Frøken eple Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Jeg har lyst til å kjøpe meg et videokamera. Men nå har jeg begynt å lure på om det er nødvendig. Man kan jo ta film med de vanlige fotoapparatene jeg har også (et vanlig kompaktkamera og et speilrefleks). Kan noen gi meg noen pros & cons med et videokamera? Er det f.eks bedre pga lyden? Noen vanlige fotoapparater kan jo også filme i HD f.eks. Bør jeg heller kjøpe et slikt fotoapparat som er en mellomting mellom speilrefleksen og komptaktkameraet? .... Og i samme slengen: Kompaktkameraet tar veldig GRELLE bilder, alt for mye blitz og lys - ansikter blir helt hvite osv. Er det bare slik det er?
Aviale Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Vet ikke så mye om videokamera, men jeg kan si litt om video på speilrefleks siden jeg nettopp har kjøpt et slikt selv. Når du skal filme med speilrefleks er det ikke alltid de tar opp lyd i bra kvalitet, så da kan det hende du må kjøpe en ekstra mikrofon (sjekk at kameraet har mic-plugg før du kjøper, noen har ikke det). Ellers tar speilreflekskameraer opp film i like god kvalitet som videokamera, stort sett alle har HD nå, og noen dyrere modeller har også full-HD (ca 1300x900 i stedet for 1090x760). Et hybridkamera hadde nok ikke vært en dårlig idé for deg tror jeg - men det spørs jo om speilreflekskameraet ditt er bra nok til filming fra før av da. Tror nok det med kompaktkameraet bare er som det er, spesielt hvis det er et rimeligere kamera så gir de ikke alltid særlig gode bilder. Blitzen er ofte for sterk, men det kan hende at kameraet ditt har flere instillinger for blitz - hvis ikke kan du jo prøve å slå den av så lenge det ikke er alt for mørkt. Jeg er dog bare en nybegynner, så det sikkert andre her inne som vet mye mer om dette enn jeg gjør
Frøken eple Skrevet 29. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2012 Takk for svar. Kompaktkameraet er relativt nytt og var i medium/øvrig prisklasse, så jeg er VELDIG skuffa. Jeg synes det gamle kameraet var bedre... Har prøvd og prøvd med blitzen, men finner ikke helt ut av det. Jeg kan jo selvsagt ta med begge deler ned på f.eks fotovideo-butikken og høre litt med de der. Men jeg er "redd" for at de kommer til å anbefale å kjøpe nytt selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Er det noen av dere andre som har videokamera og som bruker det i noe særlig grad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå