AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 Vi skal flytte til Stavanger, men vet ikke helt når. Det kommer an på når vi får barnehageplass. Så nå sitter jeg her og prøver å finne ut av søknadsreglene. Og pga streik går det ikke an å få svar fra kommunen... Noen som har vært gjennom dette før (i Stavanger eller annen plass med felles barnehageopptak hvor det prioriteres etter søketidspunkt) som kan hjelpe? 1. Jeg har jo ingen adresse i Stavanger å føre på søknaden iom at vi ikke har flyttet enda. Må jo nesten føre opp adressen her vi bor nå, men da kvalifiserer vi jo ikke til å søke i en del (alle?) barnehagene. Hvordan gjør jeg det? Det er jo ikke noe felt på søknadsskjemaet der en kan skrive ekstraopplysninger. Noen med erfaring som tilflyttere, fortrinnsvis til Stavanger. 2. Vi har jo ikke søkt innen fristen, så det blir vel venteliste på oss... Kommer vi da på 4 ulike ventelister og får plass i den første barnehagen der det blir ledig? Er det sånn, så har vel strengt tatt ikke prioriteringen mellom de 4 jeg fører opp noe å si? Eller man kan kanskje da si nei til plassen man har fått tilbud om og vente og håpe på plass i de med høyere prioritet, men ikke de med lavere prioritet? 3. Vi vet enda ikke hvor vi skal bo, så søker i første omgang i fire barnehager som ligger nær jobb. Men om vi finner en plass å bo før vi får tildelt plass ønsker vi nok å heller søke om barnehage i nærmiljøet. Stiller vi da helt bak i ventelistekøen igjen? 3. Noen barnehager garanterer at alle søsken som har søkt får plass. Må man da søke fra samme tidspunkt? Minsten skal være hjemme med far noen måneder før hun begynner i barnehagen, men vil gjerne at eldste skal begynne så snart vi flytter. 4. Er det noen tidspunkt som er lurere å søke fra enn andre? Dvs, er det større sjans for å få plass om vi søker fra desember selv om vi ikke trenger plass før fra jan? Eller søke fra jan om en trenger plass utpå våren? Beklager dumme spørsmål. Er helt grønn på dette, her i utkanten er alt så mye enklere ;-)
Susan Sto Helit Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Har ingen erfaring med Stavanger, men min erfaring fra Oslo sier følgende: Om dere ønsker å endre på søknaden i ettertid, så bør dette være mulig. Søknaden ligger nok fortsatt på samme plass i søknadsbunken. Barnehager som garanterer plass til søsken, mener nok søsken av barn som allerede går i barnehagen. Om dere får eldste inn der, så har minsten prioritet inn i samme barnehage når dere ønsker plass. Men er det ikke ledige plasser, så har de jo ingen å gi dere da. Det er mange steder de "flytter opp" barn fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling etter nyttår. Da kan det bli ledige plasser for de små. (Men det er jo hvis de allerede hadde ledige plasser på storbarnsavdelingen.) Det er ingen tid på året (annet enn ved skolestart) at det forsvinner mange barn ut av en storbarnsavdeling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå