Honeydew Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 Noen som har noen gode, sunne og enkle oppskrifter hvor jeg kan bruke frossen spinat, evt tips til hvordan jeg kan bruke det generelt? Vet ikke engang hvordan man tilbereder det, men prøver å gå inn for å spise mer grønnsaker, så da ble blant annet en pose spinat med meg hjem fra butikken i dag
Gjest Ludovie Skrevet 24. mai 2012 #2 Skrevet 24. mai 2012 (endret) Jeg synes ikke frossen spinat er spesielt godt. På den annen side smaker det ikke så mye av det heller, så hvis man vil spise det mest fordi det er sunt, er det ikke et spesielt dumt valg. Du kan f.eks. tilsette en del i tomatsaus til pasta sammen med en del hvitløk og nymalt pepper. Endret 24. mai 2012 av Ludovie
FantasDick Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Jeg elsker frossen spinat i fylt spisspaprika! Smelt spinat med litt melk/fløte, hakk opp litt sjalottløk, og stek blankt. Dryss over en god del parmesan og bland godt. Smak med salt/pepper. Fyll i en spisspaprika som du baker i ovnen i ca. 15 minutter. Dette er favoritten min til biff, men det funker nok til det meste. 2
Gjest mari kontrari Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Jeg bruker stort sett frossen spinat som et sunt tillegg i maten, og blander det inn i sauser til pasta eller wok-retter. Ser for meg at det lett kan brukes i pai også. Oppskriften over her hørtes forøvrig god ut, så den skal jeg prøve meg på 1
Gjest Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 1 pære,litt appelsinjuice og noen klumper frossen spinat gjør seg godt som smoothie
Gjest navnelapp Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 (endret) Lage Skipper'n-grateng! Den er ein hit heime hos oss, og ein veldig fin måte å få ungdommane i huset til å spise spinat på. Til fest kan du lage ein stuing med fløte og gode krydder, og så lage spinatpirogar av butterdeig. Endret 25. mai 2012 av Alt godt
Lenemor62 Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 Spinat er noe det går mye av her i huset og, men jeg benytter meg kun av fersk spinat. Har aldri prøvd på frossen før Her i huset er spinatsausen veldig populær. 1 beger Creme fraiche ekstra lett 10% (Tine) 100 gram Spinat, 2 fedd Hvitløk 1,5 dl Hønsebuljong 75 gram Lettere Jarlsberg 16% Revet 0,5 ts Mineralsalt 0,5 ts Pepper Bland alt sammen i en blender først slik at det blir tyntflytende, også kok opp i en kjele. Jeg bruker å lage dobbel eller tredobbel oppskrift, også fryser jeg ned i porsjoner slik at neste gang kan man bare hente en liten boks i fryseren Denne sausen er veldig god å ha sammen med både kylling, kjøtt og fisk, og passer fint til pasta,ris eller poteter hvis du ønsker å ha noe tilbehør ved siden av Ellers så bare bruker jeg spinat overalt egentlig. På brødskiva, i stedet for salat. I en salat, i woken, i gratengen osv osv
Kvist Skrevet 25. mai 2012 #8 Skrevet 25. mai 2012 Ganske godt å slippe noen klumper med frossen spinat i vannet når du koker ris også, og aller best blir det hvis du surrer litt løk i olje først og så har i vann, ris, spinat, urtekrydder og buljongterning. Kjempegodt ved siden av tomatbasert curry f.eks. også blir risen så fancy og grønn. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #9 Skrevet 25. mai 2012 Jeg husker ikke helt oppskriften nå, men før brukte jeg å lage en slags curry-gryte med sånn frosset spinat. Mener jeg først stekte kyllingfilet, tok det ut av panna. Stekte så den frosne spinaten i panna med litt andre godsaker (hvitløk og chili i aff), før jeg hadde i en boks kokosmelk. Etter det hadde jeg i alle fall ingefær og karri, og kokte det til det tyknet. Litt uvant å spise en grønn gryte, men den var veldig god husker jeg :-)
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #10 Skrevet 25. mai 2012 Spinatsuppe med sprøstekt bacon på toppen er veldig godt.
She_Leiva Skrevet 26. mai 2012 #12 Skrevet 26. mai 2012 Pai! Paideig av eget ønske (Ferdig eller fra bunnen av) gjerne en grov versjon. 1 boks cottage cheese. Salmalaks eller røyket laks i skiver. Frosset Spinat. 2 Egg. Salt og pepper. Revet ost. Legg bare pai-deigen i en pai-form. Legg tint spinat i bunnen av paien. Bland to egg godt sammen med en boks Cottage cheese (skal være litt klumpete), tilsett salt og pepper (eventuelt annet krydder du liker) etter ønske og hell over spinaten. Legg laks i skiver over og strø rikelig med ost på toppen. Settes på 200grader i midten av ovnen i omlag 30-40min. Vips, der har du en kjempegod og ikke alt for usunn middag med spinat! NAM!
Gjest Doh Skrevet 26. mai 2012 #13 Skrevet 26. mai 2012 Det er veldig godt om du har det i tikka masalasaus sammen med rødløk og epler Her er oppskriften vi har brukt
-Fisken- Skrevet 26. mai 2012 #14 Skrevet 26. mai 2012 Vil tro det funker like bra med frossen spinat (ting og vannet klemt ut) i både pai og lasagne. Enten en vegetarvariant med masse gode grønnsaker, eller med f.eks kylling. Masse hvitløk hører med til spinat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå