AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Er det noe man kan kjøpe for å unngå det? Vet at det finnes flåtthalsbånd til hunder. Kjempedigg å ha katten i senga, med flått og alt annet han drar inn... Var så heldig at han fikk flåtten på kinnet, og da tviler jeg på at han vil være særlig samarbeidsvillig når jeg fjerner den... Kjøper noe å fjerne den med etterpå, men aldri fjernet flått før.
Merlion Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Har du en vanlig pinsett duger den fint til å fjerne flått med. Napp eller vri den ut. Det fantes et middel før som man skulle dryppe i nakken. Men jeg vet ikke om dette finnes til katt lenger. Det er uansett på resept, så du må til dyrlege for å få det.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Jeg kjøpte flåttmiddel til å dryppe i nakken hos dyrlegen. Aldri sett en flått siden. Flått fjerner jeg bare med pinsett.
Marsipan Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Flåttmiddel fungerer ikke på katten her Det virket kjempefint den første sommeren vi hadde katten, men siden har det ikke hatt noen effekt. Vi bor i skogkanten, og plukker flått av katten hver eneste dag. Som sagt over her; Bruk en vanlig pinsett og dra eller vri flåtten ut. Det er ingen fare om du ikke får med alt, men det kan lønne seg å smøre på Bacimycin salve (reseptfritt på apotek) for å unngå infeksjon. Også får du trøste deg med at man blir vant til det meste etter hvert. Jeg var livredd flått før, men er nå blitt så herdet at jeg plukker dem som ikke har satt seg fast med bare fingrene og hiver dem enten i do, eller i peisen og tenner på dem
Capricorn Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 Du kan kjøpe Frontline mot flått hos dyrelegen. Min tåler ikke det så jeg må bare plukke. Jeg så dyrebutikken hadde fått inn et middel som skal være bra og ufarlig. Tenkte jeg skulle prøve det. Jeg bruker en type "jekk" til å plukke flått med. Den er veldig enkel å ta selv de minste flått med. Kjøpte den i dyrebutikken.
la Flaca Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Katten vår får aldri flått! Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, for hundene får flått hele tiden og vi bor i flåttland. Men på hundene fjerner jeg flått med flåttpenn. (sånn penn med gummitråd i enden som man legger mellom huden og flåtten) Den er absolutt å foretrekke, og det eneste som fjerner flåtten helt og holdent uansett hvor stor faenskapen er. Bruker man pinsett sitter gjerne hodet eller kjeven igjen i huden og gir betennelelse.
Aurora M. Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 Katten vår får aldri flått! Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, for hundene får flått hele tiden og vi bor i flåttland. Veldig rart det der. Det er stor forskjell fra katt til katt og. Naboen har en katt på 17 år og han har hatt èn flått hele sitt liv. Pusina mi derimot (går i samme område) er flåttmagnet til tusen. Det har hørt til sjeldenhetene at hun ikke har hatt flått når hun kommer inn til tross for forsøk på alskens middel. I fjor sommer var det helt ekstremt. Da talte jeg en gang over 30 flått kravlende rundt på henne etter at hun hadde vært ute en knapp time, og gjennomsnittet lå på 10 flått daglig. I år har det stort sett vært sånne små nymfer (naturlig nok siden det er vår). Det er mange teorier ute og går, og en av dem er at flåtten tiltrekkes av de med lys/hvit pels. Det stemmer i dette tilfellet da naboens katt er helt svart mens Pusina har mye hvitt i pelsen. Men så hører jeg andre som sier det ikke stemmer i deres tilfelle igjen.. Kanskje det har med foret å gjøre.. Uansett hadde det vært nyttig å finne ut av. De store foretrekker jeg å ta med fingrene for da får jeg best tak, mens de mindre har jeg et 'kubein' til som jeg synes funker greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå