Gå til innhold

Offentlig eller privat skole?

Anbefalte innlegg

Gjest Camelia
Skrevet

Vi har to døtre, den eldste snart tre, den yngste snart to. Det er altså lenge til de skal begynne på skolen, men man kan jo filosofere litt…

Meningen med dette innlegget er at jeg gjerne vil høre hva valget ditt hadde vært i vår situasjon, og hvorfor. Jeg vet at en slik problemstilling gjerne vil kunne avstedkomme hissig diskusjon, men jeg tar sjansen.

Vi sokner til en stor skole sentralt i Oslo, med en svært stor andel barn med fremmedkulturell bakgrunn. Skolen sliter som mange andre med dårlig økonomi, stor utskiftning av lærere og har en problematikk i forhold til foreldres oppfølging av barna og involvering i deres skolehverdag.

Jentenes far, min mann, er norsk, men oppvokst i Tyskland, han er 100% tospråklig. Farfar er tysk (snakker også norsk), farmor er norsk (snakker flytende tysk), begge bor i Tyskland. Min mann snakker ikke tysk med jentene, men leser og synger for dem på tysk. Vi snakker ofte om at vi egentlig gjerne vil at de skal bli tospråklige, men jeg tror det ikke har vært helt naturlig for ham å snakke tysk med dem, i og med at jeg kun kan tysk i begrenset grad. Den eldste kan noen sanger på tysk, og enkelte gloser, men forstår ikke språket.

Vi ser som et annet skolealternativ å la jentene gå på den tyske skolen i Oslo. Første gang dette kom opp, var jeg svært negativ, men nå har jeg tenkt mer over det, og ser det som et reelt alternativ (hvis vi greier det økonomisk).

Jeg har selv masse argumenter både for og imot begge alternativene, men før jeg eventuelt kommer med dem, vil jeg gjerne høre hva DU hadde valgt for DITT/DINE barn. Altså ikke hva du ville rådet meg til å gjøre, men hva du selv ville gjort om du var i mitt sted og med mine to alternativ tilgjengelig, og det var dine barns skolekarriere det dreide seg om. Og så vil jeg gjerne vite alle argumentene du kan komme på for valget ditt. :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at det er en vanskelig problemstilling. Alle ønsker jo det beste for sine barn, og vil at de skal klare seg godt på skolen.

Har ingen problemer med å se skepsisen din i forhold til problemene ved den lokale skolen. Hadde jeg vært i din situasjon tror jeg at jeg ville sendt barna mine til den tyske skolen. Kommer faktisk bare på et par negative sider ved det.

Den ene er jo at man må betale for skoleplassen. Den andre, og den jeg ser på som den viktigste, er at barna får mindre tilknytning og færre venner i sitt nærmiljø. Hadde selv en venninne som gikk på privatskole da vi var små, og hun hadde ingen venninnner der hun bodde. Nå går det selvfølgelig an å være aktive for å forhindre dette ved å melde barna inn i idrettsforeninger e.l. i nærmiljøet.

Ville absolutt tatt med meg den fordelen å gjøre barna tospråkelige hvis jeg hadde muligheten til det. De har vel stort sett bedre ressurser på alle områder også på de private skolene. Må si jeg ikke hadde satt pris på å sende mitt barn på en skole hvor majoriteten var fremmedspråkelige. Ikke noen tvil om det har innvirkning på læringsnivået i en klasse. Jobbet som lærervikar på en skole for noen år siden der tre av elevene i klassen var norske. Tror ikke det var noen fordel for disse.

Et alternativ ville jo selvsagt være å flytte, men det er kanskje ikke noe tema?? Dette var i allefall de tanker jeg gjorde meg om din situasjon. Lykke til i ditt valg. :lol:

Skrevet

Jeg hadde valgt privatskolen.

Vi har en datter på 2 1/2 år, og hvis vi hadde sogna til en annen skole enn vi gjør regner jeg med at jeg ville sendt henne på privatskole.

Nå er vi så heldige og bor på et lite sted, på skolen her er det ca 10 elever i klassen og lærerne er fantastiske. Det er faktisk en del familier som flytter hit, kun fordi de vil ha barna sine på en god skole.

:D :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Akkurat nå vet jeg ikke, men hvis jeg tenker litt på det, og vurderer fordeler og ulemper så kan man jo se det an litt.

Å gå på privatskole i seg selv, synes jeg er greit. Og med tanke på den forfattningen noen offentlige skoler har i dag så kjønner jeg problemstillingen.

Uansett om privatskolen er norsk eller tysk, vil de likevell bo i norge, lære om norsk kultur og ha de obligatoriske lovfestede norske fagene (tror jeg), så egentlig er jo ikke tanken så dum.

Jeg regner med at det går i hovedsak tyske barn der, og barna vil jo i hovedsak omgås disse da. Men mennesker er jo mennesker uansett land.

Tja, jeg vet ikke. Får tenke litt på det, men akkurat nå så høres det ikke så galt ut.

Tror jeg hadde satt opp en fordel og ulempe-liste for å så se litt på det.

Skrevet

Hvis økonomien hadde tilatt det ville jeg valgt privatskole for mine barn.

Hovedsaklig på grunn av den offentlige skolens dilemma med stadige kutt i budsjettoverføringene.

Dagens unger kan anse seg som heldige om feks. svømming står på timeplanen :cry:

Den eneste bakdelen med privatskole er det som før er nevnt, venner i nærmiljøet. Men løsninger på det er allerede foreslått..

Dere må nok belage dere på mere bringing og henting av barna om dere velger privatskole. Barna kan neppe gå til skolen og til venner i fritiden. Med tidsklemma vi lever i er ikke det noen fordel..

Ville latt ungene mine lært tysk på lik linje med norsk om situasjonen hadde vært som hos dere. Unger som lærer to språk fra de er små sliter lenge med å snakke begge godt, men senere vil de bare ha fordeler med å være tospråklig!

Vet om en jente som snakker norsk med pappa og engelsk med mamma. Det har de praktisert fra hun var nyfødt. Når alle er sammen snakker de engelsk, naturlig nok, siden de bor i et engelskspråklig land.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...