Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg nettopp vært på intervju for sommerjobb hos et vikarbyrå. De var veldig positive til meg og hadde det koselig på intervju.

Men så kom jo spørsmålet om hva jeg forventet i lønn... Jeg sa litt sånn sjarmerende at jeg vil tjene sånn passe :) Hun spurte hva jeg tjente på min forrige jobb og jeg svarte som det var...

Jeg har bachelor i samfunnsvitenskap, og er ferdig med første året på master nå. Har jobbet med flere utdanningsrelaterte småjobber det siste året hvor jeg har tjent hhv 182 og 200 kr timen. 182 er statens satser og regnet ut etter utdannelse og erfaring.

Jeg skjønte at jeg ikke kom til å tjene helt 182 hos et vikarbyrå men tenkte å bruke det som et virkemiddel for å hvert fall tjene rundt 160/170 kr i timen. Men vet ikke helt hvordan det skjedde men men ho spurte meg plutselig hva jeg tjente på en jobb som jeg hadde i 2010 og 2011. Der hadde jeg ikke timelønn men månedslønn, som jeg fortsatt ikke er helt sikker på hva var men mener det var ca 26000, men husket ikke det da og sa rundt 24000 i mnd, noe som kanskje stemmer når man ikke regner med skifttilleggene.

Så da dro ho frem kalkulatoren og regna seg fram til ca 147 i timen og jeg så hun noterte; 147 i timen eller under.

Har ikke fått noe tilbud enda men regner med jeg får det... Kjenner jeg har lyst til å takke nei nesten uansett om jeg ikke kommer over 160kr/t nå. Blir så forbanna, hvorfor skal liksom ikke den siste lønnen min telle plutselig?

Hadde det enda vært noe relevant jobb så kunne jeg akseptert mindre lønn pga erfaringen men... ahg, kjenner jeg blir litt forbanna!

Hva synes dere? Hva er vanlig å tjene i timen hos vikarbyråer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her, det er forresten en "sikkerhet og vektertjeneste" jobb som hun mente jeg var aktuell for. Men ikke vekter.

Hva tjener en som jobber med sånne ting?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du 24.000 utbetalt eller brutto i din forrige jobb?

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke min forrige jobb, har hatt tre jobber etter den.

Jeg husker ikke helt hva jeg hadde, tror det var 26 000 før skatt. Fikk lønnslippene på jobbmail så vet faktisk ikke.

Jeg var forresten ikke spesielt fornøyd med den lønna når jeg hadde jobben, men den var ok i 2010.

Gjest strykebrett
Skrevet

De regner vel med lønn ut i fra hva som er vanlig i den jobben det gjelder. Du får ikke uttelling for å ha doktorgrad i biologi om du jobber som pizzabud liksom, du får det samme som de andre pizzabudene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke helt hva jeg hadde, tror det var 26 000 før skatt. Fikk lønnslippene på jobbmail så vet faktisk ikke.

Jeg var forresten ikke spesielt fornøyd med den lønna når jeg hadde jobben, men den var ok i 2010.

Og hvor mange timer får du lønn for i uken? 40 timer, eller trekkes det fra lunsj slik at det blir 37,5. Eller noe helt annet?

AnonymBruker
Skrevet

Strykebrett: Nå er det ikke det jeg skal heller. Men hvis du føler du må overdrive for å være tydelig..

Hvorfor spørre om lønnsforventninger og hva jeg tjente på min forrige jobb når det ikke blir regna som min forrige jobb?

Men for den sakens skyld, hva tjener et pizzabud? Og hva tjener en som jobber med vekter/sikkerhetstjenester?

AB: Det var skiftarbeid så vet ikke hvordan de regnet det, fikk fast mndlønn selv om jeg noen mnd bare jobba to uker osv

AnonymBruker
Skrevet

Forventer selvsagt ikke å tjene mer enn de som jobber med det jeg skal gjøre til vanlig, men dette er gjennom vikarbyrå og da veit jeg de forsøker å tjene mest mulig på "varene" sine. I tillegg til at man vel nesten aldri tjener det samme som de som jobber fast...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd å tjene bedre enn de fast ansatte når jeg har vært leid inn via vikarbyrå. Dette var riktignok i en tid og i en bransje hvor det var mangel på folk med min kompetanse. Du må tenke som så at byrået har behov for din kompetanse og at den er en vare og prise deg deretter. Se hva andre med samme utdanning får innenfor samme bransje.

AnonymBruker
Skrevet

De som jobber via manpower hos oss, i bank. Har lønn på 150 kr.

Det er dårlig den første tiden, og de blir satt opp på kontrakt på 6 mnd. Og etter det er det opp til banken om de vil fortsette ansettelsesforholdet. Da blir også lønnen regulert noe høyere.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så det går an :)

Det som er litt av problemet når man blir ansatt gjennom vikarbyrået, jeg vet ikke hvem som jobber med noe av det samme.

Men jeg regner med det det er en blanding av kontorjobb og sikkerhet/vekter type lønn. Det er vanskelig å forklare uten å si direkte hvor jobben er hen. Så om noen vet hva som er vanlig i den type jobber så rop ut!? :)

Jeg mener at min erfaring, utdannelse og gode referanser bør telle i lønnssammenheng, de vil ikke ha en umoden 18 åring til å gjøre jobben og da bør de betale nok til at de kan få mennesker med de kvalitetene de ser etter. Selv om ikke utdannelsen er direkte relatert til jobben.

AnonymBruker
Skrevet

De som jobber via manpower hos oss, i bank. Har lønn på 150 kr.

Det er dårlig den første tiden, og de blir satt opp på kontrakt på 6 mnd. Og etter det er det opp til banken om de vil fortsette ansettelsesforholdet. Da blir også lønnen regulert noe høyere.

Ah, ok takk! Da har jeg i hvert fall et eksempel på lønn og forholde meg til og gå ut i fra. :) Forskjellen er at dette er en sommerjobb, så ikke noe jeg skal drive med i flere mnd.

TS

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet endel for ISS security som resepsjonsvekter, og får 150 kr/t. Har høyere utdannelse, men så lenge den er irrelevant spiller den ingen rolle

Endret av Knirke
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet endel for ISS security som resepsjonsvekter, og får 150 kr/t. Har høyere utdannelse, men så lenge den er irrelevant spiller den ingen rolle

Ok, høres ut som om 150 er ganske vanlig lønn i den typer jobbe gjennom vikarbyrå.

Er egentlig en lønn jeg syns er ok det. Men etter intervjuet hvor jeg fikk på følelsen av at de skulle få senket forventningene og og kravene mine til et minimum, sånn de kan tjene mer på meg, da har jeg lyst til å bli vrang og tverr! Hadde jeg hatt 120 i min forrige lønn hadde hun helt sikkert skrevet "120 eller under" i notatene sine.

Da skal jeg i hvert fall ha 150 kr timen, ikke noe 147 eller under! Hmrf! :)

Skrevet

Ok, høres ut som om 150 er ganske vanlig lønn i den typer jobbe gjennom vikarbyrå.

Er egentlig en lønn jeg syns er ok det. Men etter intervjuet hvor jeg fikk på følelsen av at de skulle få senket forventningene og og kravene mine til et minimum, sånn de kan tjene mer på meg, da har jeg lyst til å bli vrang og tverr! Hadde jeg hatt 120 i min forrige lønn hadde hun helt sikkert skrevet "120 eller under" i notatene sine.

Da skal jeg i hvert fall ha 150 kr timen, ikke noe 147 eller under! Hmrf! :)

Bruk som pressmiddel at du VET at konkurrentene deres betaler bedre.. Du kan jo samtidig gi inntrykk av å ha et bedre tilbud på bordet, uten å lyve direkte :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor OG mastergrad + div ekstraemner i utd. Jobber som seniorrådgiver og tjener ikke 26000 i måneden etter skatt...Så du skal være bra fornøyd om du får det!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor OG mastergrad + div ekstraemner i utd. Jobber som seniorrådgiver og tjener ikke 26000 i måneden etter skatt...Så du skal være bra fornøyd om du får det!

Skrev 26000 før skatt da :) Det blir rett over 300 000 i året, ingen kjempelønn akkurat.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns at du skal si det rett ut, at du er ikke interessert i å jobbe for dem, for noe mindre enn 165 kr i timen. Og la det være opp til dem. Du må være litt tøffere. Tipper at du får tilbud om 145 kr. Lykke til :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...