Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å innse at jeg kanskje ikke får studere til høsten som planlagt fordi jeg har litt færre poeng enn det poenggrensen var i fjor på samme studiet.Jeg har søkt på tre forskjellige skoler som ifjor hadde poeng grense på 49, 48 og 44.

Jeg har regnet med å få ca 38-40 poeng. Litt usikker siden vi ikke har fått alle karakterene enda og fortsatt ikke har hatt norsk eksamen.

kan jeg da regne med å ikke komme inn? er det slik at de som hadde mindre enn de poengene i fjor ikke studerte ved den skolen?

Jeg lurer fordi man får vite om man kommer inn såpass sent at jeg blir stresset av tanken av å sitte uten skole eller jobb..

Om jeg ikke kommer inn, må jeg ta opp fag for å forbedre de eller kan jeg få mer poeng ved å studere et annet fag i stedet? Frister ikke å ta opp noen av de fagene jeg allerede har tatt dette året..

Alle disse tingene hadde jeg egentlig tenkt å snakke med rådgiver om, men virker ikke som om hun har tid til meg. Ber meg komme igjen en annen gang hver gang..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Poengendringene er ikke så store fra år til år, og med tanke på at det aldri har vært flere søkere enn i år så kan du bare glemme å komme inn på de studiene med 38-40 poeng. Du får enten søke på en skole ved et mindre sted (telemark, buskerud, vestfold osv), studere utenlands eller ta opp fag i mange år fremover.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff.. Nå ble jeg skuffa. Visste ikke at det aldri hadde vært flere søkere enn i år..

TS

Skrevet

Du er langt unna kravet, så du skal ha utrolig mye flaks for å komme inn. Dersom studiet du søker på fikk 100 nye studieplasser så kanskje du kommer inn, men jeg ville ikke belaga meg på det. Om det lønner seg å ta opp igjen fag spørs litt på karakterene du har fra før - fag du har fått 3 i kan det lønne seg å ta opp, dersom du har 4 bør du få 6 i de for at det skal være vits i.

Skrevet

Husker det der selv. Jeg tok heldigvis opp i løpet av 3 året mitt på allmenn. Jeg kom inn, fordi jeg scoret 6 på engelsk eksamen og 5 på naturfag via skolen. De tilbydde "ekstra"skole ved siden av. Meget fornøyd kan man si!

Lykke til. Men belag deg med å kanskje måtte gå noe annet eller friår.

Skrevet (endret)

Du har jo ikke litt færre poeng, du har veldig mange færre poeng (det ble jo god norsk.. :fnise:). Beklager, men du har ikke sjans i havet.

Edit: leif

Endret av Lista
AnonymBruker
Skrevet

Som andre her sier så kan du ikke regne med å komme inn.

Du kan forbedre snittet ditt ved å ta opp igjen fag, eller du kan studere noe annet. For 60 stp får du 2 konkurransepoeng (du får ikke mer enn dette uansett hvor mange stp du har). Du får også 2 poeng for f.eks folkehøyskole eller førstegangstjeneste. Ellers så er det da alderspoeng som løper fra du er 20 til 24, 2 hvert år -så 8 tilsammen.

Det lureste er nok å ta opp fag fra vgs ;-)

Skrevet

Tja. Det spørs også hvilken type studie det er snakk om. Erfaringsmessig kan poenggrensene på de studiene hvor de har vært relativt lave (dvs under 50 i hovedopptaket) variere MYE fra år til år. Har du undersøkt flere år bakover, ts? Jeg hadde nok ikke gitt opp håpet før 20. Juli ;) at et poenggrensene på et studie fra 44 til 38 eller at alle søkere kommer inn er langt ifra umulig (fysikk bachelor gikk fra 46 til at alle kom inn, for å bruke et eksempel. Kommer du ikke inn i år så ville jeg tatt ett år høyere utdanning for å samle poeng, Evt tatt enkle realfag som privatist. Lykke til, ts! Ingen vits i å gi opp håpet før resultatene fra so kommer ;)

Skrevet

Uff.. Nå ble jeg skuffa. Visste ikke at det aldri hadde vært flere søkere enn i år..

TS

Sånn er det vært år ;) dvs flere som søker høyere utdanning.

AnonymBruker
Skrevet

kan jeg da regne med å ikke komme inn? er det slik at de som hadde mindre enn de poengene i fjor ikke studerte ved den skolen?

Hvis poenggrensen i fjor var 48 vil det si at den med lavest antall poeng som kom inn hadde 48 poeng. Det kom ikke inn noen med 47 poeng.

Hvis du har under 40 poeng er det nok lite trolig at du kommer inn. Hva slags studie er det? Hvis det er et vanlig studie er kanskje en mulighet å vurdere å studere et annet og mindre populært sted. Det vil ofte være plasser igjen på disse på restetorget.

Om jeg ikke kommer inn, må jeg ta opp fag for å forbedre de eller kan jeg få mer poeng ved å studere et annet fag i stedet? Frister ikke å ta opp noen av de fagene jeg allerede har tatt dette året..

Du får 2 poeng ekstra for å ha fullført ett studieår, folkehøyskole eller militærtjeneste (maks 2 poeng totalt). I tillegg får du 2 alderspoeng hvert år fra året du fyller 20 (maks 8). I tillegg har man realfag-/språkpoeng.

Hvis du ikke vil forbedre fag, går det eventuelt an å erstatte noen (bortsett fra de felles studiekompetansefagene) med andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...