Gå til innhold

Gjest i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hva er riktig å gi i gave når de ønsker seg penger i gave?

Har vært i mange bryllup, men da har det vært gavelister, så da har det vært enkelt å kjøpe noe der.

Føler det blir litt vanskeligere når det er rene penger, er redd det skal bli litt knuslete........

Vi er venninner, har kjent hverandre i ca 10 år. Tenkte å gi 1000kr, i tillegg til at jeg har bakt kaker til bryllupet..... Høres det for lite ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres absolutt ikke for lite ute. Når folk ønsker seg penger så synes de ikke at det ser "knuslete"ut, de ønsker seg jo penger, og da blir det satt pris på.Jeg ville tatt den summen jeg ellers ville kjøpt gave for og puttet i en konvolutt med et fint kort, og om du ønsker å gjøre mer ut av innpakningen så finnes det sikkert hundre gode løsninger på det også.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Det høres absolutt ikke for lite ute. Når folk ønsker seg penger så synes de ikke at det ser "knuslete"ut, de ønsker seg jo penger, og da blir det satt pris på.Jeg ville tatt den summen jeg ellers ville kjøpt gave for og puttet i en konvolutt med et fint kort, og om du ønsker å gjøre mer ut av innpakningen så finnes det sikkert hundre gode løsninger på det også.

Dette gjør jeg. Om det er 300 eller 500 jeg har tenkt på i gavesum så gir jeg akkurat dette også i pengesum.

Gjest "gjest"
Skrevet

Ønsker pengegave...

Kanskje de bare skulle trykke inngangsbilletter?

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar:-)

Jeg tror nok det blir 1000kr, og jeg har laget et, for å skryte, kjempefint kort, der jeg har skrevet et fint vers i (fra bibelen, En tid for alt),

Pluss jeg har bakt en haug med kaker!

Gleder meg til bryllup, det er så kjekt :rodmer:

• Liker 5
Skrevet

Det jeg mente er når man skal gi penger så blir det på en måte veldig synlig hva folk gir eller ikke. Det kan fort bli snakk om hvem som er gjerrig eller ikke.......og jeg vil ikke ha på meg å være knuslete!

Gjest "gjest"
Skrevet

Det jeg mente er når man skal gi penger så blir det på en måte veldig synlig hva folk gir eller ikke. Det kan fort bli snakk om hvem som er gjerrig eller ikke.......og jeg vil ikke ha på meg å være knuslete!

Vel, men du skal ikke "tvinges" til å gi mer enn du vil gi heller.

• Liker 1
Skrevet

Vel, men du skal ikke "tvinges" til å gi mer enn du vil gi heller.

Nei, men det er litt kjipt å finne ut at man har gitt mye mindre enn andre venninner da!

Skrevet

Ønsker pengegave...

Kanskje de bare skulle trykke inngangsbilletter?

Hvorfor er det så ille å ønske penger? Kan være mange ting de har mer bruk for enn overprisa sølvskjeer og finservise? Folk er forskjellige.

• Liker 7
Gjest "gjest"
Skrevet

Nei, men det er litt kjipt å finne ut at man har gitt mye mindre enn andre venninner da!

Hvor mye man gir er uansett ens egen sak, så hvis folk vil snakke om det, så får de ta det på ens egen kappe.

Hvorfor er det så ille å ønske penger? Kan være mange ting de har mer bruk for enn overprisa sølvskjeer og finservise? Folk er forskjellige.

Sant.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at folk ønsker seg pengegaver. Sånn som de jeg skal til, de har vært samboere i 20 år, godt etablerte, og har det de trenger.

• Liker 2
Skrevet

kr 1 000,- er mer enn nok.

• Liker 5
Skrevet

Skal gifte meg i august, hadde vi fått 1000 kroner av venner hadde jeg hatt lyst til å gi noe igjen jeg. Synes det var mye, men mulig jeg har vært i for få bryllup som gjest.

Jeg håper i første omgang at folk kommer og koser seg sammen med oss jeg :D

Skrevet

Synes 1000,- og kaker er mer enn nok. Du skal ikke være redd for at folk vil synes du ikke har bidratt^_^

Hjemmelaget kort er og utrolig fint å få! Jeg håper vi får mange hjemmelagde kort. Jeg tar vare på alle kortene jeg få og har gjort det siden jeg var 12.

Er det forresten vanlig å ta pengene ut av konvoluttene for å vise hvor penger er inne i dem? Jeg trodde man viste kortene, men at pengnene ble oppbevart ett annet sted...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes 1000,- og kaker er mer enn nok. Du skal ikke være redd for at folk vil synes du ikke har bidratt^_^

Hjemmelaget kort er og utrolig fint å få! Jeg håper vi får mange hjemmelagde kort. Jeg tar vare på alle kortene jeg få og har gjort det siden jeg var 12.

Er det forresten vanlig å ta pengene ut av konvoluttene for å vise hvor penger er inne i dem? Jeg trodde man viste kortene, men at pengnene ble oppbevart ett annet sted...

Jeg vet ikke om det er vanlig, men jeg var i et bryllup der de puttet pengene i ei krukke, også skrev de inni kortene hvilken sum som ble gitt..

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg vet ikke om det er vanlig, men jeg var i et bryllup der de puttet pengene i ei krukke, også skrev de inni kortene hvilken sum som ble gitt..

Jeg tror ikke det er vanlig, men det høres ut som en god idé for de som skal feire bryllup :)

Skrevet

Nei det kommer vi ikke til å gjøre. Tror jeg skal få den som tar seg av gavene til å legge pengene i en liten mappe og heller skrive ned sum i en liten bok som ikke skal vises. Kortene kan vi gjerne vise. Har ikke lyst at folk skal gå rundt å sammenligne hvem som har gitt hva av penger og verdi.

• Liker 3
Skrevet

Synes 1000 kr pluss kaker høres fryktelig mye ut. Vi ga 1000 kr da søstra mi gifta seg med bestekameraten til venninna mi. Jeg er student, men mannen min jobber og tjener bra. Hadde jeg skulle gi gave alene til ei venninne hadde jeg lagt meg på 500 kr.

Og ikke føl at du må gi mye fordi du er redd for at andre skal gi mer enn deg. Da blir det ikke koselig å gi gave lenger (synes jeg da)

• Liker 1
Skrevet

Synes 1000 kr pluss kaker høres fryktelig mye ut. Vi ga 1000 kr da søstra mi gifta seg med bestekameraten til venninna mi. Jeg er student, men mannen min jobber og tjener bra. Hadde jeg skulle gi gave alene til ei venninne hadde jeg lagt meg på 500 kr.

Og ikke føl at du må gi mye fordi du er redd for at andre skal gi mer enn deg. Da blir det ikke koselig å gi gave lenger (synes jeg da)

Gaven er fra mannen min og meg:-)

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg vil si som andre her har sagt - hvis du skulle kjøpt gave, hvilken sum hadde du satt som "tak" for deg selv da - "smertegrensen" din liksom? Hvis du går ut fra den summen, og trekker fra litt fordi du tross alt baker flere kaker til dette bryllupet, så gir du den summen - uten å tenke på hva andre evt gir.

Jeg vil også si at det handler en del om egen økonomi. For noen er det å gi 1000 kroner i gave ikke noe problem i det hele tatt. For andre gjør det alvorlig innhugg i hverdagsøkonomien. Man bør aldri gi over evne, etter min mening. 1000 kroner er mye - uansett om man har råd eller ei ;)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...