Gå til innhold

Middag i leirgryte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leirgryta er min beste venn! I dag blir det utsøkt mat - som gjør seg selv! Genialt.

Setter leirgryta i kaldt vann (så det dekker hele gryta), så den trekker inn vann.

Jeg har i rotgrønnsaker og båter med hvitløk. Har jeg i lammekoteletter som jeg har gnidd inn med hvitløk, salt og pepper. Har til slutt på rosmarin. Heller over et par dl vann.

Setter hele greia inn i kald ovn, setter ovnen på 225 grader. Supersaftig middag i løpet av 1-11/2 time. Null fett i tilberedning, all smak fra grønnsaker og kjøtt er i gryta.

Serveres med poteter, og hvis du vil kan du lage saus av kraften eller bare ha kraften over.

Garantert suksess - og du gir inntrykk av å være gourmetkokk!

Prøv med annet type kjøtt også. Kylling f.eks.

Andre som er bestevenn med leirgryta si?

Skrevet

Jepp, jeg elsker og leirgryta mi.

Bruker samme "oppskrift" som deg, men bytter vannet ut med et glass rødvin.

Jeg har lagd alt fra lammestek, til kylling og koteletter i gryta.

Og maten blir jo helt fantastisk saftig. Får helt vann i munnen. :)

Skrevet

Å, ja. Vi bruker den mye til fisk. Samme oppskrift som deg, men har ofte litt hvitvin i, istedenfor vann.

Også lammelår, mmm, det er jo bare himmelsk godt.

Gjest Zalomine
Skrevet

Har bare brukt den en gang, men det ble godt.

Men, gode tips til hva som kan, og ikke kan, puttes oppi setter jeg pris på (fikk den til jul...)

Gjest Moonshadow
Skrevet
Men' date=' gode tips til hva som kan, og ikke kan, puttes oppi setter jeg pris på (fikk den til jul...)[/quote']

Olsang er godt å kanskje ikke så vanlig.

Du bruker kjøtteig, mengde etter hvor mange som skal spise.

Knus og brun kjøddeigen og bland den med pastasaus. Legg kjøttdeigen i bunnen på en leirgryte ha en boks mais over. Over den legger du ferdikokte pastaplater også lager du en pose med potetmos som du legger over pastaplatene og avslutter med ost på toppen. Stek den i ovnen til osten er smeltet og gylden i fargen. Server med brød og salat... Veldig godt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...