Gå til innhold

Bare nyttige gaver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter som nettop fylte 2 år.

til begge jul og bursdager spør familie/venner hva hun ønsker seg, og jeg svarer stort sett leker, for det trenger hun.

Da får vi til svar at de heller vi kjøpe noe nyttig for "leker får hun sikkert nok av uansett"

Greia er bare den at vi har ikke så mye venner og familie, så hun ender stort sett opp med bare nyttige/kjedelige gaver...

Kjøper dere leker til barna?? eller foretrekker dere utstyr og klær?

Jeg har liksom venta på jul/burdager for da får hun sikkert en del leker, men så ender jeg opp med å måtte gå ut å hanle leker til henne selv etterpå... Barn trenger jo nye leker etterhver som de blir større!

Videoannonse
Annonse
Gjest Peaches
Skrevet

jeg spør alltid om det er noe barnet trenger eller vil ha.

så svarer foreldrene.så kjøper jeg det da.pluss kansje en ekstra greie.

Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg synes det høres litt utakknemmelig ut å skulle legge seg borti hva folk velger å kjøpe til barnet. I alle fall når du beskriver det som en last å måtte dra ut å kjøpe leker til barnet ditt fordi andre ikke vil/gidder.

Jeg fikk også mye praktisk de første årene, og synes det var veldig snilt, ettersom det var en gest til meg, som ikke hadde god økonomi, og derfor slapp å kjøpe mye som jeg trengte. I underholdningssaker er jo en 2-åring relativt billig i drift, om h*n mangler leker, så koster det vel ikke allverdens å kjøpe mer.

Hadde barnet vært eldre ville det vært litt annerledes, da disse har et annet forhold til bursdager, og gjerne har litt høye forventninger om hva de ønsker seg, men en 2-åring bryr seg vel ikke om det er du eller en slektning som kjøper lekene?

Dessuten kan du jo sikkert bytte om du får noe du ikke mener dere har behov for. :)

• Liker 1
Skrevet

Einig med Arlea. Ein 2-åring treng ikkje særleg mykje leiker, og viss du er redd ho ikkje får noko leiker, så kjøper du vel bursdagsgåve til ho sjølv? Då kan vel du kjøpe leiker?

Skrevet

Om foreldrene svarer at hun ønsker seg leker, da kjøper jeg leker. Rart å motsi den som kjenner barnet best...

Man får inntrykk av at barn nå til dags får altfor mange leker, men det finnes jo de som ikke kjøper noe utenom jul og bursdag.

Gjest pysepusen
Skrevet

Pleier å kjøpe det foreldrene sier, jeg! :) Vi kjenner barna våre best! Når det er sagt så foretrekker jeg å kjøpe leker selv. Evnt. ha han med sånn at han får velge selv.

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset føler jeg at det gror nye leker, gamle leker, ødelagte leker, plast og skrot ut av veggene, så jeg ønsker meg IKKE leker og sier klart ifra om det.

Folk er forskjellige, men jeg synes det er rart at de ikke respekterer det du sier.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg har nylig fått mitt første tantebarn, så jeg har ikke så lang erfaring med å kjøpe presanger til andres barn. Tror jeg kommer til å rådføre meg med hans foreldre før gavekjøp i forhold til nytte vs. leke.

Selv har vi pleid å få leker til vår. Vår unge har alt for mange leker nå, egentlig. Har du sett på finn.no? Jeg vil tro det er mange som gir bort brukte leker der mot at du henter dem selv.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for svar!

Var ikke meningen å virke utaknemmelig altså, men jeg bare stusser over at de lurer på hva hun ønsker seg, men fordi jeg svarer leker evt bøker/puslespill så vil de ikke kjøpe for de regner med at alla andre gjør det.

En to åring trenger ikke så mange leker nei, men det er greit å få noe som utvikler sannsene litt mer etterhvert. og en rangle fra mann var 3 mnd er jo ikke så kult når man er 2...

Men klart hun får jo alltid leker i gaver av oss. Men denne gangen var det den eneste leka hun fikk.

Men siden jeg sparer penger på klær og utstyr får jeg heller kjøpe leker for dem i stedet :fnise:

Men jeg synes egentlig ikke noe om å kjøpe leker i tide og utide, så hadde vært så fint om hun kunne få det til jul og bursdag som andre...

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner hva du mener, TS... Å få klær/utstyr når ungen har mer behov for noen nye leker, er like dumt som å få leker når man trenger nye klær.

Barn trenger faktisk litt leker - og også noen nye innimellom.

Nei, jeg skjønner rett og slett ikke greia med å konsekvent kjøpe det motsatte av det bursdagsbarnet ønsker seg.

AnonymBruker
Skrevet

det er som da jeg var yngre. ønsket meg Britney spears cd til jul. men fikk Christina aguilera. fordi dem som ga meg gaven synes det var finere og likte hun bedre.sært.for jeg var veldig fan av Britney :fnise:

Skrevet

Poenget her blir vel at folk spør, får svar, men driter i svaret fordi de har en annen mening. Konklusjon: folk er dumme.

Gjest Annaires
Skrevet

Selv om man spør om ønsker, så spør man jo ikke om hva man skal kjøpe, men om tips.

Om de da finner noe annet ser jeg ingen ting farlig med.

Hadde blitt overtydelig om ikke jenta vår ble overdrevet i leker og unødvendige ting hver eneste jul/bursdag.

Skrevet

Hvis de har inntykket av at hun sikkert har nok av leker uansett, og derfor kjøper noe nyttig, da kan du ikke ha formidlet lekebehovet veldig godt.

Om du sier at vi har alt vi trenger av nyttige ting, men hun har nesten ingen spennende leker nå så det trenger hun virkelig.

Hvis det er sånn at hun får nyttige ting hun faktisk trenger, da er det jo sånn at dette er noe dere måtte kjøpt uansett. Og da er det jo like greit å kjøpe lekene selv istedenfor.

Hos oss blir alle ting utenom ønskelister (av nyttige ting) gjerne litt sånn dobbelt opp. Altså ting vi allerede har nok av og ikke trenger. Men jeg pleier alltid å "spare opp" ønsker. Altså la være å kjøpe ting ungene trenger, sånn at det er noe nyttig igjen til familien å kjøpe om de vil kjøpe noe annet enn leker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...