Gå til innhold

Er dette bra dyrehold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittet på facebook, der ei jeg kjenner har lagt ut bilde av "det nye fine akvariumet" til fisken sin. Selv om det "bare" er en fisk, mener jeg at man skal ha stort nok akvarium til at den skal kunne få svømt, ha gjemmesteder osv. Jeg kommenterte dette bilde, og legger kommentarene ut under, bilde er på slutten av dette innlegget.

meg: Det så litee ut

hun: Det er det og. 2 liter bare, men han skal ikke ha mer. Det er et akvarie til en Kampfisk å det er det han er. :)

innspill fra en annen: det så ikke ut som det største akuratt nei :P

hun: haha, skal jo ikke være det helleeer........ Dere veit tydeligvis ikke mye om deet. off. :P

meg: Er aldri for mye plass, og det så litt lite ut, haha. Faren min har drevet med akvariefisk i flere år, og det der er jo på størrelse med er akvarium egg legges i

hun: Det er et akvarie til en Kampfisk, de behøver ikke stor plass. Når jeg kjøpte han bodde han i et kjøkkenglassstr greie, så han har det fint oppi den her skal jeg si deg. ;)

meg: Du trenger ikke større plass enn 1kvm for å overleve du heller, men du hadde neppe hatt det bra. Sorry, blir bare irritert når eg ser hvor lite enkelte kan om dyrehold..

hun: omg *mitt navn*. :P Hadde ikke giddi å hatt fisk om jeg ikke brydde meg..

Som sagt har min far drevet med dette i flere år, og vet mye om fisk, og det har jeg selfølgelig plukket en del opp av. Så lurer på hva dere syntes om dette?

477665_3905750644376_1297570972_3583132_1455281450_o.jpg

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

awh stakar liten :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Aaaalt for lite. Man trenger ikke mye kunnskap om fisk for å se at det der ikke er bra... Stakkars dyr.

Skrevet

Hva slags fisk hennes far har drevet med kan man jo lure på...

Selv om disse fiskene selges med små boller/akvarium betyr ikke det at det er optimalt.

Det beste er selvfølgelig et større akvarium med dekkglass.

Personlig synes jeg det er en styggedom å ha fisk i så små boller, har selv hatt 1000-liters akvarium til relativt små fisk, det er helt tydelig at de trives og utnytter plassen de har.

Fisk skal trives, ikke bare oppbevares.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aaaalt for lite. Man trenger ikke mye kunnskap om fisk for å se at det der ikke er bra... Stakkars dyr.

Men kunnskap om kampfisk har dere tydeligvis ikke.

Skrevet

Hva slags fisk hennes far har drevet med kan man jo lure på...

Selv om disse fiskene selges med små boller/akvarium betyr ikke det at det er optimalt.

Det beste er selvfølgelig et større akvarium med dekkglass.

Personlig synes jeg det er en styggedom å ha fisk i så små boller, har selv hatt 1000-liters akvarium til relativt små fisk, det er helt tydelig at de trives og utnytter plassen de har.

Fisk skal trives, ikke bare oppbevares.

Er min far som har drevet med fisk, bare for å rette litt opp.

Er glad for at noen er enige med meg, følte meg litt angrepet på facebook. :P Hehe.

Får jeg flere tilbakemeldinger på dette, deler jeg med glede denne tråden med henne, så henne faktisk kan få opp øynene.

Skrevet

Forklar litt da? Om du virkelig vet hva du snakker om. ;)

Jegh ar sett kampfisker stå i så små akvarier i dyrebutikker, og man ser hvordan de blir etterhvert. SELFØLGELIG TRIVES DE IKKE!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen fisk ville valgt å oppholde seg på så små plasser uten gjemmesteder. Bolle og små "akvarium" burde vært forbudt. Men virker som veldig mange skaffer seg fisk til pynt virker det som...

Hva er det som gjør kampfisk så annerledes enn andre fisk at de må oppholde seg på så små steder uten filter? Mistrives eller dør de om de får svømme litt frem og tilbake på et større område??

• Liker 1
Skrevet

Kampfisk kan overleve på relativt liten plass, slik som over. Om det er bra? Overhodet ikke.

Jeg har jobbet i dyrebutikk. Vi solgte ikke små akvarier/boller fordi vi mente det var uetisk og ha fisk i. Vi kunne ikke nekte folk å ha fisk i for små kar, men da fikk de kjøpe karene en annen plass.

• Liker 2
Skrevet

I sitt naturlige habitat lever kampfiskene lengre perioder i små sølepytter og til regntiden kommer og har derfor utviklet et eget såkalt labyrintorgan som gjør at de kan puste oksygen fra luften for å overleve i disse små halvt uttørkede pyttene. De kan faktisk overleve der over lengre tid (ukesvis).

Dette betyr at kampfisker kan overleve under omstendigheter mange andre fisker ikke kan, men det betyr derimot ikke at de trives godt med det!

I dyrebutikker står de ofte i små beholdere, og personlig ser jeg ikke det som et stort problem så lenge de ikke er der lenge før de blir solgt og får et større område å være på.

Jeg har hatt endel kampfisk opp i gjennom, og de er ikke de mest aktive i et stort akvarie heller, men de trives selvfølgelig bedre med mer plass. Jeg ville si at 30 l er minimum for permanente levevilkår, men for kortere perioder så kan altså kampfisken fint overleve greit med mindre plass.

Jeg vet ikke om noen har sett hvordan de selges i Asia? Der er nemlig kampfisk en mye større hobby enn her på berget, og jeg har sett hvordan de henger i bittesmå poser på hengerene (etter hverandre) i butikkene. Man kan "bla igjennom" posene for å finne den fargen man liker. DET synes jeg er kvalmende! Fiskene overlever, men de har det ikke spesielt godt.

Skrevet

I sitt naturlige habitat lever kampfiskene lengre perioder i små sølepytter og til regntiden kommer og har derfor utviklet et eget såkalt labyrintorgan som gjør at de kan puste oksygen fra luften for å overleve i disse små halvt uttørkede pyttene. De kan faktisk overleve der over lengre tid (ukesvis).

Dette betyr at kampfisker kan overleve under omstendigheter mange andre fisker ikke kan, men det betyr derimot ikke at de trives godt med det!

I dyrebutikker står de ofte i små beholdere, og personlig ser jeg ikke det som et stort problem så lenge de ikke er der lenge før de blir solgt og får et større område å være på.

Jeg har hatt endel kampfisk opp i gjennom, og de er ikke de mest aktive i et stort akvarie heller, men de trives selvfølgelig bedre med mer plass. Jeg ville si at 30 l er minimum for permanente levevilkår, men for kortere perioder så kan altså kampfisken fint overleve greit med mindre plass.

Jeg vet ikke om noen har sett hvordan de selges i Asia? Der er nemlig kampfisk en mye større hobby enn her på berget, og jeg har sett hvordan de henger i bittesmå poser på hengerene (etter hverandre) i butikkene. Man kan "bla igjennom" posene for å finne den fargen man liker. DET synes jeg er kvalmende! Fiskene overlever, men de har det ikke spesielt godt.

Slik jeg forstod det på henne var dette et permantent akvarium. Det syntes jeg er nesten like kvalmt som det du beskriver med plastposer. I disse landene der nede tar de jo ikke hensyn til hvordan dyrene har det...

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstod det på henne var dette et permantent akvarium. Det syntes jeg er nesten like kvalmt som det du beskriver med plastposer. I disse landene der nede tar de jo ikke hensyn til hvordan dyrene har det...

Ikke generaliser for mye, da. Det finnes faktisk mennesker med sunt dyrevett i Asia også.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, dessverre er det mange som misforstår dette med kampfisk, og faktisk tror de trives best med liten plass. Utrolig men sant :-(

Man behøver ikke være noen Einstein for å skjønne at alt levende setter pris på plass. Jo mer jo bedre. Har mine meninger om dette når det gjelder mange kjæledyr jeg - synes det er for galt at folk har begynt å tro at hunder også trives i bur som oppholdssted over tid. Men det er en heeeelt annen diskusjon :-). Du får forklare venninnen din at man kan lære litt av hvert hvis man leser litt bøker og på nett om fisk. Men antageligvis har hun lært av sin far, og tror blåøyd på dette.

Red: beklager - ser jeg leste litt fort :-). Det var din far som har litt peiling og ikke hun som har kampfisken. Uansett så virker hun som et litt "lost case". Hun bør lese seg litt opp om dyrene hun skaffer seg.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, dessverre er det mange som misforstår dette med kampfisk, og faktisk tror de trives best med liten plass. Utrolig men sant :-(

Man behøver ikke være noen Einstein for å skjønne at alt levende setter pris på plass. Jo mer jo bedre. Har mine meninger om dette når det gjelder mange kjæledyr jeg - synes det er for galt at folk har begynt å tro at hunder også trives i bur som oppholdssted over tid. Men det er en heeeelt annen diskusjon :-). Du får forklare venninnen din at man kan lære litt av hvert hvis man leser litt bøker og på nett om fisk. Men antageligvis har hun lært av sin far, og tror blåøyd på dette.

De kan selfølgeig overleve på små steder, men trives ikke.. Helt enig med deg! Er forresten MIN far som har drevet med fisk.. ;)

Anonymbruker: neinei, men det er stort sett borti der det sykeste skjer..

Endret av loraine
Skrevet (endret)

Jeg er ingen ekspert, men i og med at jeg har drevet med akvarium og fisk i noen år, elsker alt som har med akvastikk å gjøre, og per i dag har nærmere 1000 liter fordelt på 4 akvariumer rundt omkring i huset, velger jeg allikevel å svare. :)

Nei, dette er ikke bra for den!

Dette er et såkalt nanokar. Om man absolutt skal ha noe oppi der, kan man satse på en Pitteliten plante (dog vil jeg tro den blir j.. Vrien å få fin i så lite kar.) desverre blir disse karene ofte solgt fordi de er pene, som en pyntegjenstand..

Betta splendens (kampfisk) kan du lese mer om her.

Som du ser, anbefales det ikke mindre enn 60 liter for en kampfisk. Er det varme innebygd i dette lille karet? (har aldri hatt så lite kar, så vet ikke så mye om de) Kampfisken er en fisk som helst ikke skal ha kaldere vann enn 24 grader. Mine kamfisker går i to forskjellige kar, den ene i 26, og den andre i 27 grader, virker som om de trives med det. :)

Det stemmer forresten det med at kampfisken overlever i små pytter i perioder i naturen, men det er ikke det som er optimalt for den. Desverre er det mange som tror at kamfisken bør/skal ha liten plass, er jo slik de går i dyrebutikken.. Men i dyrebutikken har de også sølvhai i 60 liters kar feks, som blir 35 cm lang, og helst skal ha 700 liter optimalt. I dyrebutikken er jo tanken at fiskene skal være der for en kort periode, ikke som permanent løsning. Der er ikke dermed sagt at det er størrelsen en ser i butikken som er fasiten. Kampfisken går ofte i såpass små, separate kar, for at finnene skal holde seg pene frem til salg.

Blir litt som å ha en hund i bur for resten av livet dens. Ja, den overlever, men alle forstår at det ikke vil være bra for den i lengda.

Venninnen din bør lese seg litt opp på fiskene hun skaffer seg. Om alt hadde vært perfekt, hadde alle i dyrebutikken hjulpet, spurt og anbefalt før salg, slik at man vet det man trenger før kjøp. Men slik er det ikke alltid. Den som står å selger fisk den dagen, kan for alt en vet være gnagereksperten, som vikarierer for fiskeeksperten fordi han/hun var syk den dagen. Dermed faller kunnskapsansvaret på oss som skaffer seg dyr. En som selger stikksag spør jo heller ikke om man vet hvordan den funker. (dog litt forskjell på dyr og ting, men du skjønner hva jeg mener) Jeg er ikke den som slavisk følger alt, eller klikker om man har kampfisk i 55-59 liter, når anbefalningen er 60, men er veldig forskjell på noen få liter feil, og 58 liter feil..

Så nei dette syntes jeg var en dårlig løsning for fiskens del.

Endret av Namine
  • Liker 3
Skrevet

Nei, det der så bare veldig vondt ut for fisken, jeg fikk vondt i hjertet :tristbla:

Skrevet

Nei, det der så bare veldig vondt ut for fisken, jeg fikk vondt i hjertet :tristbla:

Jeg og. :( Men hun vil jo ikke høre på hva jeg har å si! Hadde hun brydd seg hadde hun skaffet seg større akvarium.. Det er ikke BARE en fisk..

AnonymBruker
Skrevet

Uff, stakkars! Får vondt inni meg, selv om det bare er en fisk. :(

AnonymBruker
Skrevet

fy faen dette er dyreplageri!1 kampfisk skal MINST ha 60 liter å boltre seg på!! :kjefte:

denne kommer til å dø ganske kjapt om de ikke bytter vann annenhver dag, men når den dør kjøper de seg vel bare en ny.

hilden fiskeoppdretter over 15 år på akvarie fisk og laks!

• Liker 1
Skrevet

Ikke greit!

Hvis man ikke har råd, plass eller interesse nok til å skaffe stort nok akvarie til fisken får man la være å skaffe seg fisk. 2 liter er jo praktisk talt ingenting! Kampfisken skal i følge Akvaforumha minst 60 liter.

Alle akvaristene jeg har snakket med angående kampfisk og små akvarier sier at det er en veldig trist myte det at kampfisker kan trives i knøttsmå beholdere over lengre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...