Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde man gjøre det?

Jeg har nettopp startet og trene (jogging og powerwalk)

og er så støl i bena og nederst i magen at jeg lurer på om jeg kommer opp av senga i morgen :-P det er egentlig utrolig deilig følelse og kjenne at jeg har fått brukt kroppen. men lurer jo såklart på om jeg kan forårsake noen skade av og trene mens jeg er støl?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er et signal om at muskelen trenger ro og hvile for å restituere seg.

Trener du kondis/slanker deg er det ikke så nøye, men ikke tren støle muskler skal du bygge.

Endret av kråkefjas
Skrevet

Burde man gjøre det?

Jeg har nettopp startet og trene (jogging og powerwalk)

og er så støl i bena og nederst i magen at jeg lurer på om jeg kommer opp av senga i morgen :-P det er egentlig utrolig deilig følelse og kjenne at jeg har fått brukt kroppen. men lurer jo såklart på om jeg kan forårsake noen skade av og trene mens jeg er støl?

Ikke tren mens du er støl, isåfall tren andre muskelgrupper. Stølhet er bare et tegn på at muklene bygger seg opp fra forrige økt. Nyt det, istedet for å ødelegge det:) Musklene dine vil nok ikke yte like godt heller om du er støl, noe som betyr at de ikkke er fullt restituert

AnonymBruker
Skrevet

Det er et signal om at muskelen trenger ro og hvile for å restituere seg.

Trener du kondis/slanker deg er det ikke så nøye men ikke tren støle muskler skal du bygge.

Om man trener når man er støl kan muskelvevet "revne", men det bygges opp sterkere, så det kan være bra for å bygge.

Skrevet

Om man trener når man er støl kan muskelvevet "revne", men det bygges opp sterkere, så det kan være bra for å bygge.

Det vil ikke nødvendigvis være bra for å bygge heller, for det er ikke sikkert det vil få restituert seg til opprinnelig nivå. Det er også en perfekt oppskrift på å dra på seg skader

Skrevet (endret)

At man er støl betyr at vevet allerede er "revnet" nok. Du trenger ikke stimulere muskelen mer. Det vil bare forstyrre restitusjonen og rive ned fortere enn du klarer bygge opp. Altså det stikk motsatte av hva som er intensjonen.

Endret av kråkefjas
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkuratt nå trener jeg for og tape de sisste 5 kiloene. etter det skal jeg begyne og stramme opp og løfte vekter... inntil da kjører jeg egentlig bare kondisjon. Kom gjerne med forslag.. jeg mekker sammen alt av trening på egenhånd fordi treningssenter gir meg angst. Takk for svar :)

Skrevet

Jeg ville nok holdt meg i ro. Selv om det ikke er bygging du driver med, så er det alltid greit å ha musklene med seg. Med mindre du ønsker å slanke musklene også.

Er du støl to dager så venter du tre dager til etter at stølheten er borte.

Er du støl tre dager så venter du fire til.

Osv.

Skrevet
Kom gjerne med forslag..

For mest mulig fettforbrenning på lang sikt kan det være lurt å legge til litt styrketrening. Siden du ikke trener på treningssenter kan disse øvelsene lett gjøres hjemme:

Sumo deadlift med manualer/medisinball (3*12-15)

Squats to backwards lunge (3*6-8)

Chin up (kjøp sånn stang som du fester i døråpningen, 3*6-8)

Armhevinger (3*10-12)

Hammer curl til shoulder press (4*12-15)

Planken (3*30-45 sekunder)

Lying leg raise (3*12-15)

Walking lunge (3*16)

Prone row (4*12-15)

Bench dips (3*12)

Reverse crunch (3* 12-15)

Swiss ball crunch (3*10-12)

Jeg har skrevet øvelsene på engelsk slik at du kan google dem og finne youtube filmer som forklarer øvelsene. Noen krever noe utstyr som manualer eller medisinball, men de funker også uten. Spør gjerne om du lurer på noe :)

Skrevet (endret)

At man er støl betyr at vevet allerede er "revnet" nok.

Stølhet kommer av slaggstoff som bygger seg opp i musklene (i tillegg til mikrotrauma, som du skriver om) når du bruker den. Man kan fint trene når man er støl, og i noen tilfeller kan man bedre "smerten" om man gjør det.

Det er jo også sånn at folk som trener mye slutter å bli støl etter en stund. Trener man feks 3 dager i uka, og spiser bra mat, vil det bare ta et par uker før man slutter å oppleve noe stølhet.

Endret av Yme
  • Liker 1
Skrevet

Pleier å ta en rolig sykkeltur når jeg er støl. Det hjelper synes jeg

Skrevet (endret)

Stølhet kommer av slaggstoff som bygger seg opp i musklene (i tillegg til mikrotrauma, som du skriver om) når du bruker den. Man kan fint trene når man er støl, og i noen tilfeller kan man bedre "smerten" om man gjør det.

Det er jo også sånn at folk som trener mye slutter å bli støl etter en stund. Trener man feks 3 dager i uka, og spiser bra mat, vil det bare ta et par uker før man slutter å oppleve noe stølhet.

Man kan selvfølgelig trene, men det er dumt dersom målet ditt er å øke muskelmassen. En støl muskel er svakere enn den var i utgangspunktet i ca en uke. Det er først etter det at den styrkes.

Endret av kråkefjas
Skrevet (endret)

Man kan selvfølgelig trene, men det er dumt dersom målet ditt er å øke muskelmassen. En støl muskel er svakere enn den var i utgangspunktet i ca en uke. Det er først etter det at den styrkes.

En hel uke? En muskel burde ikke bruke mer enn 48 timer på å bygge seg opp igjen etter en trening. Det er jo derfor man kan kjøre fullkroppsprogrammer med trening 3 dager i uka, og det er mange som føler at det fungerer bedre enn splittprogrammer, som feks vår gode mann Mike Menster. (Splitt og fullkroppsprogrammer er flotte begge to, og de har sine pluss og minus. Det blir nok litt feil å si at det ene er bedre enn det andre)

Edit: Link, til de som kan være interessert i en sammenligning av de to forskjellige treningsmetodene.

Endret av Yme
  • Liker 1
Skrevet

En hel uke? En muskel burde ikke bruke mer enn 48 timer på å bygge seg opp igjen etter en trening.

Vanligvis, ja. Men ikke når du har kjørt den støl. Etter 48 timer vil den være svakere enn den var, og du tar ett skritt frem og to tilbake.

Her er en god og forklarende artikkel

http://php.iform.no/pub/art.php?id=211

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...