AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Hallo!! Jeg har et par spørsmål som jeg håper at du kan svare på. Jeg er en ung og eventyrlysten jente som har tenkt mye på å jobbe i utlandet. Gjerne jobbe ett halvt år/1 år i ett land, og dermed flytte til det neste og få meg jobb i det landet. 1.Jeg lurer på om det blir veldig vanskelig å gjennomføre? 2.Vil jeg få store problemer med å komme meg inn på boligmarkedet når jeg kommer tilbake til norge? (med tanke på at jeg kommer til å tjene mye mindre i utlandet) 3. Jeg har forstått det sånn at om jeg flytter til utlandet så mister jeg plassen min i folketrygden, og om jeg da kommer ut for en ulykke i utlandet så må jeg betale alt som har med sykehus å gjøre selv.. Og når jeg flytter tilbake til norge så må jeg bo her i 3 år for å komme meg inn i folketrygden igjen? Hva skjer om jeg havner i en ulykke eller skal ha barn foreksempel? Må jeg betale legehjelp og diverse selv da også - får jeg ingen form for rettigheter/hjelp når jeg kommer tilbake til norge? Uff for noen innvikla spørsmål jeg stiller da har søkt rundt på nettet om dette selv, men blir ikke mye klokere.. må ha det inn med teskje 4. Hvordan må jeg gjøre når jeg skal flytte? Da tenker jeg på når jeg skal flytte fra et land i utlandet til det neste
Gjest finurlig Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Først og fremst må du tenke nøye på hvilket land du skal flytte til. Husk at store deler av Europa opplever økonomisk uro og arbeidsledighet, og for deg som utlending er det vanskelig å få jobb i utlandet! Om det blir vanskelig å komme inn på boligmarkedet kan ingen si, det kommer an på hva slags jobb du får når du kommer hjem, hvor mye du har spart opp, etc. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med forsikringsselskaper og forhøre om beste forsikring til ditt behov, da har du de i ryggen dersom noe skulle skje og du skulle trengt sykehjelp. Folketrygden vet jeg ikke så mye om dessverre. Når du har tenkt nøye igjennom dette, kan du begynne å søke jobb. Ikke flytt før du har fått jobb! Deretter begynner det praktiske med oppholds- og arbeidstillatelse, og leting etter bolig.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Hallo!! Jeg har et par spørsmål som jeg håper at du kan svare på. Jeg er en ung og eventyrlysten jente som har tenkt mye på å jobbe i utlandet. Gjerne jobbe ett halvt år/1 år i ett land, og dermed flytte til det neste og få meg jobb i det landet. 1.Jeg lurer på om det blir veldig vanskelig å gjennomføre? Det er jo et veldig generelt spørsmål som det er vanskelig å svare på uten å vite hvor i verden du vil. Hvor langt vekk du skal, hva du skal jobbe med og hvor du ønsker å bo, by/land osv. 2.Vil jeg få store problemer med å komme meg inn på boligmarkedet når jeg kommer tilbake til norge? (med tanke på at jeg kommer til å tjene mye mindre i utlandet) Det kommer an på hva du sitter igjen med netto. Hvor mye tror du at du klarer å spare opp sett i sammenheng med landet du skal til sitt lønnsnivå kontra utgifter? Selv om lønna er lavere, er ofte også levekostnadene lavere, så du må se de i sammenheng med hverandre. Men generelt er det jo naturlig at dersom du sitter igjen med mindre enn du gjør nå når man trekker utgifter fra inntekter, så sier det jo seg selv at det blir tøffere å kjøpe bolig fordi det er vanskeligere å spare opp egenkapital. Lønna er ganske lav for mange ufaglærte jobber i utlandet. En løsning kan være å jobbe noen år i Norge og få kjøpt bolig før man drar. På denne måten kan man leie den ut før man drar til utlandet. Hvis renta er lav nok i forhold til utgifter til lån og andre utgifter på boligen så kan det til og med hende du kan tjene litt på det. I tillegg vil du også være inne i boligmarkedet når du kommer hjem igjen slik at du kan flytte inn selv, eller det vil være enklere å selge for så å kjøpe seg noe annet hvis boligen ligger på et noenlunde attraktivt tettsted. Bakdelen er selvsagt at du kanskje ikke får realisert drømmen med en gang dersom man velger en slik løsning, det kan jo ta noen år og få spart seg opp nok til å kjøpe leilighet først. Men man må jo nesten vurdere hva som er viktig for en selv. 3. Jeg har forstått det sånn at om jeg flytter til utlandet så mister jeg plassen min i folketrygden, og om jeg da kommer ut for en ulykke i utlandet så må jeg betale alt som har med sykehus å gjøre selv.. Og når jeg flytter tilbake til norge så må jeg bo her i 3 år for å komme meg inn i folketrygden igjen? Hva skjer om jeg havner i en ulykke eller skal ha barn foreksempel? Må jeg betale legehjelp og diverse selv da også - får jeg ingen form for rettigheter/hjelp når jeg kommer tilbake til norge? Dette er hovedregelen ja, men her er det også mange trygdeavtaler med forskjellige land. Spesielt EØS avtalen gjør at man ikke nødvendigvis mister retten til hjelp innenfor et år. Ta kontakt med Folketrygdkontoret for utenlandssaker og forhør deg med hva reglene er for de aktuelle landene, dette er nok noe man bør ha på stell før en blir lenge borte. Det er også mulig å søke om frivillig medlemskap i folketrygden da man betaler en viss prosentandel av lønna si for å opprettholde visse eller alle rettigheter. Det gir sikkerhet. Bakdelen er at frivillig medlemskap kan spise opp en del av lønna, så igjen: Man må vurdere det i forhold til hva man ønsker. Uff for noen innvikla spørsmål jeg stiller da har søkt rundt på nettet om dette selv, men blir ikke mye klokere.. må ha det inn med teskje 4. Hvordan må jeg gjøre når jeg skal flytte? Da tenker jeg på når jeg skal flytte fra et land i utlandet til det neste Jeg har studert litt i utlandet, men ikke jobbet, men dette hadde vært mitt forslag til smørbrødliste for meg selv før flytting: - Sjekke opp trygderegler for landet jeg ville flyttet til også i lys av folkegrygden. - Spart opp en grei pengebuffer i landet jeg oppholdt meg i nå siden det kan ta tid å finne ny jobb i enda et nytt land. - Tatt en ferietur fra landet jeg bodde i til landet jeg vurderer å flytte til for å sjekke forholdene. Hvis jeg likte det, gå på noen visninger for bolig og forhørt meg med aktuelle arbeidsgivere. I beste fall kan man da ordne både jobb og bolig før man flytter dit. - Rydde opp i løse tråder i landet man drar fra. Dette innebærer "farvel" party med alle man har blitt kjent med, si opp jobben i tide (sjekk da oppsigelsestiden) og fått referanse fra arbeidsgiver. Huske å si opp nåværende bolig i tide slik at du slipper å betale for en uke/måned du ikke skal bo der lenger. Time dette med innflytting i ny bolig i nytt land. Huske å si opp evt. abonnementer på ting & tang man har hatt og endre adresse til nytt land. Ornde med videresending av brev til ny adresse.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Tusen hjertelig takk for at dere tok dere tid til å svare, ble mye klokere nå!
Gjest finurlig Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 Du får holde oss oppdatert om hvordan det går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå