkast til han, han kommenterte - og slik var det i boks lenge før den 'offisielle' samtalen! Viss du ringer din prest, kan du heilt sikkert få til ei slik ordning! (Ein veldig unødvendig ting å vente med til dei siste dagane, då!)
tuji Skrevet 3. februar 2004 #19 Skrevet 3. februar 2004 Det er bare å ringe og si "vi vil ha den og den salmen, og har lyst at en solist skal synge den og den sangen. Er det i orden?"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå