marielle171 Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 (endret) Vi er et litt komplisert tilfelle, og jeg finner ikke et riktig svar som passer vår situasjon, så jeg håpte kanskje dere kunne hjelpe oss på vei. Vi har planlagt å snakke med nav, men jeg vil gjerne være forberedt:) Situasjonen er slik. Vi er to jenter som er sammen. Min samboer har full jobb, jeg studerer. Jeg er ikke fra Norge og får ikke stipend eller lån fra lånekassen og ikke fra hjemlandet mitt heller. Så det er min samboer som egentlig forsørger meg og nå venter min samboer barn i desember. (eller vi venter barn, men hun er gravid). Det mest ideelle hadde vært å vente med barn til jeg var ferdig utdannet, men siden hun ikke har barn fra før og snart blir 38 ville ikke vi vente. Jo lengre man venter, jo mindre sjanse det er for at det blir født et friskt barn. Hun hadde vært 40 hvis vi hadde ventet til jeg er ferdig. Så nå lurer jeg på hva slags støtte vi har krav på. Hun er jo egentlig alene forsørger, men samtidig er jeg jo samboeren hennes så sånn sett har vi egentlig ikke krav på støtte for alene forsørger. Hvis jeg hadde vært norsk hadde jeg fått lånn og stipend fra lånekassen og hadde jeg også hatt litt penger og hadde ikke hun trengt å forsørge meg. Men jeg er ikke norsk, så jeg får ingenting. Jeg har jobb, men jeg studerer sykepleie og vi har mye (50% av utdanningen) praksis, så jeg kan ikke jobbe så veldig mye ekstra. (jeg skal jobbe over 100% i sommer, men sånn ellers utover året blir det ikke så veldig mye penger på meg) Vi kan late som om jeg ikke er samboeren hennes og si at jeg bor i leiligheten som hun leier ut. Men på den måten lurer vi systemet og det føler jeg egentlig ikke er riktig. Noen som vet litt mer om akkurat dette her? Endret 25. mai 2012 av marielle171
Gjest imli Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Det beste er jo å ta ein telefon og be om møte. Men viss sambuaren din har jobb, har ho jo krav på fødselspermisjon, ca 1 år (hugsar ikkje nøayktig antall veker), så lønnssituasjonen dykkar vil jo verte den same som før.
marielle171 Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2012 Ja det stemmer Imli, hun har krav på fødselspermisjon. men jeg bare lurte på om hun har krav på noe ekstra siden hun egentlig er enslig forsørger. Vanligvis hvis dette hadde vært en vanlig situasjon og hun hadde hatt en mannlig samboer som var student så hadde han nemlig fått ekstra stipend (forsørger stipend) siden han er faren til barnet. Men jeg er jo ei jente, og selvom jeg blir mora til dette barnet i praksis så blir jeg det ikke offisielt på papir (ikke med engang i hvert fall), og det syns jeg egentlig er litt urettferdig.
kaprifolen Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Jeg ville kanskje sjekket med både NAV og kanskje foreningen for lesbiske og homofile kan sitte på relevant informasjon? Jeg skjønner følelsen din av urettferdighet og at du ikke vil "lure" staten. Men når det først er slik at du ikke kvalifiserer til noen form for støtte eller har noen inntekt, så ser jeg det ikke som helt galt at kjæresten din blir regnet som aleneforsørger heller... Jeg har forresten fulgt en del av innleggene dine rundt graviditeten, og må bare si at språket ditt avslører i alle fall ikke at du ikke er norsk!
marielle171 Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2012 Jeg ville kanskje sjekket med både NAV og kanskje foreningen for lesbiske og homofile kan sitte på relevant informasjon? Jeg skjønner følelsen din av urettferdighet og at du ikke vil "lure" staten. Men når det først er slik at du ikke kvalifiserer til noen form for støtte eller har noen inntekt, så ser jeg det ikke som helt galt at kjæresten din blir regnet som aleneforsørger heller... Jeg har forresten fulgt en del av innleggene dine rundt graviditeten, og må bare si at språket ditt avslører i alle fall ikke at du ikke er norsk! Det var en veldig god ide å ta kontakt med foreningen for lesbiske og homofile! Det hadde ikke jeg tenkt på. De har kanskje fått slike spørsmål før. Nei, kanskje det er ikke helt galt, hun er jo egentlig allerede aleneforsørger for meg:P Skal sjekke med NAV. Forresten så kan jeg få støtte fra lånekassen hvis vi gifter oss, men å gifte meg for pengene er ikke akkurat drømmebryllupet. Tusen takk for komplimentet:) prøver å skjule så godt jeg kan at jeg er fra utlandet! hehe Hjelper mye at jeg går på skole her og må skrive mange oppgaver:)
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 men jeg bare lurte på om hun har krav på noe ekstra siden hun egentlig er enslig forsørger. Nei. Hun er ikke enslig for hun bor med deg... Hun kunne fått skatteklasse to hvis dere var gift. 2
Gjest Raggy Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 Det var en veldig god ide å ta kontakt med foreningen for lesbiske og homofile! Det hadde ikke jeg tenkt på. De har kanskje fått slike spørsmål før. Nei, kanskje det er ikke helt galt, hun er jo egentlig allerede aleneforsørger for meg:P Skal sjekke med NAV. Forresten så kan jeg få støtte fra lånekassen hvis vi gifter oss, men å gifte meg for pengene er ikke akkurat drømmebryllupet. Tusen takk for komplimentet:) prøver å skjule så godt jeg kan at jeg er fra utlandet! hehe Hjelper mye at jeg går på skole her og må skrive mange oppgaver:) Ønsker dere lykke til! Bare en ting, du sier du ikke vil gifte deg for penger, men du skal jo ha barn med dama..???? Å få barn ok men ikke å gifte seg? Vi skal gifte oss og det er pga tryggheten til barne visst en av oss skulle gå bort. Vet jo at jeg igrunn ikke har noe med det, man å la være å kommentere det klarer jeg ikke...
marielle171 Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 25. mai 2012 Ønsker dere lykke til! Bare en ting, du sier du ikke vil gifte deg for penger, men du skal jo ha barn med dama..???? Å få barn ok men ikke å gifte seg? Vi skal gifte oss og det er pga tryggheten til barne visst en av oss skulle gå bort. Vet jo at jeg igrunn ikke har noe med det, man å la være å kommentere det klarer jeg ikke... takk:) Jeg kan likevel få barnet hvis hun for eksempel dør. Jeg skal adoptere barnet (stemorsadopsjon heter dette) men det tar en liten stund før dette er ordnet. Vi må vente på at barnet er født og så må jeg ha noen samtaler med barnevernet etc. Så man trenger ikke å gifte seg for å få ekstra trygghet for barnet. Hvis det virkelig hadde vært så mye tryggere for barnet, hadde jo alle giftet seg med engang det er barn på vei. men mange velger å få barn og så gifte seg noen år seinere eller gifter seg ikke i det hele tatt:)
Gjest Raggy Skrevet 25. mai 2012 #9 Skrevet 25. mai 2012 takk:) Jeg kan likevel få barnet hvis hun for eksempel dør. Jeg skal adoptere barnet (stemorsadopsjon heter dette) men det tar en liten stund før dette er ordnet. Vi må vente på at barnet er født og så må jeg ha noen samtaler med barnevernet etc. Så man trenger ikke å gifte seg for å få ekstra trygghet for barnet. Hvis det virkelig hadde vært så mye tryggere for barnet, hadde jo alle giftet seg med engang det er barn på vei. men mange velger å få barn og så gifte seg noen år seinere eller gifter seg ikke i det hele tatt:) Jeg tenker ikke på omsorgen for barnet for det regnet jeg med dere hadde i orden:) Jeg sikter til ting i forhold til arv når samboere har felles barn. Eier man bolig sammen og den ene går bort krever overformynderiet andelen som barna har krav på, da kan den som sitter igjen alene med barna komme i store økonomiske vansker samtidig som man plutselig får omsorgen for barna alene. Dette er jo ikke noe som en vet kommer til å skje men skjer det så kan man feks risikere å miste hjemmet sitt midt opp i det hele noe som er utrygt for barn.. Jeg ser på det å gifte seg som en slags forsikring for hele familien.
Rainbow Skrevet 25. mai 2012 #10 Skrevet 25. mai 2012 takk:) Jeg kan likevel få barnet hvis hun for eksempel dør. Jeg skal adoptere barnet (stemorsadopsjon heter dette) men det tar en liten stund før dette er ordnet. Vi må vente på at barnet er født og så må jeg ha noen samtaler med barnevernet etc. Så man trenger ikke å gifte seg for å få ekstra trygghet for barnet. Hvis det virkelig hadde vært så mye tryggere for barnet, hadde jo alle giftet seg med engang det er barn på vei. men mange velger å få barn og så gifte seg noen år seinere eller gifter seg ikke i det hele tatt:) Blir du ikke automatisk medmor fra det øyeblikket hun er (ble) insiminert? En venninne av meg og kjæresten hennes fikk hjelp av Volvat, som i prinsippet er det samme som å ta det via Danmark, og da ble kjæresten medmor med én gang, trengte ikke adoptere. De er heller ikke gift.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #11 Skrevet 25. mai 2012 Samboeren din er ikke enslig forsørger fordi hun bor sammen med deg. Hun får de pengene hun har krav på fra NAV fordi hun har opptjent en rett til fødselspermisjon med lønn. Du har ikke rett på studielån/stipend, og har valget mellom å leve på din samboer, eller legge studiene på is og jobbe. At dere funderer på å lyve om at hun er enslig for å få mer fra NAV er ikke verdt å kommentere engang. jeg tenker også at dette ikke har noe å gjøre med at dere er lesbiske. Poenget er at du åpenbart ikke har opptjent rettigheter i forhold til studiestøtte i norge enda, og dette ville vel vært det samme selv om du var mann? Håper dere klarer dere på hennes lønn til du blir ferdig med studiene, og lykke til med barnet som kommer
marielle171 Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 25. mai 2012 Samboeren din er ikke enslig forsørger fordi hun bor sammen med deg. Hun får de pengene hun har krav på fra NAV fordi hun har opptjent en rett til fødselspermisjon med lønn. Du har ikke rett på studielån/stipend, og har valget mellom å leve på din samboer, eller legge studiene på is og jobbe. At dere funderer på å lyve om at hun er enslig for å få mer fra NAV er ikke verdt å kommentere engang. jeg tenker også at dette ikke har noe å gjøre med at dere er lesbiske. Poenget er at du åpenbart ikke har opptjent rettigheter i forhold til studiestøtte i norge enda, og dette ville vel vært det samme selv om du var mann? Håper dere klarer dere på hennes lønn til du blir ferdig med studiene, og lykke til med barnet som kommer Jeg har skrevet helt i begynnelsen av tråden at vi ikke vil lure staten, og at vi ikke vil lyve om at min samboer er enslig forsørger selvom hun egentlig er det (pengemessig, kun hun som har inntekt). Så jeg syns du burde lese tråden en gang til før du skriver noe som jeg ikke har skrevet engang. Vi klarer oss med pengene vi har, og ellers tar jeg en pause fra studiene selvfølgelig (men da utsetter vi bare problemet, for jeg vil jo selvfølgelig bli ferdig med studiene en dag) Jeg syns at med engang det handler om penger/støtte man kan få fra NAV så begynner folk å bli frekke, særlig på et forum. Jeg kom bare med et spørsmål om det er ting vi har krav på i tillegg til permisjonspengene. Jeg vil ikke lure noen i det hele tatt. Men hvis andre i samme situasjon har fått ekstra støtte, synes jeg at vi har like mye krav på det.
marielle171 Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 25. mai 2012 (endret) Blir du ikke automatisk medmor fra det øyeblikket hun er (ble) insiminert? En venninne av meg og kjæresten hennes fikk hjelp av Volvat, som i prinsippet er det samme som å ta det via Danmark, og da ble kjæresten medmor med én gang, trengte ikke adoptere. De er heller ikke gift. Nei, det at man automatisk blir medmor gjelder kun hvis du blir inseminert i Norge og ved noen klinikker i utlandet, men ikke klinikken vi var på dessverre. Så jeg skal adptere barnet istedenfor. Det tar litt lengre tid, men so be it. Endret 25. mai 2012 av marielle171
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #14 Skrevet 25. mai 2012 Jeg har rapportert posten din. Syns ikke at jeg har fortjent å bli kalt for 'dum i hodet'. Ødelegg gjerne dine egne tråder med negative kommentarer, men hold deg vekk fra mine (og andre sine) Beklager, men hvis du tror at det er tilstrekkelig å adoptere barnet for å sikre det i fremtiden, så er du rimelig naiv, for å si det mildt. 1
Gjest imli Skrevet 25. mai 2012 #15 Skrevet 25. mai 2012 Samboeren din er ikke enslig forsørger fordi hun bor sammen med deg. Hun får de pengene hun har krav på fra NAV fordi hun har opptjent en rett til fødselspermisjon med lønn. Du har ikke rett på studielån/stipend, og har valget mellom å leve på din samboer, eller legge studiene på is og jobbe. At dere funderer på å lyve om at hun er enslig for å få mer fra NAV er ikke verdt å kommentere engang. jeg tenker også at dette ikke har noe å gjøre med at dere er lesbiske. Poenget er at du åpenbart ikke har opptjent rettigheter i forhold til studiestøtte i norge enda, og dette ville vel vært det samme selv om du var mann? Håper dere klarer dere på hennes lønn til du blir ferdig med studiene, og lykke til med barnet som kommer Akkurat dette stemmer jo då, situasjonen hadde jo ikkje vore annerleis om du hadde vore mann.
Gyda Skrevet 25. mai 2012 #16 Skrevet 25. mai 2012 (endret) Ring Nav kontaktsenter, med innvalg for barn og familie (usikker på om det er det det heter..). Tlf 55 55 33 33. Der finner du folk som er eksperter på akkurat dete med barnetryd, overgangsstønader, foreldrepenger,permisjon mm. Ditt lokale Nav-kontor kan sannsynligvis ikke svare så konkret som dem, da de ansatte der skal vite litt om alt... Endret 25. mai 2012 av Gyda
Gjest Lille-pus Skrevet 26. mai 2012 #17 Skrevet 26. mai 2012 Tråden er ryddet for krenkende/injurierende påstander og tilsvar til disse. Eventuelle spørsmål til moderingen tas i PM eller i egen tråd på Ris&Ros. Lille-pus (mod.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå